PUKYONG

A Study on Moderating Effects of Autonomy on Performance of MNC Subsidiaries in Korea

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Alternative Title
다국적기업 한국자회사의 성과에 대한 자율성 조절효과 연구
Abstract
Multinational corporation(MNC)'s Korean subsidiaries are finding Korean market to be a tough market to compete in. Due to demanding Korean customers, Korean market often serves as a testbed for MNCs before they launch global products. In order to succeed in demanding Korean market, foreign subsidiaries need to be responsive to demand conditions in Korea. To become flexible and responsive, foreign subsidiaries in Korea need to have autonomy in their decision making. Degree of autonomy of subsidiaries can be determined by the role and mandate given by the headquarters but other factors could influence subsidiary autonomy. This study seeks to find out the determinants of subsidiary performance. In addition, moderating effect of autonomy on the relationship between subsidiary competence, subsidiary relationship and subsidiary configurational focus, and subsidiary performance. In studying the moderating effect of autonomy on subsidiary performance, the results will give invaluable insights to foreign subsidiaries in Korea to better compete in competitive Korean market.
The results of empirical study showed that subsidiary with higher level of interaction with its intra-MNC network has higher level of performance. Subsidiary with higher level of competence has higher level of performance. Thus, subsidiary should attain higher level of competence to better compete in Korea. Subsidiary autonomy has moderating effect on the relationship between configurational focus and performance. Thus, optimal MNC subsidiary configuration and attainment of subsidiary autonomy is needed to secure competitiveness in Korean market.
In order to succeed in demanding Korean market, subsidiaries should not only develop their competence but also immerse in intra-MNC network to gain knowledge and information. Foreign subsidiaries in Korea will want answers to how to compete in Korean market. MNC possess specific advantage that can offset foreign costs and utilize its resources in Korea. In order to succeed in Korean market, securing autonomy to sufficiently localize can be a deciding factor in succeeding in Korean market.
Korean market is a tough market for foreign subsidiaries to compete in. The results of this study will enable what aspects of business activities foreign subsidiaries should improve to better compete in Korea. The ability to attain competence, maintain closer ties with intra-MNC network and attain autonomy will help foreign subsidiaries in Korea to achieve their level of performance they sought when they first entered Korea.
다국적기업 자회사의 효율적 경영은 현지시장환경에서의 존립과 성장을 위해 필요하며 또한 자회사의 경영성과는 다국적기업 네트워크내에서의 역할 및 지위변화에 영향을 미침으로써 개별 자회사뿐만 아니라 다국적기업 발전에 기여할 수 있으므로 그 중요성이 부각되고 있다.
다국적기업의 한국자회사는 한국시장 진입후 한국업체들과의 힘든 경쟁을 벌이고 있다. 한국시장은 다국적기업에게 글로벌 테스트베드로서 활용되는 사례가 증가하고 있으며 이는 한국은 글로벌스탠더드가 한국스탠더드가 되는 시장이 아닌 오히려 한국스탠더드가 글로벌스탠더드가 되는 시장이라는 것을 시사해 준다. 이러한 시장환경에서 한국자회사가 한국시장에서 성공을 하려면 까다로운 시장수요에 신축적으로 대응할 수 있어야 하며 이를 위해선 한국자회사가 자율성을 확보하는 것이 중요하다고 하겠다.
다국적기업 한국자회사의 자율성은 자회사에게 주어진 역할과 권한부여에 따라 자율성으 정도가 결정되어지기도 하나 다른 요인들에 의해 정해지기도 한다. 본 연구에서는 자회사 성과의 결정요인을 규명하고 또한 자회사 역량, 자회사 관계 및 자회사 구성형태와 자회사 성과와의 관계에 있어서 자율성의 조절효과를 규명하고자 한다. 다국적기업은 본사국과는 이질적인 환경에 투자를 통해 자회사를 설립하고 이들 자회사가 본사가 기대하고 있는 성과를 창출하기를 기대할 것이다. 자율성의 조절효과의 실증분석 결과는 한국에서 경쟁하고 있는 다국적기업 자회사에게 보다 경쟁우위를 확보할 수 있는 방안을 제시할 것이다.
실증분석 결과를 살펴보면 다국적기업 네트워크내에 있는 본사 또는 다른 자회사와의 상호교류관계의 정도가 높은 자회사 일수록 한국시장에서 더 높은 성과를 창출하고 있다. 또한 자회사 역량의 정도가 높을수록 더 높은 성과를 창출하고 있다. 자회사의 자율성은 자회사 구성형태와 자회사 성과 관계에 조절효과를 보이고 있다. 그러므로 최적의 자회사 구성형태와 자율성의 확보는 한국시장에서 성공할 수 있는 필요조건이라 할 수 있다.
다국적기업 한국자회사가 경쟁이 치열한 한국시장에서 성과를 제고하려면 자회사 특유의 역량을 확보해야 할 뿐만 아니라 본사 및 다른 자회사로부터 지식과 정보획득을 통한 자회사 역량 강화를 위해 다국적기업 네트워크 관계에도 적극적으로 참여하여야 한다.
본 연구의 결과를 통해 다국적기업 한국자회사의 성과 극대화를 위한 유용한 의사결정 방향을 제시하고자 한다. 자회사의 역량 제고, 다국적기업 네트워크에서의 긴밀한 관계유지 및 자율성 확보를 통해 다국적기업 한국자회사는 한국시장에서 성과를 제고할 수 있을 것이다.
Author(s)
유재하
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12537
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002073840
Alternative Author(s)
Jae Har Yu
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 국제통상물류학과
Advisor
이춘수
Table Of Contents
I. Introduction 1
I.1. Purpose of study 2
I.2. Research scope and method 4
I.3. Structure of study 5
II. Literature Review 6
II.1. Literature of subsidiary 6
II.1.1. Strategy-structure stream 6
II.1.2. Headquarter-subsidiary relationship stream 7
II.1.3. Subsidiary role stream 7
II.1.4. Subsidiary development stream 8
II.2. Subsidiary autonomy 9
II.2.1. Why autonomy? 10
II.2.2. Definition of autonomy 11
II.2.3. Autonomy and performance 14
II.2.4. Subsidiary competence 15
II.2.5. Subsidiary performance 17
II.2.6. Subsidiary relationship 18
II.2.7. Subsidiary configuration 19
II.3. Knowledge acquisition of subsidiary 23
III. Model and Methodology 27
III.1. Research model 27
III.2. Hypotheses 28
III.2.1. Hypothesis 1 28
III.2.2. Hypothesis 2 30
III.2.3. Hypothesis 3 31
III.2.4. Hypothesis 4 32
III.3. Measures 35
III.4. Research subject and sample 38
III.4.1. Sample 38
III.5. Test results 41
III.5.1. Validity 44
III.5.2. Reliability 47
III.5.3. Descriptive statistics 47
III.5.4. Correlations 48
III.5.5. Regression analysis 50
III.5.6. Moderating effect analysis 53
IV. Conclusion and Limitations 58
Degree
Doctor
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대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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