파트너간 협업 및 SCM성과가 기업성과에 미치는 영향에 관한 실증 연구
- Abstract
- This paper studied the effect on SCM and SCM collaboration between partners and the company's performance.
Previous studies have been studied separately for each collaborative SCM or SCM performance.
However, in the hands-SCM SCM collaboration and performance it is not separated, respectively, and interact with each other guess factors as a significant effect on the company's performance.
Factors of SCM collaboration affect the company's performance and support that the strategic objectives between corporate policy, knowledge sharing, problem-solving ideas, was represented by project management, SCM and the quality reliability, reduce costs, time delivery capabilities and information systems divided into operation and, with the collaboration SCM SCM performance and interact with each other it was to affect each
Study on the strategic objectives that the knowledge and information sharing SCM collaboration, cost savings and information systems operations in SCM performance and SCM collaboration in SCM performance, the SCM and the SCM collaboration, SCM Collaboration and SCM performance significantly in Business Performance It showed that the influence.
Therefore, SCM and SCM collaboration performance while interacting with each other can be as important factors that affect the company's performance, applying the research results in practice I think would be helpful to the performance and competitiveness of enterprises
- Author(s)
- 이윤택
- Issued Date
- 2016
- Awarded Date
- 2016. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- SCM 협업 외주기업 기업성과
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13408
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002300041
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 기술경영협동과정
- Advisor
- 옥영석
- Table Of Contents
- I. 서론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 2
3. 연구의 구성 4
II. 문헌연구 6
1. SCM의 정의 6
2. 공급사슬에서 파트너간 협업 8
2.1 공동의 전략적 목표인지 16
2.2. 기업간 지원정책 21
2.3. 공동문제해결 방안 26
2.4. 기업간 지식정보 공유 31
2.5. SCM 프로젝트 관리 38
3. SCM 성과 43
3.1 품질신뢰성 44
3.2 공급사슬 비용절감 49
3.3 납기준수 능력 55
3.4 정보시스템 운영 능력 60
4. 기업 성과 65
4.1 파트너간 협업 성과 71
4.2 SCM 성과 76
III. 연구모형 및 가설 81
1. 연구모형 81
2. 연구가설 84
2.1. 파트너간 협업 84
2.2 SCM 성과 89
2.3 파트너간 협업관계와 SCM 성과 93
2.4 기업성과 94
3. 변수의 조작적 정의 96
3.1 파트너간 협업에 대한 측정 96
3.2 SCM 성과에 대한 측정 98
3.3 기업성과에 대한 측정 99
IV. 연구방법 및 실증분석 101
1. 자료수집과 표본의 특성 101
1.1 자료의 수집 101
1.2 표본의 특성 101
2. 측정변수의 신뢰성과 타당성 분석 105
2.1 측정변수의 신뢰성 분석 105
2.2 측정변수의 탐색적 요인 분석 106
3. 연구모형의 검정 111
3.1 파트너간 협업과 독립 변수간의 관계 112
3.2 SCM 성과와 독립 변수간의 관계 113
3.3 파트너간 협업과 SCM 성과 간의 관계 115
3.4 기업성과와 독립 변수간의 관계 117
V. 결론 119
1. 연구의의 및 요약 119
2. 연구의 한계점과 향후 연구과제 122
참고문헌 124
설 문 지 147
초록 156
Abstract 158
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 기술경영협동과정
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