PUKYONG

이명박 정부의 주요 공교육정책에 관한 교육사회학적 분석

Metadata Downloads
Abstract
This study analyzed ‘Shadow Education Expense Reduction Policy,’ 'High School Diversification Policy’, and 'College Entrance Autonomy Policy’, the major public education policies of Lee Myung-Bak government, on the perspective of sociology of education using education doers, educational law, and social-economic tools. Also, I tried to figure out whether those policies fit to educational value and norms by using the hermeneutic approach method. The intended answer of this research was to know not only if public education policies that Lee Myung-Bak government promoted were truly helpful to 'normalization of public education‘ and 'national competitiveness strengthening’ which were aim of education, but also if those were suitable to achieve the purpose. The first specific question for the research is how Lee Myung-Bak government’s major policies understand the humans as 'education doers‘ who is a research topic of the sociology of education, and then education activities itself has the enough value of educational purpose to realize equality and justice. Second, are the policies of the Lee Myung-Bak government reasonable enough to education rights, a right to get education that Constitution and Educational Basic Law guarantees, in education-systematical point of view? Third, what kind of effect does the major policies of the Lee Myung-Bak government have for integration between teachers, students, parents, and members of the society as the subject of education since the policies can be interpreted as a policy focusing on neo-liberalism which appears ’autonomy and competition’ in social economic aspect?
This study presents some points as followings. First, the educational policies based on principles of autonomy and competition which are moto of neo-liberalism that Lee Myung-Bak government pursed strongly have a limit to pursue the fundamental value of education by education activities of education doers. Second, it is hard to estimate the policies are adequate for people's education rights implemented by Constitution and Educational Basic Law to come true at education system and on-site education. Third, Lee Myung-Bak government policies strengthened side effect for social integration by causing educational polarization couldn't solve problem of commercialization of education and inequal education. These results highlight importance of publicity and equality, features of public education. Moreover, those suggest the revision of system to make the education rights come true at on-site education as it is guaranteed by Constitution. And it is also implied that strengthening educational welfare is necessary for normalization of public education. Through realization of genuine public education with a value of publicity and equality, it is possible to minimize the high cost that society pays for dehumanization as a result of excessive competition, and it enables to equip competitive national education system.
In this study, there are some suggestions as follows. First of all, it is important to pursue holistic education beyond spirit or political philosophy of perspective government and to realize the value of publicity which public education has in order to raise ability as democratic citizens. Second, law system maintenance is essential to let the purpose and sprit of public education policies is correctly adapted and presented at education field. This can realize the clarification of curriculum. Third, public education policy must claim to social justice involving value of cooperation and consideration.
Author(s)
김광석
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
Keyword
교육정책 교육법 이명박 정부 정책
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13367
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002301366
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 교육컨설팅협동과정
Advisor
주동범
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 5
3. 연구의 범위와 방법 6
4. 연구의 분석 틀 11
Ⅱ. 이명박 정부의 주요 공교육정책 고찰 14
1. 이명박 정부의 교육정책 14
가. 교육정책 배경 14
나. 교육정책 기조 및 철학 15
다. 교육정책의 방향 및 특징 16
2. 사교육비경감정책 23
가. 사교육의 개념23
나. 이명박 정부의 사교육비경감정책에 대한 개관 25
다. 사교육비경감정책 논의 27
3. 고교다양화정책 33
가. 평준화와 다양화 개념 33
나. 이명박 정부의 고교다양화정책에 대한 개관 35
다. 고교다양화정책 논의 37
4. 대학입학자율화정책 41
가. 대학자율화의 개념 41
나. 이명박 정부의 대학입학자율화정책 대한 개관 42
다. 대학입학자율화정책 논의 44
Ⅲ. 이명박 정부의 공교육정책 분석 및 결과 47
1. 교육행위자적 관점 47
가. 교육에서의 인간이해와 이명박 정부의 공교육정책 47
(1) 교육행위자로서의 인간과 교육가치 추구 47
(2) 교육에서의 인간이해와 이명박 정부 공교육정책 방향 49
나. 교육목적과 이명박 정부의 공교육정책 51
(1) 교육목적에 따른 교육의 공공성과 공교육의 관계 51
(2) 교육의 기능적 결과 추구와 이명박 정부 공교육정책 55
다. 이명박 정부의 주요 공교육정책에 대한 교육행위자적 관점에서의 평가 57
(1) 이명박 정부의 공교육정책이 추구해야 할 교육가치의 부족 57
(2) 이명박 정부의 주요 공교육정책과 교육가치 추구와의 불일치 59
(3) 이명박 정부의 주요 공교육정책의 공공성에 대한 가치와 실용적인 이익과의 불일치 60
2. 교육법적 관점 63
가. 헌법과 교육기본법에 나타난 교육권의 해석 63
(1) 헌법 제10조의 행복추구권과 교육권의 관계 64
(2) 헌법 제11조의 평등권과 교육권의 관계 67
(3) 헌법 제31조와 교육권의 관계 70
(4) 헌법 제37조의 자유와 권리의 보호 및 제한과 교육권의 관계 73
(5) 교육기본법과 교육권의 관계 76
나. 헌법 및 교육기본법과 이명박 정부의 공교육정책 79
(1) 공교육 내실화를 위한 헌법적 보장 79
(2) 공교육 내실화를 위한 교육기본법의 보장 81
다. 이명박 정부의 주요 공교육정책에 대한 교육법적 관점에서의 평가 83
(1) 공교육정책 정립을 위한 헌법의 지지 83
(2) 이명박 정부의 주요 공교육정책 분석의 헌법적 근거 84
(3) 이명박 정부의 주요 공교육정책과 헌법상의 교육가치 보호 85
(4) 이명박 정부의 주요 공교육정책과 교육법이 보장하는 ‘차별없는 교육기회’ 87
(5) 이명박 정부의 주요 공교육정책과 교육법의 ‘공공성’ 수호 88
3. 사회·경제적 관점 92
가. 사회화 과정으로서의 세속화와 이명박 정부의 공교육정책 92
(1) 세속화의 의미 92
(2) 세속화가 교육에 미친 영향 95
(3) 세속화와 이명박 정부의 공교육정책 97
나. 신자유주의와 이명박 정부의 공교육정책 99
(1) 신자유주의 시대의 도래 99
(2) 경쟁과 자율의 희망과 한계 102
(3) 경쟁 및 자율과 공공성 및 평등성의 대립 104
(4) 신자유주의적 교육개혁과 이명박 정부의 공교육정책 106
다. 이명박 정부의 주요 공교육정책에 대한 사회·경제적 관점에서의 평가 110
(1) 이명박 정부의 주요 공교육정책과 사회통합의 관계 110
(2) 이명박 정부의 주요 공교육정책이 강조하는 수월성과 공공의 가치 대립 111
(3) 이명박 정부의 주요 공교육정책 결과로서의 교육이기주의 확대 가능성 114
(4) 이명박 정부의 주요 공교육정책과 교육불평등 확대 115
Ⅳ. 논의 및 결론 120
1. 논의 120
가. 사교육비경감정책과 협력 및 배려의 교육 121
나. 고교다양화정책과 평등성 123
다. 대학입학자율화정책과 교육격차해소 126
2. 요약 및 결론 128
가. 요약 128
나. 결론 및 제언 131
참고문헌 140
Degree
Doctor
Appears in Collections:
대학원 > 교육컨설팅협동과정
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.