PUKYONG

중학교 2학년 수학 교과서의 실생활 문제 분석과 지도 방안

Metadata Downloads
Abstract
In this thesis, we proposed a new classification of problems in mathematical textbooks of the second grade in middle school according to type of problems those are contained in numbers and operations, letters and expressions area, and suggested an efficient plan for studying via reorganization of real-life problems.
We conducted a survey among the third grade students in middle school to figure out their recognition of real-life problems in textbooks. In spite of the fact that there are many real-life problems, the results showed that they cannot properly apply them in their daily lives.
So, in our thesis, we provided reorganization of real-life problems for more efficient studying to make students easily understand and apply them in the lives.
Author(s)
김규환
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13133
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002229917
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
표용수
Table Of Contents
표 목차 ⅱ
그림 목차 ⅲ
Abstract(in English) ⅳ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 제한점 2
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 수학 교과의 특성 3
2. 수학 교육의 목적 4
3. 중학교 수학과 교육과정 4
4. 선행연구에 대한 고찰 7
Ⅲ. 설문조사 내용 및 결과 분석 10
1. 설문조사 내용 10
2. 설문조사 결과 분석 10
Ⅳ. 실생활 문제 분석 및 개발 17
1. 유리수와 순환소수 18
2. 단항식 21
3. 다항식 25
4. 방정식 29
5. 부등식 32
Ⅴ. 결론 및 제언 35
참고문헌 37
[부록] 학생 성향과 실생활 문제 학습에 대한 설문조사지 39
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.