PUKYONG

선택 속성에 따른 횟감용 시장의 포지셔닝에 관한 연구

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Alternative Title
A study on the positioning of sliced raw fish marke by selection attributes
Abstract
More than 90% of cultured fish is consumed as sliced raw fish, which is usually on restaurant menus in South Korea. It is very important to examine whether consumers differentiate each species and how consumers recognize species to develop Korea’s aquaculture industry. Therefore, the purpose of this study is to understand the competitive relationships through positioning studies of each species according to selection attributes.
This study adapted multidimensional scaling (MDS) analysis to explore how consumers would position sliced raw fish species according to selection criteria. This study has produced a perceptual map of the sliced raw fish market by collecting empirical data from sliced raw fish consumers in Korea.
According to the statistics, flounder is the most competitive species. The results of MDS analysis reveal that seven species are divided into three groups. These results identify an image difference separated by each species’ image. However the composition of each group differs depending on age. This study conducted MDS again according to the selection attribute group separated by factor analysis to analyze each group’s selection attributes. This study provides suggestions about how farmed fish can improve consumers’ perception.
Author(s)
임소희
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 2
Type
Dissertation
Keyword
생선회 선택속성 mds 포지셔닝
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13713
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002333902
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 해양수산경영학과
Advisor
장영수
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 내용 3
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 5
1. 횟감용 시장의 현황 5
2. 선택속성 8
가. 수산물 선택속성 선행연구 8
나. 수산물 외 선택속성 선행연구 11
3. 포지셔닝 14
4. 다차원 척도법 15
가. 다차원 척도법의 개념 15
나. 다차원 척도법의 종류 16
다. 선행연구 18
Ⅲ. 연구 설계 21
1. 연구 문제 및 분석 절차 21
2. 설문 구성 및 표본 22
3. 변수의 조작적 정의 25
Ⅳ. 실증 분석 28
1. 표본의 일반적 특성 28
가. 응답자의 인구 통계적 특성 28
나. 응답자의 일반적 특성 29
2. 생선회 소비자 선택속성 분석 34
가. 요인분석 및 신뢰도 분석 34
나. 생선회 선택속성 선호도 순위 36
3. 어종별 포지셔닝 맵 38
가. 다차원 척도법 이용 포지셔닝 맵 38
나. 연령별 포지셔닝 맵 분석 42
4. 요인별 포지셔닝 맵 분석 45
가. 식품안전요인 45
나. 품질 47
다. 건강 49
라. 지불가치 50
마. 친숙도 52
바. 고급이미지 53
Ⅴ. 결론 및 시사점 56
1. 연구 결과의 요약 및 시사점 56
2. 연구의 한계점 및 향후 연구방향 60
참고문헌 62
부록 67
Degree
Master
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대학원 > 해양수산경영학과
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