PUKYONG

해양인문학 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Ocean Humanities Research
Abstract
Based on marine humanities and marine culture, the meaning and scope of marine humanities and the origin, attributes and roles of the sea are understood to present the reasons and purposes of marine humanities and to give a new definition of marine humanities. In addition, through understanding of marine and marine painting, we will understand the deep marine humanities and marine culture related industry and cultural appearance. And by presenting the new marine humanoid, Homo Ocean Nience (HOMO OCEANIENCE), we understand the true marine humanities through the transition of marine paradigm.
Human marine painting is defined as Homo Oceanience and the value of the meaning of the ocean can be applied to the paradigm of human thought. In addition, OCEAN is added to STEAM education, and through the educational philosophy of STEAMO(Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics & Ocean), we can present the human figure that the transition of the right thinking of the new 21st century marine renaissance with marine literacy and culture occurred.
It is meaningful to collectively consilience the concept of marine humanities through the viewpoint of human, culture, literature, philosophy, etc. and to understand the meaning of the sea, which is the basis of marine humanities, and the philosophical and psychological interrelationship with human beings. It also grasps the application field of marine humanities and specifically studies the cases of marine philosophy, marine literature, marine art, marine music, marine culture contents.
It is necessary to change the perception from continental thinking to marine thinking, to understand marine industry and marine culture, and to proceed marine humanities education, and to enact it further. In other words, in order to build the marine Renaissance era, it is necessary to change the idea of ​​a big meaning that a large change is needed in marine thinking, away from continental thinking and recognition.
Until now, the awareness of the ocean has been regarded as the physical object of natural sciences, and it drifts mainly in the academic area of ​​marine science, and the ocean is still regarded as the area of ​​natural science.
Author(s)
김성민
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
Keyword
Ocean Humanities HOMO OCEANIENCE STEAMO marine humanoid
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1295
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=200000505266
Alternative Author(s)
KIM SUNG MIN
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 행정공간정보화협동과정
Advisor
윤홍주
Table Of Contents
I. 서론 1
1.1 연구의 배경 1
1.2 연구의 필요성과 목적 2
1.3 연구의 범위와 내용 3
1.4 기존연구의 검토 3
1.4.1 전국해양문화학자대회에서 발표된 해양문화연구 3
1.4.2 해양의식과 해양사상, 해양교육에 대한 연구 5
2. 해양인문학과 해양문화 6
2.1 해양인문학의 정의와 목적 6
2.1.1 해양이란 무엇인가? 7
2.1.2 바다의 어원과 본질 7
2.1.3 바다의 속성 14
2.1.4 바다의 역할 15
2.1.5 바다의 이름 16
2.1.6 인문학이란 무엇인가? 16
2.2 해양문화의 정의와 범주 19
2.2.1 문화의 개념과 어원적 해석 19
2.2.2 해양 문화란 무엇인가? 21
2.3 해양인문학의 정의와 새로운 패러다임(수해양인문학) 22
2.3.1 진정한 해양 인문학의 정의와 의미 22
2.3.2 해양인문학의 이유와 목적-해양화(marinization) 24
2.3.3 호모 오션니엔스(HOMO–OCEANIENCE) 25
2.4 해양인문학의 응용과 적용 범위 29
2.5. 적용분야의 관한 실제적 예시 32
2.5.1 해양철학 32
2.5.1.1 고대 바다 철학자 탈레스 32
2.5.1.2.니체가 바라보는 바다: "차라투스트라는 이렇게 말했다"를 중심으로 37
2.5.2 해양문학 44
2.5.2.1 해양시 44
2.5.2.1.1 최치원(崔致遠)의 「범해(泛海)」 44
2.5.2.1.2 윤선도 어부사시사(漁父四時詞), 이현보 어부단가(漁父 短歌) 47
2.5.2.1.3 최남선(崔南善) 해에게서 소년에게 55
2.5.2.1.4 김기림의 바다와 나비 58
2.5.2.1.5 심호섭의 해양시 61
2.5.2.1.6 뱃노래 "쉐난도어" 63
2.5.2.1.7 월트 휘트먼(Walter "Walt" Whitman)의 해양시 64
2.5.2.1.8 존 메이스필드(John Masefield)의 해양시 66
2.5.2.1.9 러드여드 키플링(Joseph Rudyard Kipling)의 해양시 69
2.5.2.2 해양소설 71
2.5.2.2.1 한국의 인어설화 71
2.5.2.2.2 최부의 표해록(漂海錄)과 그 외의 표해기 78
2.5.2.2.3 최남선 〈해상대한사〉 82
2.5.2.2.4 이상춘 83
2.5.2.2.5 정한숙(鄭漢淑)의 「이여도 IYEU島」 85
2.5.2.2.6 천금성(千金城) 해양문학 87
2.5.2.2.7 옥태권의 해양소설 88
2.5.2.2.8 어니스트 헤밍웨이 90
2.5.2.2.9 조세프 콘래드의 해양소설 91
2.5.2.2.10 대니얼 드포의 해양소설 94
2.5.3 해양미술 99
2.5.3.1 울산 반구대 암각화 99
2.5.3.2 심사정(沈師正)의「해암백구풍범도(海巖白鷗風帆圖)」 101
2.5.3.3 김홍도(金弘道)의 「해산선학(海山仙鶴)」 103
2.5.3.4 유일한 현대 한국해양화가 박진용 105
2.5.3.5 바다의 화가 전혁림(1916~2010) 107
2.5.3.6 해양화가 선구자로 알려진 "살로몬 반 루이수달 109
2.5.3.7 빌렘 반 데 벨드 2세 (willem van de velde II) 111
2.5.3.8 윌리엄 터너(Joseph Mallord William Turner) 113
2.5.3.9 이반 콘스탄티노비치 아이바조프스키 116
2.5.3.10 라울 뒤피(Raoul Dufy, 1877년 ~ 1953년) 119
2.5.3.11 대지미술가 로버트 스미스슨(Robert Smithson)과 야베 체프 크리스토(Javacheff Christo) 120
2.5.4 해양음악 123
2.5.4.1 한국설화와 전설에서 등장하는 해양음악 해가[海歌] 123
2.5.4.2 민요속의 해양음악 "이어도 사나소리" 125
2.5.4.3 대중음악속의 해양음악 "바다의 교향시" 129
2.5.4.4 멘델스존의 해양음악 서곡 "잔잔한 바다와 즐거운 항해" 131
2.5.4.5 쇼팽의 해양음악 "뱃노래" 132
2.5.4.6 바그너의 해양음악 133
2.5.4.7 드뷔시의 해양음악 "바다 – 관현악을 위한 세 개의 교향적 소묘" 134
2.5.4.8 랄프 본 윌리암스 의 해양음악 교향곡 1번 '바다' 135
2.5.4.9 짐머만의 해양음악 135
2.5.4.10 로드 스튜어트(Rod Stewart) "saiing 137
2.5.4.11 크리스토퍼 크로스(ChristopherCross) "sailng" 138
2.5.5 해양문화콘텐츠 139
2.5.6 해양생물산업과 해양의학산업 142
2.5.7 해양레저스포츠(Marine leisure sports) 150
3.결론 162
4.제언 169
참고문헌 174
감사의 글 181
Degree
Doctor
Appears in Collections:
대학원 > 행정공간정보화협동과정
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.