베트남 호치민시의 매력속성이 만족도 및 행동의도에 미치는 영향
- Abstract
- The purpose of this study was to examine how attractiveness attributes of Ho Chi Minh city perceived by the Korean individual tourists influence on tourist satisfaction and behavioral intention. Sample data for this study was collected through the survey focused on Korean tourists who had experienced tourism in Ho Chi Minh city. Data with a total 149 copies was tested with frequency, reliability and exploratory factor analysis at first, and then the proposed research model was analyzed through the multiple regression analysis using the SPSS 20.0.
The main results of this study can be summarized as follows. First, it was confirmed that the attractiveness attributes of Ho Chi Minh city tourist destination had significant positive effect on tourist satisfaction by preparations to receive, cultural and natural resources, shopping of travel and price of tourism destination factors, arranged in order of the degree of influence. Second, the attractiveness attributes of Ho Chi Minh city tourist destination had significant positive effect on behavioral intention of visitors by preparations to receive factors, cultural resources factor, natural resources factor and price of tourism destination factors. However, the factor of shopping of travel did not impacted on the behavioral intention of tourist. Third, tourist satisfaction had significant positive effect on behavioral intention of visitors. Finally, this study provides theoretical and managerial implications of findings and might help contribute future tourism development policy of Ho Chi Minh city in Vietnam.
- Author(s)
- LE THI HOAI THUONG
- Issued Date
- 2016
- Awarded Date
- 2016. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13003
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002233250
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 전재균
- Table Of Contents
- 제 1 장 서 론 1
제 1 절 문제제기 및 연구목적 1
가. 문제 제기 및 필요성 1
나. 연구의 목적 6
제 2 절 연구의 범위 및 연구방법 7
가. 연구의 범위 7
나. 연구의 방법 8
제 2 장 이론적 배경 10
제 1 절 관광지 매력 속성 10
가. 관광지 매력 속성의 개념 10
나. 관광지 매력 속성의 구성 요소 12
제 2 절 관광객 만족 17
가. 만족의 개념 17
나. 관광객 만족의 개념 21
제 3 절 행동의도 24
가. 행동의도의 개념 24
제 3 장 연구방법 27
제 1 절 연구 모형 및 가설 설정 27
가. 연구 모형 27
나. 가설설정 28
(1) 관광지 매력속성과 관광객 만족간의 관계 28
(2) 관광지 매력속성과 행동의도간의 관계 29
(3) 관광객 만족과 행동의도간의 관계 30
제 2 절 조사 설계 및 분석방법 32
가. 설문지 구성 32
(1) 변수의 조작적 정의 32
(가) 관광지 매력속성 33
(나) 관광객 만족 33
(다) 행동의도 33
(2) 설문지 구성 34
나. 자료 수집 36
다. 분석 방법 36
제 4 장 실증분석 38
제 1 절 표본의 특성 38
가. 인구통계적 특성 38
나. 방문 행태 특성 39
제 2 절 변수의 신뢰성 및 타당성 검증 41
가. 관광지 매력속성 41
나. 관광객 만족 및 행동의도 43
제 3 절 상관관계 분석 45
제 4 절 가설 검증 47
가. 관광지 매력속성이 만족에 미치는 영향 47
나. 관광지 매력속성이 행동의도에 미치는 영향 48
다. 관광객 만족이 행동의도에 미치는 영향 49
제 5 장 결론 51
제 1 절 연구 결과의 요약 51
제 2 절 연구 결과의 시사점 53
제 3 절 연구의 한계점 및 향후 연구 과제 55
참고문헌 57
국내문헌 57
국외문헌 60
인터넷 자료 62
설문지 64
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 경영대학원 > 경영학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.