시각적 표현방법에 따른 관광안내지도의 선호도 분석
- Alternative Title
- An Analysis of the Preferences on the Tourist Information Map
- Abstract
- Tourist guide maps are issued variously per local government at this time when we are about to enter the era of ten million foreign tourists. In particular, the recent trend of tourism has shown increases in the proportion of individual travelers (FITs), and in order to respond effectively to the changing tourism demand and tourism trends, it is necessary to improve the function of the map, which is tourist guide information.
However, most tourist maps produced in Korea are all different. In addition, there is no information on the status of how and with what standards these maps are made per local government among the hundreds of types of tourist guide maps available at each local government and information centers.
Tourism information should take into account both users’ and suppliers’ positions. In this aspect, it is necessary to conduct a survey to investigate whether the tourist guide maps meet various purposes in this time when the tourism forms have changed, what types of tourist guide map are necessary for tourists, and what kind of visual expressions are convenient for viewing when using the map.
So far, researches on tourism guidance map have been actively conducted around tourism information, but researches on user oriented design have been lacking. Therefore, this paper has researched on the visual expression method of the tourist guide maps with a purpose of establishing that it is necessary to create user oriented tourist guide maps that tourists would prefer.
- Author(s)
- 이현정
- Issued Date
- 2017
- Awarded Date
- 2017. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 관광안내지도 관광안내도 관광지도
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13724
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002334161
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 산업디자인학과
- Advisor
- 김선화
- Table Of Contents
- I. 서론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 범위 및 방법 2
II. 이론적 배경 3
1. 광의적 관점에서의 지도 3
가. 지도의 개념과 특징 3
나. 지도의 분류 및 종류 5
다. 종이지도와 전자지도 7
2. 관광적 관점에서의 지도 13
가. 관광행태의 변화 13
나. 관광안내지도의 개념 및 정의 19
3. 관광안내지도와 시각적 표현 21
가. 관광안내지도와 디자인 접목 21
나. 관광안내지도의 콘텐츠적 요소 24
다. 관광안내지도의 시각적 요소 26
라. 관광안내지도의 시각적 표현방법과 유형 41
Ⅲ. 사례분석 47
4. 관광안내지도의 사례분석 47
가. 국내사례 : 전국지자체 40개 지역 47
나. 해외사례 : 주요 32개국 수도 32
Ⅳ. 설문조사 65
1. 설문조사 개요 및 분석 65
가. 설문개요 65
나. 기본설문 분석 66
다. 시각적 표현방방법에 따른 선호도 설문 분석 72
V. 결론 및 제언 79
1. 요약 79
2. 제언 80
참고문헌 85
부록 92
- Degree
- Master
-
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- 산업대학원 > 산업디자인학과
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