Design Characteristics of Specialized Streets for Indonesia through Cases of South Korea
- Alternative Title
- 한국의 사례를 통한 인도네시아 특화거리의 디자인 특성
- Abstract
- People access the street everyday regardless their abilities, age, and gender. Universal Design is a design which facilitated full range of human diversity. By applying Universal design principles, the specialized streets can be more functional and more user-friendly for everyone.
This study examined five specialized streets of South Korea as a country experienced on developing various urban street designs based on universal design, and three specialized street of Indonesia as a country which still developing the more user-friendly public places.
This study aimed to examine and compare the South Korea and Indonesia’s case using seven principles of universal design and eight sections of specialized street evaluation for suggesting Indonesia specialized streets design characteristics.
The research methods of this study are literature study, case study, and site observation. The literature study was extracted and compiled from manuscripts, streetscape design books, and the universal design principles to construct evaluation sheet. Later on, the constructed evaluation sheets were used to examine the case studies of five South Korea’s specialized streets and 3 Indonesia’s specialized street. Finally, the specialized streets were analyzed on sites observation to suggest and develop specialized street design directions of Indonesia.
The results of this study are: South Korea cases are better than Indonesia cases ; so the suggestions for Indonesia specialized street design characteristics can be obtained from South Korea cases; the local culture aspect consideration to support specialized street’s identity; urgency of implementing the direction into local regulations; and change of Indonesia urban development paradigm.
Keywords: Specialized Street; Design Characteristic, Universal design, Case Study
사람들은 자신의 능력, 연령, 또한 성별과 관계없이 일상에 거리를 접근하곤 한다. 유니버셜 디자인 원칙의 적용으로 특화거리는 많은 사람들한테 더욱더 실용적이고 사용하기 쉬어질 수 있다.
본 연구는 유니버셜 디자인에 의한 다양한 특화거리로 디자인을 개발한 경험이 있는 나라인 한국의 5개 특화거리를, 또한 사용하기 쉬운 도시의 공공장소를 아직 개발하고 있는 중인 나라인 인도네시아의 3개 특화거리를 연구하였다.
본 연구는 인도네시아에 특화거리 디자인 특성을 제안하기 위해서 유니버셜 디자인의 7개 원칙 및 특화거리 평가의 8개 부문을 이용한 한국 및 인도네시아 사례를 조사하고 비교하는 데에 목적이 있다.
본 연구는 문헌연구, 사례조사, 및 현장조사를 활용한 방법으로 수행되었다. 문헌연구의 경우 다수의 원고, 도로경관 도서 및 평가서를 수립하기 위한 유니버셜 디자인 원칙에서 편집되었고 추출되었다. 향후, 수립한 평가서는 대한민국의 5개 특화거리 및 인도네시아의3개 특화거리를 평가하는 데 이용되었다. 마지막으로, 특화거리는 인도네시아의 특화거리의 디자인 방향을 개발 또한 제안하기 위해서 현장조사로 분석되었다.
본 연구의 결과로는 대한민국의 사례가 인도네시아 사례보다 더 양호한 것으로 나타나므로 인도네시아 특화거리 디자인 특성의 경우 특화거리의 독자성을 지원하기 위한 지역 문화상 고려, 지역 규정에 방향을 구현하는 긴급사항, 또한 대한민국의 사례로부터 얻을 수 있다.
핵심어 : 특화거리, 디자인특성, 유니버셜 디자인, 사례연구
- Author(s)
- BANGUN INDRAKUSUMO R.H.
- Issued Date
- 2016
- Awarded Date
- 2016. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- Specialized Street Design Characteristic Universal Design Case Study
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12801
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002235345
- Alternative Author(s)
- 방운 인드라쿠수머 RH
- Affiliation
- 건축공학과
- Department
- 대학원 건축공학과
- Advisor
- 조영행 교수님
- Table Of Contents
- SUMMARY IV
ABSTRACT VI
국문요약 VII
LIST OF TABLES XII
LIST OF FIGURES XIV
CHAPTER I. INTRODUCTION 1
1.1 RESEARCH BACKGROUND 2
1.2 RESEARCH OBJECTIVES 6
1.3 RESEARCH METHODS AND SCOPE 7
1.3.1 LITERATURE STUDY 7
1.3.2 SITE OBSERVATION 8
1.3.3 CASE STUDY 10
CHAPTER II. LITERATURE REVIEW 13
2.1 UNIVERSAL DESIGN THEORY 14
2.1.1 FOUR PRINCIPLES OF UNIVERSAL DESIGN 14
2.1.2 SEVEN PRINCIPLES OF UNIVERSAL DESIGN 15
2.2 STREETSCAPE THEORY 19
2.2.1 URBAN STREETSCAPE THEORY 19
2.2.2 SPECIALIZED STREET THEORY 21
2.2.3 INCLUSIVE DESIGN: STREET FOR LIFE 22
2.2.4 ISLINGTON STREET BOOK 26
2.2.5 INCLUSIVE STREETS: DESIGN PRINCIPLES FOR BLIND AND PARTIALLY SIGHTED PEOPLE 27
2.2.6 ABU DHABI URBAN STREET DESIGN MANUAL 28
2.2.6 LANDCOME STREET DESIGN MANUAL 30
2.2.7 SCOTTSDALE CITY SPECIALIZED STREET DESIGN GUIDELINES 31
2.2.8 TORBAY SPECIALIZED STREET GUIDELINE 32
2.2.9 TYPE OF SPECIALIZED STREET 33
CHAPTER III. CONSTRUCTING EVALUATION TOOLS 35
3.1 FLOW CHART OF CONSTRUCTING EVALUATION TOOLS 36
3.2 REVIEW OF PREVIOUS RESEARCH 38
3.3 EVALUATION SCALE CRITERIA 39
CHAPTER IV. GENERAL CHARACTERISTICSOF SPECIALIZED STREETS 53
4.1 OVERVIEW OF SOUTH KOREA SPECIALIZED STREETS 53
4.1.1 Insadong 54
4.1.2 Gwanghwamun 58
4.1.3 Nampodong 61
4.1.4 Seomyeon 64
4.1.5 Daegu Yangyeonsi 66
4.2 OVERVIEW OF INDONESIA SPECIALIZED STREET 68
4.2.1 Malioboro 69
4.2.2 Braga 72
4.2.3 Asia Afrika 75
CHAPTER V. FINDINGS AND DISCUSSION 77
5.1 DATA ANALYSIS 78
5.2 FINDINGS OF SOUTH KOREA’S SPECIALIZED STREET 81
5.2.1 Insadong 81
5.2.2 Gwanghwamun 84
5.2.3 Nampodong 87
5.2.4 Seomyeon 90
5.2.5 Yangnyeonsi 93
5.3 FINDINGS OF INDONESIA’S SPECIALIZED STREETS 95
5.3.1 Malioboro 97
5.3.2 Braga 99
5.3.3 Asia Afrika 101
5.4 COMPARISON OF SOUTH KOREA AND INDONESIA SPECIALIZED STREET 103
5.5 SPECIALIZED STREET CHARACTERS AND TYPES 108
CHAPTER VI. CONCLUSIONS AND SUGGESTIONS 113
6.1 CONCLUSIONS 113
6.2 SUGGESTIONS FOR INDONESIA SPECIALIZED STREETS DESIGN DIRECTIONS 116
REFERENCES 135
WEBSITE REFERENCES 140
APPENDICES 141
ACKNOWLEDGEMENT 153
- Degree
- Doctor
-
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- 대학원 > 건축공학과
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