미얀마 파고다 관광지 이미지가 관광지 태도, 만족도 및 재방문의도에 미치는 영향 연구
- Alternative Title
- A Study on the Effect of the Myanmar Pagoda Tourist Destination Image on Tourist Destination Attitude, Satisfaction and Revist Intentions
- Abstract
- A Study on the Effect of the Myanmar Pagoda Tourist Destination Image on Tourist Destination Attitude, Satisfaction and Revisit Intentions
Htet Htet Wai
Department of Business Administration, The Graduate School,
Pukyong National University
Abstract
This study is to find out the effect of the Myanmar Pagoda tourist destination image on tourist destination attitudes, satisfaction, and revisit intentions. The focus of this study is to specify the dimensions of tourist destination image in Myanmar pagodas, of which Myanmar is famous as tourist destinations.
There have been many researches about the destination image. However, the image researches of Myanmar pagoda tourist destinations are insufficient. Accordingly, this research studies the multi-facets of Myanmar pagoda destination image and how this image affects destination attitudes, satisfaction and revisit intention of visitors based on the empirical analyses.
A survey was conducted to the 183 visitors who visited the three major pagoda destinations such as Yangon, Bagan, and Innlay in Myanmar. The preliminary survey took place three weeks before March 25, 2015, The final survey was conducted at March 25, 2015 and April 30, 2015 at the three places in Myanmar. Statistical process has been done to the data collected, Frequency analysis, descriptive analysis, correlation analysis, factor analysis, and multiple regression analysis has been carried out, utilizing SPSS 20.0 for Windows.
The empirical results in this study can be summarized as follows. First, Myanmar Pagoda destination image comprises two dimensions such as cognitive and emotional images. The cognitive image was drawn out of four factors such as historicity, tourism resources, tourism environment, and travel expenses. The emotional image was drawn out of two factors such as atmosphere and feeling.
Second, the image of Myanmar Pagoda tourist destination impacts on destination attitude by tourism environment factors, Cost of travel expenses factors, feeling factors of emotional image, tourism resources factors and historicity factors, arranged in order of the degree of influence. However, factor of the atmosphere of emotional image has not impacted on the tourist destination attitude.
Third, the impact of tourist destination attitudes significantly affect on satisfaction and revisit intention of visitors. Fourth, visitors' satisfaction has had significant influence on revisiting intention of visitors. Therefore, the destination image plays a very important role in attracting and satisfying tourists. The destination images are intended to have a positive influence to destination attitude, satisfaction, revisit intention of visitors for the sustainability of the visitors' influx.
The future of Myanmar tourism development policy is necessary to create a concrete image atmosphere. This study results might help contribute future tourism development policy activating business in Myanmar.
key words : Destination Image, Destination Attitude, Satisfaction, Revisit Intentions
- Author(s)
- HTET HTET WAI
- Issued Date
- 2015
- Awarded Date
- 2015. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12651
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002073561
- Alternative Author(s)
- 테테웨
- Affiliation
- 부경대학교, 일반대학원, 경영학과
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 설훈구
- Table Of Contents
- 목 차
표목차 ⅳ
그림목차 ⅴ
ABSTRACT ⅵ
제 Ⅰ 장 서론 1
제 1 절 연구의 배경 및 문제 제기 1
제 2 절 연구의 목적 3
제 3 절 연구 범위 및 방법 4
가. 연구의 범위 4
나. 연구의 방법 5
제 Ⅱ 장 이론적 배경 6
제 1 절 미얀마 관광현황 개요 6
제 2 절 파고다 관광지 이미지 8
가. 파고다 관광지 이미지 개념 8
나. 파고다 관광지 이미지 측정요인 12
(1) 인지적 이미지의 개념 13
(2) 정서적 이미지의 개념 15
제 3 절 관광지 태도 18
가. 관광지 태도 개념 18
나. 관광지 태도 측정요인 20
제 4 절 관광객의 만족도 및 재방문의도 22
가. 관광객 만족도 개념 22
나. 관광객 만족도 측정요인 25
(1) 기대일치 ‧ 불일치 이론 25
(2) 성과 이론 26
(3) 공정성 이론 26
다. 관광객 재방문의도 개념 27
제 Ⅲ 장 연구방법 29
제 1 절 연구 모형 및 가설 29
제 2 절 변수들의 조작적 정의 30
가. 파고다 관광지 이미지의 조작적 정의 30
나. 관광지 태도의 조작적 정의 31
다. 관광객 만족도 및 재방문의도의 조작적 정의 32
제 3 절 설문지 구성 및 측정방법 32
가. 설문지의 구성 32
나. 자료수집 및 분석 방법 37
제 Ⅳ 장 실증분석 39
제 1 절 인구통계학적 특성 39
제 2 절 신뢰성 및 타당성 검증 42
가. 파고다 관광지 이미지의 타당성 및 신뢰성 검증 42
나. 관광지 태도의 타당성 및 신뢰성 검증 45
다. 만족도의 타당성 및 신뢰성 검증 46
라. 재방문의도의 타당성 및 신뢰도 검증 47
마. 측정변수의 상관관계분석 48
제 3 절 가설 검증 50
가. 관광지 이미지와 관광지 태도에 관한 가설 검증 50
나. 관광지 태도와 만족도에 관한 가설 검증 53
다. 관광지 태도와 재방문의도에 관한 가설 검증 54
라. 만족도와 재방문의도에 관한 가설 검증 55
마. 가설검증 결과 요약 56
제 Ⅴ 장 결론 59
제 1 절 연구 결과 및 시사점 59
제 2 절 한계점 및 연구 방향 62
참고문헌 63
설문지 74
영어 설문지 77
중국어 설문지 81
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 경영대학원 > 경영학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.