PUKYONG

자기 점검과 조정을 통한 말하기 교육 방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
The study on speaking education methods through a Self-Monitoring and Self-Regulated : focus on the nonverbal expressions.
Abstract
현대 사회에서 말하기 능력은 리더가 갖추어야 할 중요한 요소 중 하나로 인식되고 있다. 흔히 말하기 능력이란 발음, 어법, 문법 등과 관련한 언어적 표현을 정확하게 사용하는 것이라 생각한다. 그러나 실제 의사소통에서는 비언어적 표현을 통한 의미 전달이 더 많은 비중을 차지한다. 이는 비언어적 표현을 통하여 화자의 감정과 태도가 더욱 잘 드러나기 때문이다. 이러함에도 불구하고 교육 현장에서는 비언어적 표현과 관련한 점검과 조정이 제대로 이루어지지 못하고 있다. 이에 본 연구에서는 교육현장에서 비언어적 표현과 관련한 구체적 수업방안 개발의 필요성을 인식하고, 스마트 기기를 활용한 자기 점검과 조정을 통하여 학생들이 실질적으로 말하기 태도에 대한 능력 향상을 꾀할 수 있도록 하는 방안 및 그 효과에 대해 알아보고자 한다.
본 논문의 구성은 다음과 같다.
Ⅰ장 서론에서는 비언어적 표현 교육의 자기점검과 조정 방안의 목적과 필요성, 연구 내용 및 구성, 연구의 제한점을 다루었다.
Ⅱ장 이론적 배경에서는 상위인지적 자기 점검과 조정의 개념과 말하기 자기 점검과 조정의 내용 및 방법, 말하기에서 비언어적 표현과 관련된 선행 연구들을 검토하고, 7차 교육과정에서의 비언어적 표현 교육의 양상을 검토해 보았다.
Ⅲ장은 연구 방법 및 절차를 다루었다. 본 연구를 위한 연구 문제, 연구 대상과 일정, 연구 절차 및 내용, 분석 도구에 대해 설명하고 연구가 진행된 과정과 도구 분석을 다루었다.
Ⅳ장은 연구 수업에서의 비언어적 표현 양상과 그에 따른 정의적 요인의 분석에 대해 다루었다. 발표자들의 비언어적 표현 양상과 정의적 요인과 관련한 1,2차 발표 결과를 비교 분석해 보고 발표 전사 자료의 예를 제시하였다.
Ⅴ장은 연구 결과를 다루었다. 연구 결과는 학습자들이 작성한 사전 설문 조사 자료와 상호 평가지, 자기 점검표 및 구술 면접에서 얻은 결과를 분석하여 스마트 기기를 활용한 비언어적 표현과 정의적 요인의 자기점검과 조정의 효과를 검증해 보았다.
Ⅵ장 결론 및 제언에서는 본 연구를 요약하고 연구 결과에 따른 시사점을 제시한 후, 후속 연구에 대한 제언을 하였다.
Speech ability in the present society is recognized as one of the major factors that a leader must possess. I believe that ordinarily, speech ability is accurately using pronunciation, phraseology, grammar and other related language expressions. However, in realistic communication, meanings are delivered mostly by non-verbal expressions. This is because through non-verbal expressions, the speaker’s emotions and behaviors are well exposed. Although it is so, inspections and adjustments regarding non-verbal expressions are not being met in educational locations. Therefore, this research strives to recognize the necessity in developing specific lesson measures regarding non-verbal expressions in educational locations. Furthermore, the research strives to investigate the measures and its effects where students can increase their speech abilities through inspections and adjustments by utilizing smart devices.
The structure of this thesis is as follows.
In the introduction of the first chapter, it deals with the objective and the necessity of self-monitoring and self-regulation methods in regards to non-verbal expression education, research content and structure, and the research’s limits.
In the theoretical background of chapter 2, the following factors were verified: the concept of metacognitive self-monitoring and self-regulation, the content and methods in self-monitoring and self-regulation in regards to speech, and previous researches in non-verbal expressions. In addition, the aspects of non-verbal expression education in the 7theducational process were verified.
Chapter 3 dealt with the research methods and the processes. Research problems, the schedule for research subjects, research procedures and contents, and analyzing tools required for the research were explained. Furthermore, the process where the research was conducted and the tool analysis were dealt with.
Chapter 4 dealt with the aspects of non-verbal expression in the research lesson and the analysis of affective variables followed by it. The first and second presentation results in regards to the presenters’ aspects of non-verbal expressions and affective variables were compared and analyzed. Lastly, the presentation transcripts were given as examples.
Chapter 5 dealt with the research results. The research results analyzed the results obtained from the prior surveys and mutual assessment papers conducted by learners, and self-inspection table and oral interviews. Then, the effects of non-verbal expressions and affective variables’ self-monitoring and self-regulation by utilizing smart devices were verified.
In the conclusion and proposal of chapter 6, the research was summed up, implications according to the research results were presented. Lastly, implications were given in regards to post researches.
Author(s)
김동현
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12462
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967327
Alternative Author(s)
Kim, Dong Hyun
Affiliation
교육대학원
Department
교육대학원 국어교육전공
Advisor
채영희
Table Of Contents
목 차

* 표 목차 ⅲ
* Abstract ⅳ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구 목적 및 필요성 1
2. 연구 내용 및 구성 5
3. 연구의 제한점 6

Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 선행연구 검토 7
가. 상위인지적 자기 점검과 조정의 개념 7
나. 말하기 자기 점검과 조정의 내용 및 방법 10
다. 비언어적 표현이 의사소통에 미치는 영향 14
2. 7차 교육과정에서의 비언어적 표현 교육의 내용 17

Ⅲ. 연구 방법 및 절차 24
1. 연구 문제 24
2. 연구 방법 및 절차 24
가. 연구대상과 일정 24
나. 연구절차 및 내용 25
3. 분석 도구 29
가. 설문지 30
나. 자료의 전사 31
다. 상호평가지 32
라. 자기 점검표 37
마. 구술 면담 38

Ⅳ. 연구 수업에서의 비언어적 표현 양상 40
1. 비언어적 표현 양상 40
가. 반언어적 표현 40
나. 비언어적 표현 42
2. 비언어적 표현 양상에서 드러나는 정의적 측면 45
3. 전사 자료의 예시 53

Ⅴ. 연구 결과 60
1. 사전 설문 조사 60
2. 상호 평가지 65
3. 자기 점검표 68
4. 구술 면담 69

Ⅴ. 결론 및 제언 72

* 참고문헌 76
* 부록 1 80
* 부록 2 85
* 국문초록 96
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.