PUKYONG

교사의 언어통제유형이 유아의 정서조절에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
EffectsofTypesofTeachers'LanguagecontrolonChildren'sEmotionRegulation
Abstract
교사의 언어통제 유형이 유아의 정서조절능력에 미치는 영향



권 민 송



부경대학교교육대학원 아동심리 및 상담전공



요 약

본 연구에서는 교사의 언어통제유형과 유아의 정서조절능력간의 상관관계에 대해 알아보고, 교사의 언어통제유형이 유아의 정서조절에 미치는 영향력을 알아보고자 하였다.
연구대상은 부산광역시에 소재한 유치원 7곳에 재원중인 만 3, 4, 5세 유아 210명과 유아를 맡고 있는 담임교사 49명이다. 교사의 언어통제유형을 측정하기 위해 Bernstein(1972)과 Gumperz(1973)의 이론을 근거로 한 김유미(1996)의 연구 도구를 바탕으로 보완되어진 홍영란(2002)의 유치원 시기에 유아들에게 일어날 수 있는 바람직하지 않은 행동에 대한 언어통제유형 도구를 사용하였다. 유아의 정서조절능력을 측정하기 위해 Shields와 Cicchetti(1997)의 The Emotion Regulation Checklist(ERC)를 사용한 박서정(2005)이 사용한 도구를 여은진(2009)이 수정한 도구를 사용하였다.
본 연구에서는 SPSS Win Program 21.0을 사용하여 자료를 분석하였으며, 수집된 자료는 각 변인에 대한 빈도와 백분율 산출과 평균과 표준편차 산출을 실시하였다. 연구문제에 t검증과 일원변량분석의 경우 Scheffe 사후검정을 실시하였고, Pearson의 적률상관분석, 단계적 중다회귀분석, 표준회귀분석, 단계적 회귀분석을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 언어통제유형과 유아 정서조절능력간의 관계를 살펴보면, 유치원 교사의 언어통제 유형 중 명령적 통제가 정서조절관계에서 유의미한 상관관계를 보인다. 즉, 교사의 언어통제유형은 유아의 정서조절능력을 예측하는 중요한 요인이다. 둘째, 유치원 교사의 언어통제 유형이 유아의 정서조절능력에 미치는 영향을 살펴본 결과 영향을 미치는 것으로 나타났다. 유아의 정서조절 전체와 명령적 통제는 직접적인 상관과 영향이 나타났으며, 정서조절의 하위 요인인 적응적 정서조절에 인성적 통제가 유의미한 영향을 미치는 것으로 보인다.
결론적으로 교사의 언어통제유형과 유아의 정서조절능력은 상관관계와 영향을 미치며, 특히 교사의 언어통제유형 중 명령적 통제에 영향을 미친다.
Impact of the Verbal Control Types of Teachers on
the Emotional Regulation of Preschoolers

Min Song Kwon

Graduate School of Education
Pukyong National University

ABSTRACT
The purpose of this study was to examine the correlation between the verbal control types of teachers and the emotional regulation of preschoolers and the influence of the former on the latter.
The subjects in this study were 210 three-, four- and five-year-old preschoolers and 49 homeroom teachers of the preschoolers in seven different kindergartens located in the city of Busan. To measure the verbal control types of the teachers, Hong Young-ran(2002)'s language control type inventory was utilized, which complemented Kim Yoo-mi (1996)'s inventory based on Bernstein(1972)'s theory and Gumperz (1973)'s theory. This inventory specifically aimed to measure verbal control type as to undesirable behaviors that preschoolers might show in their kindergarten years. To assess the emotional regulation of the preschoolers, Lee Eun-jin(2009)'s inventory was utilized, which was a modified version of the inventory used by Park Seo-jeong(2005) that was based on Shields and Cicchetti(1997)'s Emotional Regulation Checklist, or ERC.
A statistical package SPSS WIN 21.0 was employed to analyze the collected data. Statistical data on frequency, percentage, mean and standard deviation for each variable were obtained. Scheffe post-hoc analysis was made after t-test and one-way ANOVA were carried out, and Pearson product-moment correlation coefficients, stepwise multiple regression analysis, standard regression analysis and stepwise regression analysis were used as well.
The findings of the study were as follows:
First, as for the relationship between the verbal control types of the teachers and the emotional regulation of the preschoolers, imperative control that was one of the verbal control types of the kindergarten teachers was significantly correlated with emotional regulation. In other words, the verbal control type of teachers is one of integral factors to predict the emotional regulation of preschoolers. Second, as a result of analyzing whether or not the verbal control type of the kindergarten teachers affected the emotional regulation of the preschoolers, the former was found to have exerted an influence on the latter. There were direct correlation and influential relationship between the overall emotional regulation of the preschoolers and imperative control, and adaptive emotional regulation that was one of the subfactors of emotional regulation was under the significant influence of personal control.
In conclusion, the verbal control types of the teachers were correlated with the emotional regulation of the preschoolers, and the former affected the latter. In particular, imperative control was influential among the verbal control types of the teachers.
Author(s)
권민송
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 2
Type
Dissertation
Keyword
교사의 언어통제유형 정서조절
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12946
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002234004
Alternative Author(s)
MIN SONG KWON
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 아동심리및상담전공
Advisor
이희영
Table Of Contents
목 차


Ⅰ. 서론 ...........................................................................................1
1. 연구의 필요성 및 목적 ................................................................................1
2. 연구문제 ..........................................................................................................4
3. 용어의 정리 ....................................................................................................5

Ⅱ.이론적 배경 ...............................................................................7
1. 유아의 정서조절 ............................................................................................7
가. 정서조절의 정의 ........................................................................................7
나. 유아의 정서조절 ........................................................................................8
2. 언어 통제 .........................................................................................................10
가. 언어통제유형 .............................................................................................10
나. 교사의 언어통제유형 ...............................................................................14
3. 교사의 언어통제유형과 유아의 정서조절능력..........................................15


Ⅲ. 연구방법 .................................................................................17
1. 연구대상 .....................................................................................................17
2. 연구도구 ......................................................................................................18
3. 연구절차 .......................................................................................................20
4. 자료 분석 .....................................................................................................21

Ⅳ. 연구결과 및 해석 .................................................................22
1. 예비분석 .........................................................................................................22
2. 유치원 교사의 언어통제유형과 유아의 정서조절능력간의
관계 .................................................................................................................27
4. 유치원 교사의 언어통제유형이 유아의 정서조절능력에 미치는
영향 ...................................................................................................................28

Ⅴ. 논의 및 결론..............................................................................................31
1. 논의 ..............................................................................................................31
2. 결론 및 제언 ..............................................................................................35

참고문헌 ...........................................................................................................37
부록 ...................................................................................................................44
부록 1. 어머니의 언어통제유형 설문지 .................................................44
부록 2. 교사용 유아 정서조절양식설문지....................................................49
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 아동심리및상담전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.