방한 베트남관광객의 개인가치가 관광지 선택속성 만족도 및 재방문의도에 미치는 영향 연구
- Alternative Title
- A Study on the Effects of Vietnamese Visitor's Personal Values on Destination Selection Attributes and Revisit in Korea: Focused on the Jeju Island Area
- Abstract
- The purpose of this study is to recognize the relationships among tourist's personal values, tourist's satisfaction of destination selection attributes and revisit intentions, and how tourist's personal values and tourist's satisfaction destination selection attributes are organized as subset concepts, based on the perceptions of Vietnamese visiting Jeju Island area.
The personal values are considered as personal and social value. The satisfaction in destination selection attributes are explained as cultural, social, safety, and natural attributes.
Methodology in this study is based on empirical research of previous studies, the survey design, and 240 samples of Vietnamese visitors returning home after visiting Jeju Island. The empirical results can be summarized as follows. Firstly, all the factors of the personal values of Vietnamese tourists positively impact the satisfaction of tourist destination selection attributes. Secondly, the relationship between tourist destinations selection satisfaction and revisiting intention is made partially. Nothing but the satisfaction of a natural factor of tourist destinations selection attributes positively affects revisiting intention. Social factors, cultural factors, safety factors are insignificantly impact on revisiting intention.
The results are significantly indicating the followings. Vietnamese tourists' personal values impact on the most of the satisfaction of the tourist destination selection in Jeju Island. However, interestingly enough, only natural satisfaction factor perceived by Vietnamese tourists visiting Jeju island impact on revisit intentions. This extends that the major reason that many inbound tourists visit Jeju is natural attraction.
- Author(s)
- TRINH THI HANH
- Issued Date
- 2017
- Awarded Date
- 2017. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 개인가치 관광지 방문 제주도관광
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13681
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002331344
- Alternative Author(s)
- 찐티한이
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 설훈구
- Table Of Contents
- 제 1 장 서 론 1
제 1 절 문제제기 및 연구목적 1
가. 문제 제기 1
나. 연구의 목적 3
제 2 절 연구의 범위 및 연구방법 5
가. 연구의 범위 5
나. 연구의 방법 7
제 2 장 이론적 배경 8
제 1 절 개인가치 개념 8
가. 개인가치 개념 8
제 2 절 관광목적지 선택속성 만족도 11
가. 관광지 선택속성의 개념과 구조 11
나. 관광지 선택속성에 관한 선행연구 14
다. 만족의 개념과 관련선행연구 17
라. 만족의 측정방법 20
제 3 절 재방문의도 21
제 3 장 연구방법 24
제 1 절 연구 모형 및 가설 설정 24
가. 가설설정 24
(1) 개인가치와 관광지선택속성 만족도간의 관계 24
(2) 관광지 선택속성 만족도와 재방문의도간의 관계 27
나. 연구 모형 29
제 2 절 변수의 조작적 정의 30
가. 개인가치 30
나. 관광지 선택속성 만족도 31
다. 재방문의도 31
제 3 절 설문지 구성 및 분석 방법 32
가. 설문지 구성 32
나. 자료 수집 및 분석 방법 34
제 4 장 실증분석 36
제 1 절 표본의 특성 36
가. 인구통계적 특성 36
나. 방문 행태 특성 37
제 2 절 변수의 요인 신뢰성 및 타당성 검증 39
가. 개인가치 39
나. 관광지 선택속성 만족도 41
다. 재방문의도 44
제 3 절 상관관계 분석 45
제 4 절 가설 검증 47
가. 개인가치는 관광지 선택속성 만족도에 미치는 영향 47
나. 관광지 선택속성 만족도는 재방문의도에 미치는 영향 51
제 5 장 결론 55
제 1 절 연구 결과의 요약 55
제 2 절 연구 결과의 시사점 56
제 3 절 연구의 한계점 및 향후 연구 과제 57
참고문헌 59
설문지 69
- Degree
- Master
-
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- 경영대학원 > 경영학과
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