일러스트레이션의 비주얼 메타포에 나타난 다의성 유형에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study on the Types of Ambiguity in Illustration's Visual Metaphor
- Abstract
- The Illustration is a field of visual language for visual communication, and various forms of rhetorical expression are applied to effectively convey meaning. The visual metaphor is one of the expressions included in the rhetoric, and it is characterized by indirectly conveying an inherent message through condensation symbolism. The visual metaphor of illustration conveys a message by implying a large amount of information so that the audience can infer meaning from various angles.
Ambiguity means the nature of multiple interpretations of meaning, and multiple significations have a positive value to convey the message more abundantly. The visual metaphor of illustration inevitably has ambiguity as it represents potential, intrinsic, and suggestive characteristics, but research on the ambiguity of visual metaphors is lacking. Therefore, the purpose of this paper is to understand the multiple semantic actions shown in the visual metaphor of illustration and to build an academic framework for the type of ambiguity shown in the visual metaphor of illustration.
This paper examines the characteristics of visual metaphors and the types of ambiguity suggested in linguistics by reviewing literature studies and pilot studies. Afterward, examined the symbolic system of illustration according to whether or not metaphors were applied, and examined the signification of visual metaphors.
Next, an audience survey was conducted to understand the multiple significations of the illustration's visual metaphor. And through the survey, investigated the cognitive and emotional responses of the audience according to the symbol of the illustration and investigated the interpretation of the audience's meaning for the illustration. According to the results of the survey, the emotional response of the audience to the illustration to which the visual metaphor was applied was all high. and it was confirmed that double meaning was applied to the condensation symbolism of the visual metaphor.
This paper derived four overlapping ambiguity types by incorporating the ambiguity types of R. M. Kempson, William Empson, and Christian Metz investigated through pilot study into visual metaphors of illustrations.
According to the result of analyzing the examples of illustration applied to the types of ambiguity, the types of visual metaphor's ambiguity was divided according to the expression method of the secondary idea(vehicle) to represent the original idea(tenor) of the visual metaphor. Based on the characteristics represented by each type of ambiguity, this paper intends to present the types of ambiguity in illustration's visual metaphor as an 'ambiguity according to the derived meaning of visual metaphor', 'ambiguity according to the multiple representations of visual metaphor', 'ambiguity according to the homophones of the visual metaphor', 'ambiguity according to the variation of visual metaphor'.
The illustration is a genre that can convey a large number of messages in an implicit form and has endless potential for development because there is no limit to expression. To maximize its function as a visual language along with the formative development of illustrations, it is necessary to understand and utilize the signification of illustrations. From this perspective, if ambiguity is established as a positive value for the visual metaphor of illustrations, it will be possible to induce active participation of the audience to increase interest in the illustration, convey meaning richly, and create new meaning.
일러스트레이션은 시각적 커뮤니케이션을 위한 시각언어의 한 분야로써 효과적인 의미 전달을 위해 다양한 형태의 수사적 표현이 적용되고 있다. 비주얼 메타포는 수사법에 포함된 표현 기법의 하나이며 함축적 상징을 통해 내재된 메시지를 간접적으로 전달하는 특징이 있다. 일러스트레이션의 비주얼 메타포는 다량의 정보를 함축하여 암묵적인 메시지를 전달하고 수용자가 다양한 각도로 의미를 추론할 수 있도록 한다.
다의성은 의미가 다중적으로 해석되는 성질을 뜻하며 다중적 의미 작용은 메시지를 보다 풍부하게 전달할 수 있는 긍정적 가치를 지닌다. 일러스트레이션의 비주얼 메타포는 잠재적, 내재적, 암시적 특징을 나타내기에 다의적 성질을 필연적으로 갖고 있으나 비주얼 메타포에 대한 다의성의 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 고는 일러스트레이션의 시각적 은유에 나타난 다중적 의미 작용을 파악하고 일러스트레이션의 비주얼 메타포에 나타난 다의성의 유형에 대한 학문적 틀을 구축하는 것에 목적을 둔다.
본 고는 문헌연구 및 선행연구를 통하여 비주얼 메타포의 특징과 언어학에서 제시된 다의성의 유형을 검토한 이후 메타포의 적용 여부에 따른 일러스트레이션의 상징체계와 비주얼 메타포의 의미 작용을 살펴보았다. 다음으로 일러스트레이션의 비주얼 메타포가 나타내는 다중적 의미 작용을 파악하기 위해 수용자 설문 조사를 시행하였으며 설문을 통해 일러스트레이션의 상징에 따른 수용자의 인지적, 정서적 반응과 일러스트레이션에 대한 수용자의 의미 해석을 조사하였다. 조사 결과에 따르면 비주얼 메타포가 적용된 일러스트레이션에 대한 수용자의 정서적 반응이 모두 높게 나타났고 비주얼 메타포의 함축적 상징에 대해 이중적 의미가 적용되는 것을 확인할 수 있었다.
본 고는 선행연구를 통해 조사된 루스 캠슨(R. M. Kempson), 윌리엄 엠슨(William Empson) , 크리스티앙 메츠(Christian Metz)의 다의성 유형을 일러스트레이션의 비주얼 메타포에 접목함으로써 네 가지 중첩된 다의성의 유형을 도출하였다.
다의성의 유형에 적용되는 일러스트레이션 사례를 분석한 결과에 따르면 비주얼 메타포가 나타내는 다의성은 비주얼 메타포의 원관념을 나타내기 위한 보조관념의 표현 방법 및 원관념과 보조관념의 상호 관계에 따라 유형이 구분되었다. 이에 본 고는 다의성의 각 유형이 나타내는 특징을 기반으로 일러스트레이션의 비주얼 메타포가 나타내는 다의성의 유형을 '비주얼 메타포의 파생의미에 따른 다의성', '비주얼 메타포의 다중표현에 따른 다의성', '비주얼 메타포의 동음관계에 따른 다의성', '비주얼 메타포의 형태변이에 따른 다의성'으로 제시하였다.
일러스트레이션은 한 장의 이미지에 단일 메시지가 아닌, 다수의 메시지를 함축된 형태로 전달할 수 있으며 표현에 따른 제한이 없기에 무궁무진한 발전 가능성을 가지고 있는 장르이다. 일러스트레이션의 조형적 발전과 더불어 시각 언어로서 기능을 극대화하기 위해서는 일러스트레이션의 의미 작용에 대하여 이해하고 이를 활용할 수 있어야 한다. 이러한 관점에서 일러스트레이션의 비주얼 메타포에 긍정적 가치로서 다중적 의미 작용이 성립된다면 수용자의 적극적인 참여를 유도하여 매체에 대한 흥미도를 높이고 의미를 풍부하게 전달함과 동시에 새로운 의미를 창조할 수 있을 것이다.
- Author(s)
- 서수연
- Issued Date
- 2021
- Awarded Date
- 2021. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 일러스트레이션 비주얼 메타포 상징체계 의미작용 다의성
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1237
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=200000508264
- Alternative Author(s)
- Suyeon Seo
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 산업디자인학과
- Advisor
- 홍동식
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구 배경 및 목적 1
2. 연구 방법 및 범위 7
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 고찰 11
1. 일러스트레이션에 대한 이해 11
가. 일러스트레이션의 정의 및 배경 11
나. 일러스트레이션의 표현 유형과 특징 13
2. 비주얼 메타포에 대한 이해 17
가. 수사학과 메타포 17
나. 비주얼 메타포의 개념과 역할 20
3. 다의성에 대한 이해 25
가. 국어 의미론에 나타난 다의성의 개념 25
나. 윌리엄 엠슨의 모호성 유형 30
다. 크리스티앙 메츠의 다의성 유형 33
Ⅲ. 일러스트레이션의 비주얼 메타포에 대한 수용자의 반응 35
1. 비주얼 메타포의 기호학적 범위 37
2. 상징체계에 따른 일러스트레이션 사례 43
가. 준거적 상징에 따른 일러스트레이션 53
나. 함축적 상징에 따른 일러스트레이션 64
3. 일러스트레이션에 대한 수용자의 반응 80
가. 조사 대상 및 방법 84
나. 일러스트레이션에 대한 수용자의 선호도 87
다. 일러스트레이션에 대한 수용자의 의미 해석 95
라. 조사 결과 110
Ⅳ. 일러스트레이션의 비주얼 메타포에 나타난 다의성 분석 112
1. 연구 개요 112
2. 비주얼 메타포의 파생의미에 따른 다의성 116
3. 비주얼 메타포의 다중표현에 따른 다의성 119
4. 비주얼 메타포의 동음관계에 따른 다의성 124
5. 비주얼 메타포의 형태변이에 따른 다의성 128
6. 분석 결과 및 소결 132
V. 결론 135
참고문헌 141
Abstract 148
부록 151
- Degree
- Doctor
-
Appears in Collections:
- 대학원 > 산업디자인학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.