중소기업의 환경특성이 협동화전략과 기업성과에 미치는 영향에 관한 연구
- Abstract
- There is a limit to the human and material resources in case of a small business company because of the small stocks. There are global changes in the market environment is becoming increasingly difficult for the company to survive alone in a situation. Finally, such as through sharing and collaboration technologies, facilities and other companies are forced to continue to respond to changing market conditions. Thus, The need for cooperation between enterprises is becoming more important, you need to set up a corporate strategy that will gradually grow in these dimensions. Share your company a competitive advantage and with other companies and cooperative strategies are able to make a better performance due to a synergistic effect.
This paper states with a review of the environment characteristic(financial support, technical corporation with big company, government support, information level, social prejudice, human resource availability) through corporate strategy to company performance in small business. We found that technical corporation with big company(H2), information level(H4) and social prejudice(H5) significantly affect the corporate strategy, but financial support(H1), government support(H3) and human resource availability(H6) doesn't affect significantly the corporate strategy. the corporate strategy(H7) significantly affect the company performance in small business.
Specially, This study is considering the factors of a multi-layered configuration corporate strategy. This study was reflected in the empirical studies. Small business select the management strategy facing the bad environment of company, this study is expected to help to ensure that the opportunities for development.
- Author(s)
- 이철주
- Issued Date
- 2016
- Awarded Date
- 2016. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13131
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002231265
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 정보시스템협동과정
- Advisor
- 김하균
- Table Of Contents
- 제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구 배경과 목적 1
1. 연구 배경 1
2. 연구 목적 3
제 2 절 연구 방법과 논문 구성 4
1. 연구 방법 4
2. 논문 구성 5
제 2 장 이론적 배경 7
제 1 절 기업 환경의 이론적 연구 7
1. 중소기업의 환경의 개념 7
2. 내부환경과 외부환경 분석을 통한 전략수립 8
3. 기업환경 측정항목의 구성요소 9
4. 환경특성에 관한 선행연구 14
제 2 절 협동화전략의 이론적 연구 15
1. 협동화전략의 개념 15
2. 중소기업의 경영전략 16
3. 경영전략에 관한 선행연구 17
제 3 절 기업성과의 이론적 연구 19
1. 기업환경과 경영전략의 관계 19
2. 경영전략과 기업성과에 관한 이론적 연구 22
3. 환경ㆍ경영전략ㆍ기업성과에 관한 연구 23
제 3 장 연구모형과 가설설정 26
제 1 절 연구모형의 설계 26
제 2 절 연구가설의 설정 27
1. 중소기업의 환경특성과 협동화전략과의 관계 28
2. 중소기업의 협동화전략과 기업성과의 관계 32
제 3 절 변수의 조작적 정의와 설문지의 구성 33
1. 변수의 조작적 정의 33
2. 설문지의 구성 36
제 4 절 자료수집 및 분석방법 38
제 4 장 실증분석과 연구결과의 해석 40
제 1 절 연구표본의 인구통계적 특성 40
제 2 절 신뢰성 및 타당성 검정 44
1. 신뢰성 검정 44
2. 타당성 검정 45
3. 상관관계 분석 48
제 3 절 연구가설의 검증 49
1. 연구모형의 적합도 분석결과 49
2. 연구가설의 검증결과 51
3. 분석결과의 요약 54
제 5 장 결 론 56
제 1 절 연구결과의 요약과 시사점 56
1. 연구결과의 요약 56
2. 연구결과의 시사점 57
제 2 절 연구의 한계와 향후 연구과제 58
1. 연구의 한계 58
2. 향후 연구과제 59
〈참고 문헌〉 60
〈부 록〉 설 문 지 63
- Degree
- Doctor
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- 대학원 > 정보시스템협동과정
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