카탈란수와 관련된 수학영재 교수·학습자료의 개발 및 적용
- Alternative Title
- A Study of the Math-Gifted Education Material Data on Catalan numbers
- Abstract
- Abstract
I have done some research on the Catalan numbers through several domestic papers. It was a fantastic story. It was Eugene Charles Catalan (1814-1894) that mentioned the Catalan numbers for the first time. H.D. Grossman (1950) made the formula that matched the ballot problem to the Catalan numbers. M.T.L. Bizley (1954) proved Grossman's formula. Johann Cigler(2002) found out the Hankel determinants of the Catalan numbers. Richard Stanley(2009) showed lots of examples of for Catalan numbers. W.-G. Jo (1998) introduced the Catalan numbers, and explained the basic idea of the proof of Catalan numbers. S.-W. Kim(1999) studied the Noncrossing division and q-Catalan numbers. S.-K. Lee, G.-Y. Jeong(2007) developed teaching and learning materials for gifted students of math related to the "exploration of Catalan numbers". We can make the students feel the excitement and fun with math and get a positive reaction to math. And we will provide basic materials and worksheets.
The main purpose of this paper is to explore a variety of methods which can be expressed as Catalan numbers and develop teaching and learning Materials for gifted students.
- Author(s)
- 이점수
- Issued Date
- 2015
- Awarded Date
- 2015. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12726
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002070866
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 수학교육전공
- Advisor
- 조낙은
- Table Of Contents
- - 목 차 -
표 목차 ⅱ
Abstract ⅲ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 2
3. 용어의 정의 3
4. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행 연구 4
1. 수학영재의 정의 4
2. 카탈란수의 연구역사 10
3. 카탈란수의 선행연구 11
4. 카탈란수와 관련된 선행 연구 13
5. 수학영재 지도에 대한 선행 연구 15
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 18
1. 연구 기간 및 연구 대상 18
2. 연구 방법 19
3. 검사도구 47
Ⅳ. 연구 결과 분석 51
1. 학생들의 반응과 효과 51
2. 수학적 태도 분석 53
Ⅴ. 요약 및 결론 54
1. 요약 54
2. 결론 및 제언 54
참고 문헌 56
부록 65
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.