터키인 학습자를 위한 한국어 온도형용사 교육 방안 연구
- Alternative Title
- A Study on the Teaching method of Temperature Adjectives in Korean Language for Turkish Learners
- Abstract
- 일상생활에서 많이 사용되는 한국어 온도형용사는 터키어에 비해 어휘가 다양하고 의미와 사용 양상이 더 세분화 되어 있다. 그래서 터키인 학습자들은 온도형용사를 습득할 때 여러 가지 어려움을 겪을 뿐만 아니라 일상생활에서 온도형용사를 이해하지 못하거나 적절하게 사용하지 못하는 경우가 일어난다. 하지만 현재까지 한국어와 터키어 온도형용사를 대조하는 연구나 터키인 학습자를 위한 한국어 온도형용사 교육 방안에 대한 연구도 진행되지 않았다. 따라서 본 연구는 한국어와 터키어의 온도형용사를 대조 분석하고 그에 따른 터키인 학습자를 위한 효과적인 교육 방안을 모색하는데 목적을 두고 있다.
2장에서는 한국어 어휘 교육의 중요성을 논하고 어휘 교육의 방법론과 제시 방법에 대해 알아보았다. 또한 선행 연구를 바탕으로 온도형용사의 개념과 분류 기준을 살펴보았다. 온도형용사의 체계적인 의미 분석을 위해 정재윤(1991)의 온도형용사 분류 기준을 기반으로 온도형용사를 냉각형용사와 온각형용사로 나누고 온도의 감각 부위에 따라 기후 온도형용사와 물체 온도형용사로 분류하였다. 그에 따라 연구 대상으로 선정된 한국어 온도형용사를 체계표로 정리하였다.
3장에서는 한국어와 터키어의 온도형용사를 기본 의미와 확장 의미로 분류하여 대조 분석하였다. 먼저 사전적 의미를 중심으로 한·터 온도형용사의 기본 의미를 대조하였다. 그리고 확장 의미를 공감각적인 의미 전이와 추상적인 의미 전이로 나누어 여러 가지 예문을 통해 한·터 온도형용사의 의미 간에 공통점과 차이점을 고찰하였다.
4장에서는 터키인 학습자를 위한 한국어 수업에서 사용되는 『연세 한국어』, 『서울대 한국어』교재, 『세종한국어』교재, 그리고 터키인 학습자를 위한 한국어 교재인 『Korece』 와 『Türkler için Korece』를 분석하였다. 이 장에서는 5개의 한국어 교재에서 나타난 온도형용사 목록, 의미 유형, 그리고 제시 방법을 살펴보고 문제점을 밝혔다.
5장에서는 터키인 학습자를 위한 한국어 온도형용사 교육 방안을 제시하였다. 선행 연구의 어휘 교육 원리를 바탕으로 터키인 학습자를 위한 온도형용사 교육 원리를 살펴보았다. 그리고 학습 단계별에 따른 한국어 교육용 온도형용사 목록을 선정하고 그에 따른 교육 방안을 마련하였다.
본 연구는 터키인 학습자를 위한 온도형용사 교육 방안을 모색하고자 양 언어의 온도형용사의 의미 대조 분석, 한국어 교재에서 나타나는 온도형용사의 분포 현황 및 교육 문제점, 그리고 한국어 온도형용사의 교육 원리와 제시 방법에 기반을 두어 실용적인 교육 방안을 제시하고 논하였다는 점에서 의의가 있다고 생각하는 바이다. 앞으로 본 연구를 통해 터키인 학습자가 한국어 온도형용사의 의미와 용법을 학습하고 이해하는 데 도움이 될 것을 기대한다. 또한 터키인 학습자를 위한 실제 수업에서 교사가 온도형용사를 효과적으로 잘 가르치는 데 도움이 되길 기대해 본다.
Temperature adjectives in Korean language, which are often used in daily life, have more diverse vocabularies and are more segmented in terms of their meanings and usage aspects compared to Turkish language. Hence, learners from Turkey not just suffer from a variety of difficulties in learning the temperature adjectives, but sometimes experience cases not to understand or use them properly in daliy life. However, any study for contrasting the temperature adjectives between Korean and Turkish languages or even a study on a teaching method of temperature adjectives in Korean language for learners from Turkey, has not been conducted to date. Therefore, this study aims to conduct a contrastive analysis of the temperature adjectives in Korean and Turkish languages and to find an effective teaching method for the learners from Turkey accordingly.
Chapter 2 discusses the importance of lexical education in Korean language and investigates a methodology for the lexical education and a method to present it. In addition, concept and classification criteria for the temperature adjectives were examined based on pilot studies on this. To analyze the meanings of the temperature adjectives systematically, they were divided into adjectives for the sense of colling and those for the sense of warmth on the basis of the classification criteria for the temperature adjectives (Jae Yoon Jung, 1991) and classified into temperature adjectives for climate and those for object depending on the sensory area of temperature. The temperature adjectives in Korean language which had been selected as the subjects of the study accordingly were arranged in a content system table.
Chapter 3 conducted a contrastive analysis by classifying the temperature adjectives in Korean and Turkish languages into basic and extended meanings. First, the basic meaning of the temperature adjectives in Korean and Turkish languages was contrasted based on their lexical meaning. Common points and differences between the meanings of the temperature adjectives in Korean and Turkish languages were contemplated through a variety of sample sentences by dividing the extended meaning into synaesthetic semantic change and abstract semantic change.
Chapter 4 analyzed not only the teaching materials of Yonsei Korean, Student's Book by SNU, and Sejong Korean, which are used for the learners from Turkey in the Korean language courses, but Korece and Türkler için Korece, which are ones for them. In this chapter, lists of the temperature adjectives, meaning types, and presentation methods in the aforementioned five teaching materials were examined, and their problems were identified.
Chapter 5 presented a teaching method of the temperature adjectives in Korean language for the learners from Turkey. An educational principle of the temperature adjectives for the learners from Turkey was examined based on the vocabulary teaching principles in the pilot studies. Moreover, a list of the the temperature adjectives for teaching Korean according to each learning stage was selected, and its teaching method was provided.
The author thinks this study is meaningful in that it presented and discussed a practical teaching method on the basis of the contrastive analysis of the temperature adjectives' meaning in both languages, their distribution status in the Korean teaching materials and problems in education, and the educational principles of the temperature adjectives and the presentation methods in order to find a teaching method for the learners from Turkey. The author expects that this study will help them to learn and understand the meaning of the temperature adjectives in Korean language and teachers to effectively teach them on the adjectives in actual classes as well.
- Author(s)
- 김소영
- Issued Date
- 2021
- Awarded Date
- 2021. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 한국어 온도형용사 터키어 온도형용사 의미 대조 분석 한국어 온도형용사 교육 temperature adjectives in Korean language temperature adjectives in Turkish language contrastive analysis of meanings education on temperature adjectives in Korean language
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1276
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=200000506793
- Alternative Author(s)
- Soyoung Kim
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
- Advisor
- 채영희
- Table Of Contents
- Ⅰ.서론 1
1.연구 목적 및 필요성 1
2. 선행 연구 3
3. 연구 대상 및 연구 방법 8
Ⅱ.이론적 배경 13
1.한국어 어휘 교육 13
가 한국어 어휘 교육의 중요성 13
나.한국어 어휘 교육 방법론 및 제시 방법 14
2.온도형용사의 개념 및 분류 20
가.온도형용사의 개념 20
나.온도형용사의 분류 22
Ⅲ.한·터 온도형용사의 의미 대조 27
1. 한·터 온도형용사의 기본 의미 대조 27
2. 한·터 온도형용사의 확장 의미 대조 46
가. 공감각적 의미 전이 47
나. 추상적 의미 전이 51
Ⅳ. 한국어 교재에 나타난 온도형용사 현황 59
1.연세대 한국어 교재 59
2.서울대 한국어 교재 61
3.세종학당 한국어 교재 63
4.터키인을 위한 한국어 교재 65
5.한국어 교재에 나타난 온도형용사의 교육 문제점 68
Ⅴ.한국어 온도형용사 교육 방안 70
1.한국어 온도형용사 교육 원리 70
2.한국어 교육용 온도 형용사 목록 선정 72
3.터키인 학습자를 위한 한국어 온도형용사 교육 방안 74
Ⅵ.결 론 89
참고 문헌 92
국문 요약 96
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 외국어로서의 한국어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.