PUKYONG

누리과정에 기반한 몬테소리 교육 프로그램이 유아 문제행동에 미치는 효과

Metadata Downloads
Abstract
The Effect of Nuri Curriculum Based Montessori Program on Young Children`s Problem Behaviors

Eun Kyoung Kim

Early Child Education Major
Graduate School
Pukyong National University

ABSTRACT
This study considers Nuri curriculum and Montessori as a complementary relation in which a Nuri curriculum based Montessori program is developed and applied in field scenes to have the purpose of investigating which influence it has on young children's problem behaviors. For this, a Nuri curriculum based Montessori program was developed and input into field scenes to check the degree of young children's internalized problem behaviors and externalized problem behaviors.
The subjects of this study were 22 young children of 5 years old at a Montessori program operating daycare center located in U metropolitan city and 18 young children of 5 years old at a daycare center that only operates Nuri curriculum. A total of 40 subjects were selected. Questionnaires were used in pre, post tests to find the average and standard deviation of the test group and comparative group through independent sampling t-test.
As result of the study, the comparative group after applying the program development in this research showed no difference, but the experimental group showed statistically significant difference in reducing of young children's internalized problem behaviors and externalized problem behaviors. This result shows that the input of the developed program was effective in reducing young children's internalized problem behaviors and externalized problem behaviors.
This result shows that it can be expected as an appropriate alternative to parents who depend on the media without asking for help on child rearing in nuclear family forms and also to children who receive mental anxiety and defect under parents who are excessively biased on the media. The Montessori program reflects the society of social, cultural, environmental characteristics which children are associated and appropriate basic life habits are made to be exercised in that condition. Therefore, it is judged that the Montessori program that properly reflects the Nuri curriculum can make children to live as normal children in groups Applying the Montessori program substantially implies that the children’s problem behaviors in education organizations and in homes can be reduced.
Author(s)
김은경
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/12968
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002235230
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 유아교육학과
Advisor
이희영
Table Of Contents
목 차



Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 및 가설 7
3. 용어의 정의 8
가. 누리과정 8
나. 몬테소리 프로그램 8
다. 유아의 문제행동 8

Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 유아의 문제 행동 9
가. 유아의 문제행동의 개념과 유형 9
나. 유아의 문제행동의 원인 13
2. 몬테소리 교육 18
가. 몬테소리 교육의 목적과 원리 18
나. 몬테소리 교육의 내용과 방법 21
다. 몬테소리 교구 25
라. 몬테소리 교육과 유아의 문제행동 26
3. 누리과정 33
가. 누리과정의 목적, 목표 및 내용 33
나. 누리과정과 몬테소리 교육의 연계성 40
다. 누리과정에 기반한 몬테소리 교육과 유아의 문제행
동 45

Ⅲ. 연구 방법 47
1. 연구 설계 47
2. 연구 대상 47
3. 연구 도구 48
가. 유아 문제행동 검사 48
4. 연구 절차 49
가. 누리과정에 기초한 몬테소리 프로그램 계획 수립 50
나. 선행 연구 탐색 50
다. 누리과정에 기초한 몬테소리 교육 프로그램의 구성 및
타당도 검증 50
(1) 프로그램의 구성의 방향 및 내용
(2) 프로그램 내용 타당도 검증
라. 예비연구 61
마. 교사 및 연구 보조자 훈련 62
바. 사전검사 62
사. 프로그램 적용 62
아. 사후검사 64
5. 자료 분석 64

Ⅳ. 연구 결과 65
1. 누리과정에 기반한 몬테소리 교육 프로그램이
유아의 내재화 문제행동에 미치는 영향 65
1) 유아 내재화 문제행동 사전 검사 65
2) 유아 내재화 문제행동 사후검사 66
2. 누리과정에 기반한 몬테소리 교육 프로그램이
유아의 외현화 문제행동에 미치는 영향 66
1) 유아 외현화 사전 검사 67
2) 유아 외현화 사후 검사 67

Ⅴ. 논의 및 결론 69
1. 논의 69
가. 누리과정에 기반한 몬테소리 교육 프로그램이
유아의 내재화 문제행동에 미치는 영양 차이 69
나. 누리과정에 기반한 몬테소리 교육 프로그램이
유아의 외현화 문제행동에 미치는 영양 차이 71
2. 결론 및 제언 75

79

94
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 유아교육학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.