PUKYONG

IPMSM 센서리스 제어에서의 속도리플저감 알고리즘에 관한 연구

Metadata Downloads
Abstract
An interior permanent magnet synchronous motor (IPMSM) has many advantages such as high efficiency, high power density, mechanical robustness of rotor construction and wide flux-weakening range and so on. Therefore it is widely used for compressors, spindles and electric vehicles in industries. In case of compressors, a torque pulsation happens during suction and discharge processes and it consequently produces fatigue failure, noise in a pipe and speed ripple which leads a control system to unstable.
This paper presents a harmonic-pulsation-compensator to reduce the speed ripple and the compensator algorithm is consisted with a phasor detector, a PI compensator and a vector rotation. To design the phasor detector, coefficients of speed ripple are obtained from literature surveys. The PI compensator is designed by simulations and experiments. In order to reduce the speed ripple, the vector rotation is introduced by considering a vector relationship between the torque and the speed ripple.
The compensator results are approved by simulations and experiments. The harmonic compensator can not only improve speed ripple reduction time more than 20% but reduces the ripple amplitude more than 3.4 times compared with conventional compensators by using PI compensation and vector rotation respectably. The harmonic compensator involving PI compensation can reduce the speed ripple 20% faster than conventional integrated compensators. The harmonic compensator can reduce speed ripple more than 3.4 times by using the vector rotation.
Author(s)
이송철
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12850
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002235213
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 기계설계공학과
Advisor
정영석
Table Of Contents
목 차

Abstract 2

제 1 장 서 론 3
1.1 연구의 배경 및 필요성 3
1.2 논문의 구성 5

제 2 장 IPMSM의 수학적 모델링 7
2.1 IPMSM의 내부 구조 및 특징 7
2.2 좌표변환 11
2.3 IPMSM의 수학적 모델링 14
2.4 공간 벡터 변조법 18

제 3 장 자속 관측기를 이용한 센서리스 제어 26
3.1 유효 자속 개념을 이용한 토크 관계식 26
3.2 전류 추정기를 이용한 자속관측기 27

제 4 장 고조파 맥동 보상기 29
4.1 압축기의 맥동 부하토크 발생원리 29
4.2 맥동 부하토크에 의한 속도 리플 30
4.3 속도 리플 관측기 32
4.4 PI보상기 및 벡터 회전 34
4.5 IPMSM 센서리스 제어에서의 고조파 맥동 보상기 39


제 5 장 시뮬레이션 및 실험 결과 41
5.1 Matlab/Simulink를 이용한 시뮬레이션 41
5.1 실험장치 및 구성 46
5.1 실험 결과 47

제 6 장 결론 52

참고문헌 53
Degree
Master
Appears in Collections:
산업대학원 > 기계설계공학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.