PUKYONG

조류충돌 평가를 위한 GIS 기반 조사기법 및 충돌평가 방법의 개발

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Alternative Title
Developing a GIS based Method for Estimating the Risk of Bird Strike
Abstract
Aviation accidents such as bird strikes result in enormous social costs and ecological disturbances. Therefore, when the government selects a potential airport site, it is necessary to avoid a place where many birds live such as bird sanctuaries or major bird habitats nearby it.
In reality, however, some of Korean airports currently in operation are located on or near the migratory bird sanctuaries and the new airports are also being planned to be on or near the bird habitats as well due to other prioritized conditions such as landscape and social-economic issues.
The Korean government is planning to build some new airports to improve transportation environment and boost the travel industry. Since these locations are near the bird sanctuaries, it is necessary to examine all risk factors associated with bird collisions and need to come up with countermeasures for them.
The assessment for the risk of bird strike should utilize the bird strike data from nearby airports with similar ecological conditions and characteristics. It should also consider the dynamic spatial analysis which include habitat types, resting sites, feeding sites, and migration routes. As, however, the current environmental impact assessment only considers the number and diversity of the birds, the current assessment methods are difficult to understand the characteristics of the area and the ecosystem.
Accordingly, we develop a GIS-based bird collision model that can collect data reflecting bird behavior patterns and spatial information and evaluate the risk of bird collision based on local habitat environments and bird spatio-temporal ecological information.
We also compare and analyze single and multi-matrix models respectively to secure the reliability of GIS-based evaluation models. We can complement the shortcomings of single-matrix models, which are simply evaluated as bird weights and collision cases, and multi-matrix models that can be overestimated by subjective judgments, frequency of observations, and the investigator's observation domain.
The GIS-based bird collision evaluation model is a model that evaluates the risk of bird collision with an ecological approach, reflecting the space and bird behavior information used by birds. These GIS investigation techniques and bird collision evaluation models are applicable to development projects with bird collision risk, and can be used to evaluate the location feasibility of the development domain.
Author(s)
서진형
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
Keyword
Bird Strike Bird Collisions GIS investigation techniques
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1245
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=200000508716
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 생태공학과
Advisor
이석모
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 조류 회피 모델 5
2. 조류충돌 위험성 평가 방법 6
3. 신규 공항 예정지 조류충돌 위험성 평가 7
Ⅲ. GIS 기반 조류 조사기법 9
1. 연구 대상 지역 9
가. 연구 대상 지역의 범위 설정 9
나. 연구 대상 지역의 조류 서식 여건, 철새도래지 현황 9
2. GIS 기반 조류조사 15
가. 조사항목 및 수집 방법 15
나. GIS 기반 현장야장 작성법 19
Ⅳ. 조류충돌 평가 24
1. 조류충돌 요인 설정 24
가. 조류충돌 위험성 모델의 평가요인 및 평가방법 25
나. GIS 기반 조류충돌 평가방법의 목적(의의) 35
다. GIS 기반 조류충돌 평가를 위한 요인 설정 36
2. GIS 기반 조류충돌 요인별 분석 및 평가 방법 41
가. 개체군의 크기 43
나. 집단 또는 무리 정도 44
다. 조류가 이용하는 취식, 휴식 및 번식지 위치 45
라. 공항 예정지 및 주변 지역에서 조류 종별 공간이용 정도 46
마. 조류의 공항(예정지)을 가로지를 가능성 48
바. 조류의 종별 비행 특성 49
3. GIS 기반 조류충돌 평가 기준 51
가. GIS 기반 조류충돌 위험성 평가 기준 51
나. 조류충돌 위험성의 심각정도(고려사항) 52
4. GIS 기반 조류조사 및 조류충돌 평가 결과 54
가. GIS 기반 조류의 공간 이용 분석 결과 54
나. GIS 기반 조류충돌 평가 결과 65
5. GIS 기반 조류충돌 평가결과에 따른 요인간의 상관관계 66
Ⅴ. 조류충돌 평가 결과 비교 68
1. 단일매트릭스 모델 68
2. 다중매트릭스 모델 69
3. 단일매트릭스 및 다중매트릭스 모델과의 비교·검증 71
Ⅵ. 고찰 및 결론 76
참고문헌 79
Appendix 1: GIS 기반 조류충돌 평가결과 83
Appendix 2: GIS 기반 조류충돌 평가와 단일,다중매트릭스 평가 결과 비교표 94
Degree
Doctor
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