남성모델과 여성모델을 이용한 여성화장품광고의 광고효과에 대한 연구
- Alternative Title
- A Research on the Effect of the Use of Male and Female Models on the Female Cosmetic -Focusing on the Chinese Advertising and Consumer Behavior-
- Abstract
- In the female cosmetics advertisements, there are male models or female models as spokesman. According to the advertising appeal, the gender of the models could have some impact on consumers, such as the attitude towards advertisement, products or Purchase intention. Therefore, the purpose of the study is to help set the advertising strategy and direction of female cosmetics.
Based on the researches of literature on advertising models, the research model and the problems in this study are set as follows. According to the gender of the model, the model attributes and advertising appeals are set as independent variables, and the attitude towards advertising, the attitude towards products and purchase intention are set as dependent variables.
In order to practical analysis, an experimental advertisement was made, then conduct questionnaire survey to 240 Chinese students in South Korea. Except or dishonest questionnaire results, 176 questionnaires were analyzed. The SPSS ver 21.0 statistical software was used as statistical analysis of questionnaires to conduct the frequencies analysis, factor analysis, coronbach’s(), t-test and regression analysis.
- Author(s)
- 리원지예
- Issued Date
- 2016
- Awarded Date
- 2016. 6
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 여성화장품 광고 효과 중국소비자 광고모델 화장품 광고
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13309
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002302492
- Alternative Author(s)
- LIWENJIE
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 신문방송학과
- Advisor
- 남인용
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론
1. 연구 배경 및 목적 1
2. 연구 구성 2
Ⅱ. 이론적 배경
1. 광고모델의 개념 4
2. 광고모델의 속성 5
가. 매력성 6
나. 친밀성 7
다. 호감성 8
라. 신뢰성 8
마. 전문성 9
3. 광고효과 10
가. 광고 태도 11
나. 제품 태도 12
다. 구매의도 12
4. 광고모델의 성별에 대한 연구 13
5. 광고소구유형에 관해 연구 14
가. 광고소구유형의 정의 14
나. 광고유형의 분류 16
다. 광고소구유형에 대한 선행 연구 17
6. 화장품광고의 연구 18
Ⅲ 연구문제 및 연구방법
1. 연구문형 및 연구문제 20
2. 연구방법 22
가. 측정 도구 22
나. 설문지의 구성 23
다. 실험 광고물의 제작 26
3. 변수의 조작적 정의 27
가. 매력성 27
나. 친밀성 27
다. 호감성 28
라. 신뢰성 28
마. 전문성 28
바. 광고소구유형 29
사. 광고 효과 29
Ⅳ.연구결과
1. 응답자의 인구통계적의 특성 31
2. 측정 도구의 타당도 및 신뢰도 검증 33
가. 모델 속성 33
나. 신뢰도 검증 35
3. 연구문제 검증 37
가. 연구문제1에 대한 검증결과 37
나. 연구문제2에 대한 검증결과 39
다. 연구문제3에 대한 검증결과 41
라. 연구문제4에 대한 검증결과 43
4. 자료정리 44
Ⅴ. 논의 및 결론
1. 요약 및 결론 46
2. 연구의 한계 및 제언 48
참고문헌 50
설문지 56
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 대학원 > 신문방송학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.