PUKYONG

대졸 청년창업자의 직업만족도 영향요인 분석

Metadata Downloads
Abstract
The purpose of this study is to investigate the relationships and impact of satisfaction with university education, job fitness, entrepreneurial motivation, entrepreneurial preparedness, and characteristics of their establishment to occupational satisfaction of young entrepreneur with college or university graduates.
The 2013 Graduates Occupation Mobility Survey(GOMS) conducted by the Korea Education Information Service was used as statistical data for the analysis. The subjects of this study were young entrepreneur, aged 22 to 39 years, who graduated from a college or university. 227 graduates were chosen for the final analysis. Multiple regression analysis was conducted to analyze the factors that influences their occupational satisfaction. The results of the study were as follows:
Firstly, infrastructure satisfaction of the higher education was positively associated with occupational satisfaction. On the other hand, satisfaction with the higher education’ curriculum was not statistically significant.
Secondly, as higher level of task difficulty compared to their own skill levels and as better congruence their majors and jobs, they positively impacted on occupational satisfaction. On the contrary, as lower level of task difficulty compared to their own performing levels, it negatively impacted on their occupational satisfaction.
Thirdly, self-initiation of entrepreneurial motivation and entrepreneurial preparedness was positively related to occupational satisfaction.
Fourthly, having employees and length of work hours per day negatively impacted on their occupational satisfaction. On the other hand, the level of income was not statistically significant.
The results of this study can provide fundamental data to make university policy to develop some career consulting programs. Based on the results of this study, a suggestion can be made that career development supportive services from the university for preliminary or potential entrepreneurs require some helpful programs to promote the students to challenge higher levels of task than what they have and to be inspired to build an entrepreneurial items related to their majors.
Author(s)
이원석
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
Keyword
청년창업 직업만족도
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13315
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002302314
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 교육컨설팅협동과정
Advisor
주동범
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 8
3. 용어의 정의 8
4. 연구의 제한점 11
Ⅱ. 이론적 배경 12
1. 대학에서 직업세계로의 이행 12
가. 대학생활과 진로탐색 12
나. 대학에서 직업세계로의 이행 구조 18
다. 대학교육과 직업세계와의 관계 21
2. 청년창업과 대학교육 24
가. 청년창업자의 개념 및 범위 24
나. 청년창업 현황 27
다. 청년창업 증가와 원인 32
라. 대학의 창업교육과 인프라 현황 34
3. 직업만족도 44
가. 직업만족도의 개념 44
나. 직업만족도 구성요인 48
4. 직업만족도에 영향을 미치는 요인 55
가. 대학교육만족도와 직업만족도 55
나. 업무적합성과 직업만족도 58
다. 창업동기와 직업만족도 62
라. 창업준비도와 직업만족도 64
마. 사업체 특성과 직업만족도 66
Ⅲ. 연구방법 69
1. 연구모형 69
2. 데이터 및 표본 70
3. 변인 72
가. 종속변인 72
나. 독립변인 73
4. 측정도구의 타당도와 신뢰도 77
가. 측정도구의 타당도 77
나. 측정도구의 신뢰도 80
5. 자료 처리 방법 80
Ⅳ. 연구결과 82
1. 대졸 청년창업자의 일반적 특성 및 현황 82
가. 분석자료 기술통계 82
나. 대졸 청년창업자의 사회인구학적 특성 84
다. 대졸 청년창업자의 변인별 현황 85
2. 주요변인의 상관관계 92
3. 대졸 청년창업자의 직업만족도에 영향을 미치는 요인 93
Ⅴ. 논의 및 결론 96
1. 논의 96
가. 대졸 청년창업자의 사회인구학적 특성 96
나. 대졸 청년창업자의 변인별 현황 97
다. 대졸 청년창업자의 직업만족도에 영향을 미치는 요인 99
2. 결론 및 제언 103
가. 결론 103
나. 후속 연구를 위한 제언 105
참고문헌 107
Degree
Doctor
Appears in Collections:
대학원 > 교육컨설팅협동과정
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.