PUKYONG

인도네시아 맹그로브 생태공원 브랜드 아이덴티티를 위한 디자인의 고찰

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Alternative Title
A Study on Brand Identity Design of Indonesia's Mangrove Ecological Park
Abstract
Abstract

The recent years climate change increase that results bringing harm to our environment, including the coastal area. Naturally trees called mangrove protect the area between coast and land from natural disaster and prevent erosion. As a result of coastal development, agriculture and overfishing the existence of mangroves decrease.
Therefore Mangrove ecological park have an important role to manage mangrove conservation at the coastal area. Yet there is a lack of awareness surrounding spaces such as MWS mangrove ecological park located in Surabaya, Indonesia. Therefore the development of visual brand identity of MWS ecological park could raise awareness of mangrove conservation. This paper aims to analyze visual design elements of brand identity through comparison analysis research
The introduction section describes the background of research and the purpose of the study. Background research consists of description on brand logo design and symbol design particularly in the form of logotype and logomark as a part of visual brand identity system. Furthermore, it is necessary in this study to include analysis of visual design communication and mangrove conservation methods .
The middle part is a abundance of analysis on case comparison analysis on reference on representative systematic brand design system. We analyzed various visual design element of brand identity through comparison analysis and environment color analysis. Survey and interview research method were conducted to analyze the brand image of the current MWS brand. the Result of the The analysis were three core keywords that best represent the MWS ecological park brand image and will be applied into the design concept development process.
Finally, based on theoretical background analysis, case comparison analysis, environment color analysis combined with result of survey and interview, three design concept were designed and undergo another survey to obtain the final design concept of logotype and logomark of MWS ecological park. It is hoped that in-depth follow-up research on ecological brand identity will raise interest in further bring more awareness on the importance of mangrove forest role in the coastal environment area.

Keywords: environmental design, visual brand identity, mangrove forest, ecological park, brand logo, symbol design, logo type, logo mark
Author(s)
ANDITA WIBYASTI SARI PUTRI
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1236
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=200000504563
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 마린융합디자인공학과
Advisor
조정형
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구 배경 및 목적 1
2. 연구 범위 및 방법 4
II. 이론적 배경 8
1. 맹그로브 숲의 세계적인 조건 현황 8
가. 맹그로브의 도입 및 개념 10
나. 생태관광의 도입 및 정의 12
다. MWS 맹그로브 생태공원의 특성 13
라. MWS 생태관광의 필요성 16
2. 브랜드 아이덴티티의 고찰 17
가. 브랜드 아이덴티티의 정의 17
나. 브랜드 아이덴티티 강화를 위한 브랜드 요소의 기여 19
다. 로고타입 및 로고마크 22
Ⅲ. 사례분석 23
1. 사례연구 범위 및 분석방법 23
가. 노르웨이의 국립공원 (Norges Nasionalparker) 25
나. 뉴욕 시티 파크 (NYC Parks) 28
다. 자연적 영역 보수성 31
라. 댈러스 수목원과 식물원 34
마. 서울숲컨시번시 37
바. 아침고요수목원 39
2. 생태보전 및 국립공원 브랜드 아이덴티티 사례분석 결과 42
3. 설문조사 및 인터뷰 분석 45
가. 설문조사 분석 45
나. 인터뷰조사 분석 55
4. 기준 이미지 색채 및 환경색채분석 56
가. MWS 생태공원의 환경색채분석 56
IV. MWS의 생태공원의 브랜드 아이덴티티 디자인 개발 적용 65
1. MWS 생태공원 키워드 분석 65
2. MWS 생태공원 로고마크 디자인 개발 및 설문조사 67
3. MWS 생태공원의 최종 디자인 컨셉 73
가. 로고의 구성 75
나. 색채 아이덴티티 시스템 76
다. 로고 시리즈 다양성 77
라. 타이포그레피 78
마. MWS 생태공원 브랜드 아이덴티티 디자인 애플리케이션 78
4. 소결 80
V. 결론 82
1. 연구결과 요약 82
2. 향후연구 방향 85
Degree
Master
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대학원 > 마린융합디자인공학과
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