비즈니스 프로세스 재설계를 통한 국민건강보험 수진자 자격조회 정보시스템에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study on the Examinee Qualification Inquiry Information System for National Health Insurance Service through Business Process Redesign
- Abstract
- 지난 수십 년간 대부분의 대형기업체들은 혹독한 경영환경과 같은 경영적 방해요소를 극복하고 내성을 강화시키는 방법을 찾기 위하여 업무프로세스 재설계(BPR)를 선택해 왔다. BPR의 효과는 다양한 기업적 재앙이나 장벽을 극복해낸 많은 글로벌 기업을 통해 증명되어 졌다. 하지만 BPR의 효과를 정부 조직이나 공공기관에 적용할 경우에는 여전히 불명확 한데, 그런 조직의 경우 경쟁이 없는 상황에서 운영이 되거나 개혁과 같은 개선의 필요성이 강조되지 않기 때문이다. 본 연구에서 저자는 공공기관에서의 적합한 BPR 사례를 찾고 어떻게 훌륭한 결과를 가져올 수 있는지 찾고자 노력하였다. 국민건강보험공단은 수진자자격조회서비스를 제공하고 있는데, 이 서비스는 기존의 건강보험증을 통한 건강보험가입자 자격확인을 대체하고 있다. 이 새로운 방법을 통해서 대부분의 의료기관 뿐만 아니라 의료기관 이용자들 까지 쉽고 편하게 혜택을 보고 있다. 비록 이 새로운 서비스가 인증수단으로서 진일보하기는 하였으나, 여전히 보완해야할 부분이 존재한다. 본 논문에서는 현재 운영 중인 수진자자격조회시스템이 갖고 있는 일부 보완점을 현재의 법적인 범위에서 극복할 수 있는 몇 가지 방안을 제시한다. 제시된 방안들은 관계기관과의 협의가 이루어 질 경우 현재 운영 중인 시스템에 쉽게 적용이 가능하며, 이에 따라 인증방안의 한계를 극복할 수 있다.
Most enterprise has chosen business process redesign (BPR) during the last few decades to overcome operation obstacles such as harsh business environment and to find out the way to increase endurance. The effect of BPR solutions is verified by many global enterprises which overcome from various disasters or barriers. However, it is still unclear those effects through the BPR when apply it to the government organization or public institution, as those groups usually runs on without competition and do not need to become improvement organization or reform typically. In this research, author has tried to find good example of BPR on a public institution and try to quote their efforts and steps to lead nice results in their case. The National Health Insurance service provides the Examinee Qualification Inquiry Information Services which replace conventional health insurance paper cards to check health insurance eligibility immediately. Through this new method, not only almost all medical service providers but also people who use medical service can get benefits easily and conveniently. Even though this service has improved authentication methods, it still has elements which need to be supplemented. This paper proposes various ways within current national law regulations to overcome existing system’s drawbacks. The suggested methods can be applied to the current running system easily when agreement has made with related organizations and can overcome limitation of verification methods.
- Author(s)
- 정성화
- Issued Date
- 2014
- Awarded Date
- 2014. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교 산업대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12410
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967275
- Alternative Author(s)
- Sung Hwa Jung
- Affiliation
- 산업대학원
- Department
- 산업대학원 전산정보학과
- Advisor
- 박만곤
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 연구 배경 3
Ⅱ-1. 연구 대상기관 개관 3
Ⅱ-2. 비즈니스 & 시스템 개관 6
Ⅱ-2-1. 수진자 자격조회 서비스 9
Ⅱ-2-2. 건강보험 웹 EDI 서비스 10
Ⅱ-2-3. 사회보험 통합징수 포털 서비스 11
Ⅱ-2-4. 건강검진 기관 서비스 12
Ⅱ-2-5. 장기요양 기관 서비스 13
Ⅱ-3. 국민건강보험 자격 14
Ⅲ. 비즈니스 프로세스의 분석 18
Ⅲ-1. 서비스 개요 19
Ⅲ-1-1. 자격증명의 주체 19
Ⅲ-1-2. 건강보험증의 유효성 유지 19
Ⅲ-1-3. 기존 건강보험증의 문제점 20
Ⅲ-1-4. 서비스의 목적 21
Ⅲ-1-5. 서비스의 도입 효과 22
Ⅲ-2. 서비스의 디자인 23
Ⅲ-2-1 초기 디자인 23
Ⅲ-2-2. 인증의 도입 24
Ⅲ-2-3. 최종 디자인의 구성 26
Ⅲ-2-4. 수진자 자격조회 흐름 27
Ⅲ-3. 문제점 및 해결방안 29
Ⅳ. 비즈니스 프로세스 재설계 30
Ⅳ-1. 무자격자 자격관리강화 30
Ⅳ-2. 무중단 시스템 구현 32
Ⅳ-3. 본인인증 강화 36
Ⅳ-3-1. 주민등록 사진 조회 37
Ⅳ-3-2. 휴대폰 인증 조회 40
Ⅳ-3-3. 지문인식, 사진대조 43
Ⅳ-3-4. IC카드 44
Ⅳ-4. 조회내역과 청구내역 연계방안 모색 45
Ⅳ-4-1. 조회와 청구의 일치 46
Ⅳ-4-2. 조회와 청구의 불일치 48
Ⅴ. 결론과 향후계획 50
참고문헌 52
- Degree
- Master
-
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- 산업대학원 > 전산정보학과
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