중·고등학교 교사들의 영어 교사용 지도서 활용에 관한 연구
- Abstract
- Middle and High School Teachers' Perceptions and Utilization of Teacher's Guides
Choi, Eun-sil
Graduate School of Education
Pukyong National University
Abstract
The purpose of this study is to analyze and compare how teachers in middle schools and high schools perceive and utilize teachers' guides. This study also compares middle school teachers' perceptions and utilization of teachers' guides to those of high school teachers. Finally, this study identifies which aspects of current teachers' guides should be modified and improved. 30 middle school English teachers and 30 high school English teachers participated in a survey.
The results of the research are as follows: First, the middle school English teachers used teachers' guides more than high school English teachers do in most of the sections in teachers’ guides. Second, middle school English teachers used teacher talk in the listening and speaking sections in teachers' guides. Third, middle school teachers perceive that listening dictation worksheets are more useful than any other teaching materials in the guides. Fourth, middle school teachers require that level-based listening activities, such as games and quizzes, be added. Fifth, middle school teachers would like more varied speaking activities and teaching strategies in the speaking section of teachers’ guides to be included in teachers’ guides.
Two suggestions can be made from this study. First, teachers' guides should include far more differentiated teaching and learning materials to help motivate students during class. Second, suggested student assessments in the teachers' guides are used often, suggesting that teachers' guides should provide practical and comprehensive assessments covering listening, reading, speaking, and writing sections.
- Author(s)
- 최은실
- Issued Date
- 2014
- Awarded Date
- 2014. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12469
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001967334
- Affiliation
- 교육대학원
- Department
- 교육대학원 영어교육전공
- Advisor
- 오준일
- Table Of Contents
- 목 차
ABSTRACT ………………………………………………………………………ⅷ
Ⅰ. 서 론 ………………………………………………………1
1.1 연구의 필요성 및 목적 ……………………………………………1
1.2 연구 과제 ……………………………………………………………4
1.3 연구의 제한점 ………………………………………………………4
Ⅱ. 이론적 배경 ………………………………………………5
2.1 교사용 지도서의 역할과 기능 ……………………………………5
2.2 영어 지도서의 각 영역별 내용 및 활용…………………………7
2.2.1 의사소통중심 교수법의 중요성 ………………………………7
2.2.1.1 듣기 지도 ……………………………………………………8
2.2.1.2 읽기 지도 ……………………………………………………8
2.2.1.3 말하기 지도 …………………………………………………9
2.2.1.4 쓰기 지도……………………………………………………10
2.3 선행 연구 …………………………………………………………11
Ⅲ. 연구 내용 및 방법 ………………………………………15
3.1 분석대상 ……………………………………………………………15
3.2 연구도구 ……………………………………………………………15
3.3 자료 수집 및 분석 방법 …………………………………………17
Ⅳ. 연구 결과 분석 …………………………………………19
4.1 지도서 활용도 …………………………………………………19
4.1.1 전반적 지도서 활용도와 중·고등학교 교사 간 차이 ……19
4.1.2 영역별 활용도와 중·고등학교 교사 간 영역별 활용도 차이……22
4.1.2.1 듣기 영역…………………………………………………23
4.1.2.2 읽기 영역…………………………………………………26
4.1.2.3 말하기 영역………………………………………………30
4.1.2.4 쓰기 영역…………………………………………………35
4.1.2.5 평가지 영역………………………………………………39
4.2 지도서 유용도 인식 ………………………………………………43
4.2.1 지도서 영역별 유용도와 중·고등학교 교사 간 차이 ……43
4.2.1.1 듣기 영역…………………………………………………43
4.2.1.2 읽기 영역…………………………………………………46
4.2.1.3 말하기 영역………………………………………………51
4.2.1.4 쓰기 영역…………………………………………………55
4.2.1.5 평가지 영역………………………………………………59
4.3 지도서 보완 방향에 대한 인식 …………………………………63
4.3.1 지도서 이외의 참고자료 활용 실태(활용도/유용도)………63
4.3.2 영역별 추가 사항 필요도……………………………………67
4.3.2.1 듣기 영역…………………………………………………67
4.3.2.2 읽기 영역…………………………………………………69
4.3.2.3 말하기 영역…………………………………………………70
4.3.2.4 쓰기 영역…………………………………………………72
4.3.2.5 평가지 영역…………………………………………………74
Ⅳ. 연구 결과 및 제언 ………………………………………76
5.1 연구 결과 …………………………………………………………76
5.2 제언…………………………………………………………………78
참고문헌 ……………………………………………………………………………79
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 영어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.