수학 기초학력 평가들 간의 상관관계 및 오류 유형 분석
- Abstract
- In this thesis, we analyzed the correlation among scores of the mathematics B-type grade of College Scholastic Ability Test(CSAT), scores of Mathematics Level Assessment(MLA) and written test scores of Basic Mathematics Subject(BMS) made by students. Especially, we examined the relationship between CSAT grade with results of MLA and results of BMS through survey of students who changed their grades and learned about reasons. In addition, we analyzed error types for the descriptive problem solving in BMS written tests.
In the study, there were moderately positive correlations in the education evaluation materials of basic mathematics, but each student based on them, it was found that there is a difference in considerable results. Moreover, we suggested an effective learning guidance for basic mathematics subject using error types analysis for descriptive problem solving.
- Author(s)
- 장민우
- Issued Date
- 2016
- Awarded Date
- 2016. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 기초학력평가 상관관계 오류유형분석
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13352
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002298531
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 수학교육전공
- Advisor
- 표용수
- Table Of Contents
- Ⅰ.서론 1
1.1연구의 필요성과 목적 1
1.2용어의 정의 3
1.3연구문제 4
1.4연구의 제한점 5
Ⅱ.연구 배경 6
2.1수학적 오류 6
2.2선행연구의 고찰 8
Ⅲ.연구 방법 및 절차 11
3.1연구대상 및 절차 11
3.2연구도구 및 분석방법 11
Ⅳ.연구문제 1의 연구 결과 17
4.1수능고사 등급별 진단평가 성적 17
4.2수능고사 등급별 기초수학 지필고사 성적 18
4.3진단평가 및 지필고사 성적간의 상관관계 분석 19
4.4등급 이탈자 분석 21
4.5진단평가 및 지필고사 영역별 정답률 23
4.6진단평가 등급 향상자 분석 26
Ⅴ.연구문제 2의 연구 결과 30
5.1A문항의 오류 유형 분석 30
5.2B문항의 오류 유형 분석 36
5.3C문항의 오류 유형 분석 42
5.4문항별 오류 유형 분석 현황 48
Ⅵ.결론 및 제언 50
6.1결론 50
6.2제언 52
참고문헌 54
부록 57
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.