PUKYONG

인적자본투자관점에서의 중국 도시유아교육 수요변화와 정책대응

Metadata Downloads
Abstract
With the economic reform and the China's rapid economy growth, the issue of early childhood education in China, in recent years, has emerged as a very important social issue. Chinese parents with only child have become more interested in their children’s early cognitive and emotional development. The public and private sector for early childhood education have tried to respond to rapid increase of these educational demand and parents desires.
This study attempts to review the changing demand and supply of childhood education as well as its overall policy environment in China. In particular, this study is focused upon the Chinese cities' childhood education programs and current situation. This study reviews related laws and institutions, policies and programs of the current Chinese infant and early childhood education. After the analysis of institutional problems, we propose a change in policy measures to respond to new demands from the Chinese parents in regards to early childhood education. Three alternatives are suggested as followings : first, the role of central and local governments should be increased, in particular, in terms of their financial responsibility for the early childhood education programs; secondly, the government needs to control the tuition and expenses for the early childhood education programs and also needs to reorganize the management and evaluation system; thirdly, the competence of school teachers are to be enhanced through more positive efforts by the governments.
Author(s)
최위림
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
Keyword
중국유아교육 인적자본투자
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13368
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002301296
Alternative Author(s)
CuiWelin
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 행정학과
Advisor
양기용
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구의 배경 및 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 2
제2절 연구의 범위와 방법 3
1. 연구범위 3
2. 연구방법 3
3. 연구흐름과 주요 연구내용 4
제2장 중국 유아교육의 이론적 배경 5
제1절 중국 유아교육의 역사적 변천과정 구분 5
1. 초창기(1930-1949) 5
2. 탐색기(1949-1966) 7
3. 침체기(1966-1976) 8
4. 재건기(1976-1990) 9
5. 발전기(1990-현재) 10
제2절 중국 유아교육 제도에 대한 선행연구 12
1. 유아교육체제에 관한 연구 12
2. 유아교사 및 학부모 태도에 관한 연구 14
제3절 중국 유아교육체제 16
1. 중국의 유아교육 행정구조 16
2. 중국 유아교육에 관련 법령과 주요내용 18
3. 중국 유아교사양성제도 22
4. 중국 유아교육 재정지원제도 24
제4절 인적자본 투자로서의 유아교육 27
1. 신사회 위험과 유아교육수요 27
2. 사회투자로서의 아동정책 28
3. 인적자본투자와 유아교육 29
제3장 중국 유아교육 수요의 양적팽창과 품질향상요구 33
제1절 중국 유아교육의 사회적 환경변화 33
1. 중국 인구구조의 변화 33
2. 중국 개혁개방정책과 그 영향 35
제2절 중국 도시 유아교육 양적 팽창 38
1. 중국 도시 유아원수 및 재원아수의 변화 38
2. 중국 도시 설립주체별 유아원수 및 재원아수의 변화 41
제3절 중국 도시 유아교육 교사현황 44
1. 학부모가 중요시하는 유아원 기준 44
2. 지역별 유아원 교직원수 변화 45
3. 직급별 유아원 교직원수 변화 47
제4절 도시 공립유아원 부족 52
제4장 중국 도시 유아교육의 문제점 분석 55
제1절 양질의 교육자원 공급 부족 55
제2절 유아원 등록금 관리체제 결함 58
제3절 유아원 교원 자원 및 자질 부족 62
제5장 중국 도시 유아교육의 개선과제 64
제1절 정부재정지원 확대 64
제2절 정부 등록금 관련 제도 강화 67
제3절 유아교직원 관리 및 평가체제 개선 68
제6장 결론 69
참고문헌 72
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 행정학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.