조선후기 일본사신 왕래와 접대양상
- Alternative Title
- A Study of The Formal Japanese Envoys and The Reception to Japanese Envoys during The Late Joseon Danasty
- Abstract
- 본고에서는 임진전쟁 이후 변화된 조일관계 속에서 중요한 교류자로서 역할을 했던 일본 사신이 어떻게 재편되었는지, 또 조선측에서는 그런 일본 사신을 어떻게 인식하고 접대하였는지 확인하였다.
본 연구에서는 먼저 조선 후기 전 시기에 걸쳐 일본 사신 접대 규정의 변화를 살펴보았는데, 조선 후기 일본 사신 접대 규정이 개편․변화되는 흐름은 각 규정의 내용 및 성격에 따라 ① 己酉約條 체결, ② 兼帶制 시행, ③ 초량왜관 시기로 삼분할 수 있다.
첫 번째 기유약조가 체결된 시기는 조선 후기 국교재개와 함께 일본 사신 접대에 대한 규정을 새로이 마련한 시기로 일본의 모든 사신이 대마도를 통해 파견되는 사신파견의 일원화가 이루어지게 되었다. 기유약조의 내용 중 첫 번째 조목에는 일본 사신 접대례를 國王使, 對馬島主送使, 對馬島受職人으로 분류하여 제시하고 있으며, 이후 추가적으로 세견선의 구성원 및 세견․특송선의 留館 일수도 규정해 나갔다. 일부에서는 기유약조가 대마도와 조선간의 관계만을 약조한 것이라는 평가도 있지만, 사신접대례에 대한 규정이 제일 첫 번째로 제시되어 있는 점, 대마도 사신 뿐 아니라 막부 사절인 국왕사까지 규정하고 있는 점 등에서 볼 때 기유약조는 일본과 조선이라는 국가 대 국가의 관계를 고려하여 맺은 약조로 평가할 수 있다.
두 번째 시기는 겸대제가 시행된 이후로, 이 때부터 실질적으로 일본사신 파견 및 접대제도가 정립되었다. 이 제도의 시행으로 1년에 9차례(이후 8차례로 감소)의 송사선만을 접대하면 되었기 때문에 사신들의 접대 비용이 상당히 줄어드는 결과를 낳았다. 하지만 일본측은 외교 문제를 전담하며 파견되는 사신인 別差倭를 새로이 만들어 내어 축소된 접대를 상쇄하였다. 별차왜는 각종 외교현안을 명목으로 파견되어 조선측의 접대를 이끌어 내었다. 반면 조선은 이들을 모두 공식적인 외교사행으로 간주하여 접대하기에는 상당한 부담이었기 때문에 사신의 구성과 파견 목적, 성격 등을 고려하여 두 부류로 구분하였다. 즉 기존에 특송사의 역할과 비슷한 성격을 지니는 외교사신은 鄕接慰官이, 국왕사에 준하는 성격의 별차왜는 京接慰官이 접대하는 제도를 마련한 것이다.
또 한편으로는 왜관을 중심으로 외교업무를 전담하는 館守差倭가 등장했다. 관수차왜는 처음에 외교적 성격이 강했고, 접위관의 접대가 이루어졌다. 하지만 초량으로 왜관이 이전하는 과정에서 관수는 왜관의 실무관리자로 성격이 변화되면서 연례송사처럼 동래부사와 부산첨사의 접대를 받는 존재가 되었다.
마지막은 초량왜관시기인데, 이 시기는 왜관의 여러 통제 정책 시행과 연계하여 일본 사신 접대도 점차 실리를 추구하는 방향으로 전환되는 과정을 겪었다. 초량왜관으로 이전하는 전후 무렵에 조일 양국은 기근, 사회 경제적 침체기를 겪으면서 외교사행의 파견 뿐 아니라 접대에 이르는 전반적인 과정에 소용되는 비용 등이 큰 부담으로 다가오는 시기였다. 이 과정에서 일본측은 통신사의 접대 의례 개정을 시도하기도 하였고, 접대 장소를 변경하는 등 자국의 실리를 추구하려는 노력을 기울였다. 이에 대해 조선측도 접대할 일본사신을 축소하면서 자국의 실리를 추구하는 교린정책을 진행하였다. 초량왜관 이전 후 파견된 1682년 통신사는 기존의 별차왜를 축소․재정비하는 약조를 체결하였다. 이 과정에서 외교업무를 총괄하여 전담하는 재판차왜의 명칭이 시작되었고, 기존의 별차왜도 대․소차왜로 구분하여 구성원, 접대규정도 함께 재정비하였다.
하지만 이런 시도가 부담을 크게 완화시키지는 못하였기 때문에 조선 내의 구폐를 시정하는 정책과 연계하여 접대 제도를 개편하고자 하였고, 마침 易地通信 과정과 맞물려 이폐약조의 체결로까지 이어졌다. 결과 中絶五船의 중지 및 도주고환차왜의 접대가 폐지되었고 이후 대차왜의 접대일수를 줄이는 결과도 이루어 냈다.
이상의 규정을 토대로 접대는 크게 두 가지 방향에서 이루어졌다. 하나는 왜관에서 행해지는 접대 의례, 즉 행사적인 측면이고, 두 번째는 이 행사를 비롯하여 일본사신이 유관하면서 발생하는 모든 인적․물적 경비를 조달하는 것이다.
우선 접대에 소용되었던 인적․물적 요소는 전체적으로 국가의 부담이라고 할 수 있지만 왜관이 소재한 동래지역의 역할이 상당했다. 외교사행인 차왜를 접대할 때에는 경접위관이나 향접위관이 출사하여 다례, 연향 등의 접대의례를 주관하였으나, 대차왜의 접대에는 동래부사도 참여하였고, 연례송사와 관수왜의 접대는 동래부사와 부산첨사가 함께 주관하였으므로 동래지역 관원의 역할을 무시할 수 없다. 특히 부산첨사는 차왜의 연향 등에 참석하지는 않았지만 진상물건간품이나 무역물품의 간품, 왜관 물품 관리 등에 전반적인 역할을 하고 있었다.
또한 사신들을 위문하고 안내하며 직접 접촉하는 역할을 했던 훈도ㆍ별차 외에도 연향 등의 의례 설행을 위해 왜관에는 예단, 그릇, 밥솥, 돗자리 등을 담당하는 소통사와 문기지 등 다양한 인적 구성이 항상 준비되어 있어 접대를 원활하게 이끌었다.
한편 유관 기간 동안 소용되었던 땔나무, 식재료 등의 물품은 물론이고 의례시 사용되는 기물․의장, 연향 음식 재료 등의 마련도 동래부 입장에서는 큰 부담이었다. 특히 식재료 중 일본인들이 즐겨먹는 생선류의 마련은 부담이 커서 민들의 이탈이 초래되기도 했다.
접대의 두 번째 면은 의례 진행 과정에서 확인된다. 일본사신이 조선 해안에 나타나면 조선은 문정하는 과정을 거쳐 왜관에서 맞이하고 대면식을 가진 후 접대의례 절차를 진행하였다. 접대의례는 ‘하선다례 - 숙공조반식 - 진상물건간품 - 숙배례 - 하선연 - 예단다례 - 상선연’의 순서로 진행되었다.
의례에서 양국 사신들의 좌차는 동측에 조선이, 서측에 일본이 자리하는 것으로 정립되었다. 동서의 좌차는 대등함을 의미하지만 실제로는 서쪽보다 상좌로 인식되는 동쪽 자리를 요구한 일본인에게 끝까지 거부하면서 조선의 우월함을 확인하려 했다. 이런 모습은 숙배례를 할 때 일본 사신은 뜰 아래에서 배례를 행하게 한 것에서도 드러난다.
접대에서 양국의 문화교류적 측면은 음악, 가무, 床花 등에서 다양하게 드러나지만 가장 잘 확인할 수 있는 것은 음식문화일 것이다. 연향의 음식은 양측이 서로 교환하는 형태로 이루어졌다. 실제로 조선에서 음식을 접대하면 일본사신도 약소하게나마 답례 음식을 제공하며 양측의 음식 문화가 교류되었다. 이를 통해 일본 사신들은 접하기 힘든 쇠고기, 돼지고기 등의 네 발 짐승의 고기를 맛보았고, 한편으로는 조선에서도 일본의 취향에 맞추어 해산물과 날짐승의 고기를 상에 올리기도 하였다. 즉 왜관을 벗어나기 힘들었던 일본 사신에게 연향은 양국 문화 교류의 장이 되었던 것이다.
This study is inspecting closely the reorganization of Japanese Envoys and the reception of Joseon Dynasty. The war which was called Imzin-War broke out between Korea and Japan in 1592, therefore the relationship of two countries was changed after the late 16th century. The Reception Rules to Japanese Envoys were changed very much, and they were divided into three times which was the Giyu Treaty(己酉約條) and Gyemdaeje(兼帶制), Choryang-Waegwan in the late Joseon Dynasty.
Giyu Treaty was entered into between Joseon and Japan, Joseon Dynasty reopened diplomatic relations and made the new reception rules to Japanese envoys. At that time, all Japanese envoys were sent to Joseon via Tsushima. The reception to Japanese Envoys was appeared at the first item of the Giyu Treaty, they were divided three types which were the envoys of Japanese King and Tsushima lord, the naturalized Joseon of Tsushima people. Giyu Treaty is worthy of estimating as the national treaty between Joseon and Japan, because it presented the reception rules of the common Japanese Envoys and Japanese monarchic Envoys which were Tokugawa Bakuhu at the first item,
After Gyemdaeje was enforced, the dispatch and the reception of Japanese Envoys organized practically. Joseon government would treated the ships of Japanese envoys nine times in a year which changed eight times later, therefore the reception cost of Japanese envoys was reduced very much. But Japan sent the new diplomatic envoys which were called Byeolchawae(別差倭) and got the reducing cost set off. Therefore Joseon government divided Byeolchaoe into twice, by composition and purpose and character of Byeolchawae. One of Byeolchawae was treated by local mission, the other was treated by central government mission,
The reception to Japanese envoys were changed to seek actual benefits during Choryang-Waegwan period. When Waegwan moved from Dumopo to Choryang, Joseon and Japan suffered from a famine and lacks of capital. Therefore two countries tried to gain a utility, Japan changed the reception rules and reception places of Joseontongsinsa, and Joseon reduced the reception times to Japanese envoys. After the move of Choryang-Waegwan, the Joseontongsinsa of 1682 agreed on a contract which reduced previous Byeolchawae. The previous Byeolchawae was divided two parts of great and small, reorganized in members and reception rules. Zaepanchawae(裁判差倭) which generalized and assumed full charge of the diplomatic affairs came into existence.
But this efforts were in vain, therefore Joseon Government tried to reorganize the reception rules. When the last Joseontongsinsa was sent to Tsushima which was called Yeokjitongsin(易地通信), Yipe Treaty(釐弊約條) was concluded. As the result, the reception of Zungzeolosoen(中絶五船) and some Tsushima envoys were abolished. After that time, the reception times of Japan envoys were reduced.
The Reception to Japanese envoys was practiced with two courses by the rules mentioned above. One was the reception ceremony of Waegwan, the other was the all charges of Joseon to Japanese envoys. The charges of Joseon were consisted of personnel and materials, the analysis of that is very important. Joseon missions were divided local and central in according to the Japanese envoys status, and they managed the diplomatic affairs such as Darae or Reception etc.
By the way, Dongnaebu officials were also very important to treat the diplomatic affairs between Joseon and Japan, because Dongnae Busa and Busan Cheomsa also had in charge of many receptions of Japanese Envoys such as annual envoys and the Waegwan director. Though Busan Cheomsa did not present in the reception of Chawae which was Japan envoys, he played the very important role because he managed to choose the presentation of gifts and trade goods and Waegwan goods by and large organ. Hundo(訓導) and Byeolcha(別差) which were the Dongnaebu officials also kept in touch with Japan envoys and guided. It was prepared very various staffs such as Sotongsa and the guards in Waegwan, they took charge of plates and mats of the diplomatic courtesy.
Many goods such as firewood and food materials, the implements of the military escort also were prepared for the Reception to Japanese envoys. Especially it was very difficult to prepare the fresh fishes, therefore the local residents expressed much complaints and seceded.
The important view of the Reception to Japanese envoys is a proceeding of ceremony. When the Japanese envoys arrived at the beach of Busanpo, the Dongnaebu officials went there and investigated the ships and the others. After that, Dongnaebu sent the officials in charge and prepared the diplomatic courtesy with Choryang Waegwan. The diplomatic courtesy was proceeded by such order which was called ‘Haseondarae(下船茶禮) - Sukgongzobansik(熟供早飯式) - Zinshangmulgengeonpum(進上物件看品) - Sukbaerae(肅拜禮) - Hasenyaen(下船宴) - Yaedandarae(禮單茶禮) - Shangseonyeon(上船宴)’.
The seating chart of two countries was established at the reception place, Joseon envoys sat on the east and Japan envoys sat on the west. The seats of the east and the west looks like almost equal , but the east was actually perceived as the head seat. Japan required the east seat, but Joseon refused the requests of Japan to the last and insisted of Joseon’s superiority. The Japanese envoys took seats on the yard ground and entered the ceremony at Sukbaerae time.
The culture exchange of two countries was appeared on the music and the traditional dancing, the traditional flower, food. The food of the reception was exchanged each other. When Joseon treated the Japanese envoys actually, Japanese envoys also provided a little food in return. The Japanese would taste the meat and pork and the four-footed beasts which they could not come into contact, and then Joseon supplied also fresh seafood and fishes. The reception to Japanese envoys was the very important exchange of two countries between Joseon and Japan, because Japanese envoys could not go out from the Choryang Waegwan and kept there for all stay.
- Author(s)
- 심민정
- Issued Date
- 2015
- Awarded Date
- 2015. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12712
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002070922
- Alternative Author(s)
- Min Jung Shim
- Affiliation
- 사학과
- Department
- 대학원 사학과
- Advisor
- 박화진
- Table Of Contents
- 서 론 1
1. 연구현황 및 문제제기 1
2. 연구방법 및 내용 9
제1장 日本使臣 接待規定 변화 12
1. 己酉約條 체결 14
1) 국교재개와 기유약조 14
2) 일본사신 접대규정 18
2. 兼帶制 시행과 변화 25
1) 겸대제와 年例送使 25
2) 別差倭 정례화 33
3. 사신접대제도 개편 48
1) 초량왜관 이전과 약조개정 48
2) 차왜제도 개편 54
3) 이폐약조와 접대부담 경감 69
제2장 접대 인원과 물품 79
1. 출사관원 81
1) 접위관 81
2) 왜학역관 85
2. 동래부 원역 91
1) 동래부 관원 91
2) 왜관 職役者 101
3. 연향접대 물품 105
1) 접대 잡물 105
2) 음식재료 109
제3장 일본사신 접대 양상 124
1. 일본사신 접대과정 126
1) 일본사신 問情과 대면 126
2) 일본사신 접대절차 129
2. 「東萊府使接倭使圖」 분석 142
1) 「東萊府使接倭使圖」 개관 142
2) 조선측 행렬 147
3) 숙배례와 연향 150
3. 연향의례 155
1) 位次 155
2) 연향가무 159
3) 연향음식 164
결 론 174
참고문헌 180
Abstract 186
- Degree
- Doctor
-
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