일차함수 개념의 이해에 관한 연구
- Abstract
- This study looks into what concept images second-year students in middle school have about functions and what their erroneous concepts are by examining how much they understand the concept of functions, and aims to improve the teaching-learning method to correct their wrong concepts.
For this purpose, the following research questions were set up.
1. What do the students think about functions?
2. To what extent can a point given on a coordinate plane represent the pre-image of a function and its corresponding image?
3. How much do they understand linear functions, graphs, domains of definition and ranges?
To answer these research questions, the researcher randomly chose 4 classes (75 students) in two schools in Busan and carried out research.
- Author(s)
- 최성화
- Issued Date
- 2014
- Awarded Date
- 2014. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12460
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967325
- Affiliation
- 교육대학원
- Department
- 교육대학원 수학교육전공
- Advisor
- 서종진
- Table Of Contents
- 목 차
Abstract(in English) ⅳ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점 2
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행 연구 3
1. 이론적 배경 3
2. 선행연구 10
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 12
1. 연구 대상 12
2. 연구 절차 12
3. 연구 도구 및 자료 분석 13
Ⅳ. 연구 결과 및 분석 14
1. 일차함수에 대한 반응 14
2. 좌표평면에 주어진 점을 지나는 함수(일차함수)에 대한 반응 18
3. 일차함수식 및 그래프, 정의역, 치역에 대한 반응 30
Ⅴ. 요약 및 결론 43
1. 요약 43
2. 결론 44
참고문헌 45
부 록 47
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.