PUKYONG

이중선체 유조선의 도입에 따른 경제적 타당성 분석

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Alternative Title
An Economic Analysis of Double Hulled Tankers in USA
Abstract
본 연구는 유조선의 이중선체 구조 의무화 도입이 해양오염감소에 유의한 영향을 주었는지에 대한 Chow 단절점 검증과 경제적 타당성 분석을 하는데 그 목적이 있다.
이중선체 유조선에 대한 경제성을 분석하기 위하여 비용과 편익 항목을 설정하였다. 편익에는 유류유출 감소에 따른 예방된 유류가치와 정화비용 및 예방조치비용, 사회환경적 비용, 환경적 비용을 모두 포함한 총비용을 설정하였다. 비용에는 단일선체 유조선에 비해 증가된 이중선체 유조선 건조비용과 운영비용을 설정하였다. 본 연구는 낙관적 시나리오, 보통 시나리오, 보수적 시나리오의 세 가지 시나리오를 설정하였다.
분석 결과, 보수적 시나리오에서 0.89로 나타났고, 낙관적, 보통 시나리오에서 각각 1.43, 1.06으로 나타남으로써 할인율 7%하에서 경제적 타당성이 있는 것으로 분석되었다. 따라서, 본 연구결과를 통해 이중선체 유조선의 도입이 해양 유류유출을 적절하게 감소시키고 해양환경을 보호하는데 기여하는 것으로 분석된다.
While much work has been done in analysing the effect of U.S. Oil Pollution Act of 1990, little research has been conducted on the cost-benefit analysis(CBA) of double hulled tanker’s requirements in reducing marine pollution.
The main purpose of this study is to estimate the economic value of double-hulled tanker’s requirements. In this paper, a chow breakpoint test and a cost-benefit analysis(CBA) are conducted on the double-hull tankers requirements in the U.S. Oil Pollution Act of 1990.
As a step towards the incorporation of economic analysis, this study considers the cost and benefit components. Benefit elements include prevented oil value by reducing oil spillage and total cost’s reduction value as the sum of all costs such as clean-up and preventive measures cost, socioeconomic cost, environmental cost. Cost elements include increased construction cost and increased operating cost of double-hulled tankers than those of single-hulled tankers.
This study presents the optimistic scenario, the conservative scenario and the intermediate scenario. As a result, the benefit-cost ratio(BCR) of the conservative scenario showed 0.89 while BCR of the optimistic scenario and the intermediate scenario showed 1.43 and 1.06 respectively, which mean the economic feasibility with the discount rate of 7%. It is judged that the double hull requirements for tank vessels in the U.S. Oil Pollution Act of 1990 will result in economics. Therefore, the analysis results indicate that double-hulled design appropriately reduces the oil spillage and contribute to protect the marine environment.
Author(s)
한아영
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12458
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967323
Alternative Author(s)
Ah Yeong, Han
Affiliation
대학원
Department
대학원 해양산업경영학과
Advisor
표희동
Table Of Contents
< 목 차 >
Ⅰ. 서론 1
1. 연구배경 및 목적 1
2. 연구방법 및 내용 3
Ⅱ. 선행연구 4
1. 비용-편익 분석의 이론적 연구 4
2. 실증연구 8
3. 선행연구 검토결과 12
Ⅲ. 해양유류유출 현황 13
1. 세계 해양유류유출에 대한 현황분석 13
2. 미국 해양유류유출에 대한 현황분석 19
3. 우리나라 해양유류유출에 대한 현황분석 23
4. 해양유류유출에 대한 현황 분석결과 26
Ⅳ. 이중선체 도입 및 현황 29
1. 이중선체의 정의 및 특징 29
2. 이중선체의 도입 및 현황 31
Ⅴ. 실증분석 38
1. Chow 단절점 검증 38
2. 비용-편익분석 44
Ⅵ. 결론 59
【참고문헌】 61
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 해양산업경영학과
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