SNS 환경 하에서 하이테크 제품에 대한 구전정보의 특성이 구전효과에 미치는 영향
- Abstract
- This study was intended to identify the effect of WOM information characteristics(information vividness, tie strength and trust tendency) on WOM influence(information acceptance intension and Re-WOM intension) about High-Tech Product under SNS Environment, in addition, to reveal whether or not information directionality moderates the relationship between information vividness and information acceptance intension.
The main results of this research are as follow:
First, under the SNS environment, it was shown that information vividness affected information acceptance intension positively. Second, it was shown that tie strength between information sender and receiver affected information acceptance intension positively. Third, it was shown that receiver trust tendency affected information acceptance intension positively. Fourth, it was shown that information directionality moderated the relationship between information vividness and information acceptance intension, especially the negative information affected the relationship more strongly than the positive information. Fifth, it was shown that information acceptance intension affected Re-WOM intension positively. Finally, the implications of these findings and the future research directions are discussed.
- Author(s)
- 김중하
- Issued Date
- 2014
- Awarded Date
- 2014. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12342
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967207
- Affiliation
- 대학원
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 배상욱
- Table Of Contents
- 목 차
Abstract vi
제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 배경 및 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 3
제 2 절 연구의 구성 4
제 2 장 이론적 배경 5
제 1 절 온라인 환경에서의 구전 5
1. 온라인 구전의 개념과 특성 5
제 2 절 SNS(Social Network service)에 관한 연구 8
1. SNS의 개념 및 특성 8
2. SNS의 유형 10
1) 블로그(Blog) 11
2) 블로그(Blog)의 유형별 분류 12
가. 마이크로 블로그(Micro blog) 12
나. 소셜네트워킹 블로그(Socialnetworking blog) 14
제 3 절 구전정보의 특성 및 효과 17
1. 구전정보의 특성 17
1) 구전정보 변수의 개념 17
가. 생생함 17
나. 방향성 19
2) 발신자와 수신자 변수의 개념 23
가. 유대강도 23
나. 신뢰성향 24
2. 구전효과의 개념 27
제 3 장 연구설계 29
제 1 절 연구모형 및 가설설정 29
1. 연구모형 29
2. 가설의 설정 30
제 2 절 변수의 조작적 정의 및 측정항목 36
제 3 절 연구방법 40
1. 제품의 선정 40
2. 표본의 선정 40
3. 조사방법 및 분석방법 41
제 4 장 실증분석 42
제 1 절 표본의 일반적 특성 42
제 2 절 신뢰성 및 타당성 분석 44
제 3 절 연구가설 검증 49
제 5 장 결 론 54
제 1 절 연구결과의 요약 및 시사점 54
1. 연구결과의 요약 54
2. 연구의 시사점 55
제 2 절 연구의 한계 및 향후 연구과제 57
참 고 문 헌 58
설 문 지 69
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 경영대학원 > 경영학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.