의료기관 서비스품질이 고객만족을 매개로 충성도에 미치는 영향
- Alternative Title
- The Effect of Service Quality by Medical Institution on Customer Loyalty via Customer Satisfaction - Focusing on the Medical Tourists from Russia and Central Asia-
- Abstract
- The purpose of this study was to identify the effect of the medical service quality components such as process, result, environment qualities perceived by medical tourists on the components of customer loyalty - reuse and recommendation intentions, via customer satisfaction. In order to achieve the purpose of this study we conducted the survey focused on the medical tourists from Russia and Central Asia who had used the medical institutions in Korea. To figure out the structural relationship among the variables for this study, we performed a structural equation model with a total of 255 sample data.
The main results of this study are as follows: First, it was confirmed that all the components of service quality by medical institution had significantly positive effects on customer satisfaction. Second, customer satisfaction had significantly positive effects on the components of customer loyalty. Finally, this study provides theoretical and managerial implications of findings and suggests directions for future research.
- Author(s)
- ANTONOVA INNA
- Issued Date
- 2016
- Awarded Date
- 2016. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 의료관광 서비스품질 고객만족 충성도
- Publisher
- 부경대학교 일반대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13100
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002235988
- Affiliation
- 부경대학원 일반대학원
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 배상욱
- Table Of Contents
- 제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구 배경 1
제 2 절 연구 목적 2
제 2 장 이론적 고찰 3
제 1 절 의료관광 3
제 2 절 의료관광객의 현황 6
제 3 절 의료관광 서비스품질 9
가. 서비스품질의 개념 9
나. 의료관광 서비스품질 11
다. 의료기관 서비스품질 13
제 4 절 고객만족 16
제 5 절 충성도 18
가. 재이용의도 19
나. 추천의도 20
제 3 장 연구 설계 21
제 1 절 연구모형 21
제 2 절 가설 설정 21
가. 의료기관 서비스품질과 고객만족의 관계 22
나. 고객만족과 충성도의 관계 23
제 3 절 변수들의 조작적 정의 24
가. 의료기관 서비스품질 24
나. 고객만족 25
다. 충성도 25
제 4 절 표본주출 및 분석방법 27
제 4 장 실증분석 28
제 1 절 표본의 특성 28
가. 인구통계학적 특성 28
나. 의료관광행태 특성 29
제 2 절 신뢰성 및 타당성 검증 30
가. 신뢰성 분석 30
나. 타당성 분석 31
제 3 절 가설 검증 35
제 5 장 결론 38
제 1 절 연구결과의 요약 38
제 2 절 연구의 시사점 39
제 3 절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 40
참고문헌 41
부록: 설문지 50
- Degree
- Master
-
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- 경영대학원 > 경영학과
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