PUKYONG

화장품의 포장디자인이 구매의도에 미치는 영향

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Abstract
The purpose of this study is to examine the effect of global cosmetic companies’ product package design on consumers’ purchase intentions. Cosmetics are one of the most commonly exported items from Korea. Korean BB cream has contributed greatly in making Korean cosmetics popular in the global cosmetic market. This study classifies the BB cream package design into visual factors (size and shape) and informational factors (brand name, valid date). It focuses on the relationship between those factors and the consumers’ purchase intentions. In addition to this, it also focuses on whether the cosmetic’s service quality (reliability) gives a positive effect to the consumers’ purchase intentions. The results of the analysis showed that out of the visual factors both the size and shape of the package design had a strong relationship with the consumers’ purchase intentions. However, out of the informational factors of the package design, only the brand name had a strong relationship with the consumers’ purchase intentions. In addition, it turned out that the cosmetic’s service quality (reliability) gives a positive effect to the consumers’ purchase intentions. Finally, this study also discusses the theoretical and managerial implications of the study and provides suggestions for the future studies.
Author(s)
황미숙
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 2
Type
Dissertation
Keyword
화장품 포장디자인 지각된 가치 구매의도 서비스 품질 cosmetic package design purchase intentions service quality perceived value
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13847
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002331829
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 국제통상물류학과
Advisor
이춘수
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 배경과 목적 1
1.2 연구범위와 구성 3
Ⅱ. 기존 문헌 검토 5
2.1 포장디자인의 역할 5
2.1.1 포장디자인의 개념 및 기능 5
2.1.2 포장디자인의 중요성 6
2.1.3 포장디자인의 시각적·정보적 요인 8
2.2 서비스 품질 10
2.3 지각된 가치 11
2.4 구매의도 13
Ⅲ. 가설의 설정과 연구모형 15
3.1 포장디자인의 시각적 요인과 구매의도 15
3.2 포장디자인의 정보적 요인과 구매의도 16
3.3 화장품의 서비스 품질(신뢰성)과 구매의도 17
Ⅳ. 연구방법 20
4.1 표본의 선정과 자료수집 방법 20
4.2 변수의 측정 20
Ⅴ. 실증분석 결과 23
5.1 표본의 현황 23
5.2 신뢰성과 타당성 검증 25
5.3 무응답 편의와 동일방법 편의 검증 27
5.3.1 무응답 편의 검증 27
5.3.2 동일방법 편의 검증 28
5.4 상관관계 분석 28
5.5 다중회귀분석 결과 29
5.6 추가 분석 결과 32
Ⅵ. 결론 36
6.1 실증분석 결과에 대한 요약 및 논의 36
6.2 학문적, 실무적 시사점 37
6.3 연구의 한계점 및 향후 연구방향 38
참고문헌 40
부록(설문지) 49
Degree
Master
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대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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