인터넷쇼핑몰기업의 기업특성과 창업자특성이 국제화성과에 미치는 영향
- Abstract
- In this study, the effect of Firm’s and founder’s characteristics of an internet shopping mall company on international performance and the difference in international performance for each distribution channel type were verified through an empirical analysis. Among the domestic internet shopping mall businesses, 135 enterprises that have overseas sales were conducted with survey, and the data was analyzed through multiple regression analysis and Chow test.
As a result of the empirical analysis, first, in the result of the difference in international performance for each distribution channel type of the internet shopping mall business, the independent shopping mall and leased shopping mall group and the leased shopping mall and overseas shopping mall group showed significant difference in the overseas sales volume. Second, for the influence factors on internationalization satisfaction, product differentiation and market uncertainty were shown to have a significant effect. In the founder’s characteristics, empirical capability and innovative inclination were shown to have a significant effect on the internationalization satisfaction. Third, for the influence factors on overseas sales volume, the Firm’s and founder’s characteristics were all shown to be not significant. However, the Firm’s age or number of sales countries were shown to have a significant effect.
Most of the existing studies were on the effect of Firm’s and founder’s characteristics of an small-medium sized enterprise such manufacturing business or wholesale and retail on the international performance, however, the implication of this study is that it has significance on the point that the international performance and difference for each distribution channel type of the internet shopping mall business were analyzed. As shown in existing studies, the marketing elements for product differentiation and the empirical capability of the founder are shown to have an effect on increasing the international performance of the internet shopping mall business, and especially, selection of the distribution channel type according to the type of product is very important for the internet shopping mall business.
- Author(s)
- 조예희
- Issued Date
- 2016
- Awarded Date
- 2016. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 인터넷 쇼핑몰 기업 특성
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13369
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002301984
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 국제통상물류학과
- Advisor
- 최순권
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
제1절 연구의 배경과 목적 1
제2절 연구의 범위와 구성 5
Ⅱ. 연구의 이론적 배경 7
제1절 일반적인 기업의 국제화에 관한 이론적 고찰 7
1. 기업의 국제화의 전통적 이론에 관한 고찰 7
2. 국제신생벤처기업의 국제화 이론에 관한 고찰 14
3. 인터넷쇼핑몰기업의 국제화에 관한 연구 필요성 17
제2절 인터넷쇼핑몰기업의 기업특성 관련 요인 19
1. 인터넷쇼핑몰기업의 내부역량 관련 요인 19
2. 인터넷쇼핑몰기업의 외부환경 관련 요인 27
제3절 인터넷쇼핑몰기업의 창업자 특성 관련 요인 31
1. 인터넷쇼핑몰기업의 창업자 역량 관련 요인 31
2. 인터넷쇼핑몰기업의 창업자 성향 관련 요인 34
제4절 인터넷쇼핑몰기업의 유통채널 관련 요인 38
1. 인터넷쇼핑몰의 유통채널 유형 39
2. 인터넷쇼핑몰기업의 국제화에 대한 유통채널의 영향 46
Ⅲ. 연구모형 과 가설의 설정 48
제1절 연구모형 48
제2절 연구가설의 설정 49
제3절 변수의 조작적 정의 59
Ⅳ. 연구 분석 및 결과 63
제1절 자료의 수집 및 표본의 특성 63
제2절 신뢰성 및 타당성 분석 68
제3절 상관분석 71
제4절 연구과제 1에 대한 가설검정 73
1. 인터넷쇼핑몰기업의 국제화만족도 영향 분석 73
2. 인터넷쇼핑몰기업의 해외매출비중 영향 분석 83
제5절 연구과제 2에 대한 가설검정 94
1. 유통채널 유형이 국제화만족도에 미치는 영향에 대한 두 집단 간 차이분석 94
2. 유통채널 유형이 해외매출비중에 미치는 영향에 대한 두 집단 간 차이분석 97
Ⅴ. 요약 및 결론 101
제1절 연구결과의 요약 101
제2절 연구결과의 시사점 104
제3절 연구의 한계점 106
제4절 향후 연구방향 107
참고문헌 109
설 문 지 129
- Degree
- Doctor
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- 대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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