대학수학능력시험과 수학진단평가의 상호관계에 관한 연구
- Abstract
- The purpose of this thesis is to understand the relationship between the College Scholastic Ability Test(CSAT) and the Mathematics Level Assessment (MLA) which is conducted in P University, and to analyze mathematical errors in descriptive problems of the MLA.
There are high correlations in grades, subject areas and college entrance types between grades of mathematics B-type of the CSAT and scores of the MLA. However, the many students showed substantial differences between the grades in the two tests. Also, we classified mathematical errors, which are easily made in solving the descriptive problems of the MLA, into nine types as misused data, misinterpreted language, logically invalid inference, misunderstood theorem or definition, unmatched solution, technical errors, omission of solving process, ambiguous errors, and unattempted errors. With classifying the errors in nine types, we analyzed the errors of students, who are in intermediate and low level grades, by the descriptive problems.
On the basis of these analysis results, we suggest plans for improving the implementation of the MLA and the teaching-learning methods about College General Mathematics.
- Author(s)
- 손민지
- Issued Date
- 2014
- Awarded Date
- 2014. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12387
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967252
- Affiliation
- 교육대학원
- Department
- 교육대학원 수학교육전공
- Advisor
- 표용수
- Table Of Contents
- 표 목차 iii
그림 목차 iv
Abstract(in English) vi
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 용어의 정의 3
3. 연구문제 4
4. 연구의 제한점 5
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 수학적 오류 6
2. 선행연구 고찰 9
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 14
1. 대학수학능력시험 14
2. 수학진단평가 15
3. 연구대상 및 절차 17
4. 연구방법 및 도구 20
Ⅳ. 연구문제 1의 결과 및 분석 27
1. 문제유형별 수학진단평가 성적 27
2. 분야별 수학진단평가 성적 28
3. 입시전형별 수학진단평가 성적 31
4. 대학수학능력시험 등급 이탈자 32
Ⅴ. 연구문제 2의 결과 및 분석 39
1. 서술형 A문항의 오류 유형 분석 41
2. 서술형 B문항의 오류 유형 분석 49
3. 서술형 C문항의 오류 유형 분석 58
Ⅵ. 결론 및 제언 66
1. 결론 66
2. 제언 68
참고문헌 70
부 록 73
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.