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인터넷 쇼핑몰의 서비스품질이 명성과 구매의도에 미치는 영향: 중국 소비자를 대상으로

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Alternative Title
The Effects of Internet Shopping Mall’s Service Quality on Reputation and Purchasing Intention: Examination on Chinese people
Abstract
Rapidly growing Internet is becoming the main distribution channels selling products and service to consumers, more and more Internet shopping mall can be found nowadays. As the market of the Internet shopping mall is increasingly competitive, service quality is becoming a crucial issue for the survival of a company.
The purpose of this study is to find out the influence that the service quality has on the Internet shopping mall’s reputation and the customer purchasing intention in the Chinese Internet shopping mall.
This study is based on e-Service Quality developed by Moonkyu Lee(2002), the service quality of the Internet shopping mall was divided into five aspects, such as information quality, transaction quality, design quality, communication and security.
In order to realize the purpose of this study, 186 respondents of Chinese Internet users were surveyed by quota sampling from the population group of the actual visited Internet shopping mall. The date were analyzed by using SPSS 18.0 package program.
As a result, the Internet shopping mall service quality had a positive effect on the Internet shopping mall’s reputation and customer purchasing intention. Specifically, transaction quality and communication had more consistently positive effect on customer purchasing intention and reputation. And the Internet shopping mall’s reputation had a positive effort on customer repurchase intention as well.
Author(s)
왕용
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교 경영대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12699
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002070912
Alternative Author(s)
WANG LONG
Affiliation
부경대학교 대학원 경영학과
Department
대학원 경영학과
Advisor
김완민
Table Of Contents
제 1 장 서론 1
제 1 절 연구의 배경 및 목적 1
제 2 절 연구의 방법 및 범위 3
1. 연구 방법 3
2. 연구 범위 3
제 2 장 이론적 배경 5
제 1 절 인터넷 쇼핑몰의 개념 및 특징 5
1. 인터넷 쇼핑몰의 개념 5
2. 인터넷 쇼핑몰의 특징 6
제 2 절 중국 인터넷 쇼핑몰시장의 발전과정 및 현황 7
1. 중국 인터넷 쇼핑몰시장의 발전 과정 7
2. 중국 인터넷 쇼핑몰시장의 발전 현황 9
제 3 절 서비스 품질에 관한 이론적 고찰 11
1. 인터넷 쇼핑몰 서비스품질의 개념 및 특징 12
2. 인터넷 쇼핑몰 서비스품질의 5가지 평가차원 13
1) 정보(Information) 13
2) 거래(Transaction) 13
3) 디자인(Design) 14
4) 의사소통(Communication) 14
5) 안전성(Security) 14
제 4 절 명성에 관한 이론적 고찰 15
제 5 절 구매의도에 관한 이론적 고찰 18
제 3 장 연구모형 및 연구가설 21
제 1 절 연구모형 21
제 2 절 연구가설 22
1. 서비스 품질과 명성 22
2. 서비스 품질과 구매의도 23
3. 명성과 구매의도 24
제 3 절 변수 조작적 정의 및 측정항목 24
1. 변수의 조작적 정의 24
2. 측정항목 26
제 4 절 자료수집 및 분석방법 27
제 4 장 실증분석 및 가설검증 28
제 1 절 표본 인구통계학의 특성 28
제 2 절 신뢰성과 타당성분석 31
제 3 절 상관관계 분석 34
제 4 절 가설검증 34
1. 가설1의 검증 35
2. 가설2의 검증 36
3. 가설3의 검증 37
4. 매개효과 검증 38
제 5 장 결론 40
제 1 절 연구결과의 요약 40
제 2 절 연구의 시사점 42
제 3 절 연구의 한계와 미래 발전방향 43
참고문헌 44
설문지 51
Degree
Master
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