PUKYONG

SNS광고의 수용의도에 영향을 미치는 요인에 대한 연구

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Alternative Title
A Research on the Demand Intention Effect of Use of SNS Advertising: A study focused on the Sina Weibo and the Chinese Consumer Behavior
Abstract
소셜네트워크는 미국에서 발전하기 시작하여 짧은 몇 년 동안 전 세계적으로 선풍적인 인기를 끌고 있다. 전세계를 휩쓸고 있는 가장 대표적인 미국 소셜 네트워크는 Facebook,Twitter로, 전세계를 각지의 수 억 명의 사용자들을 보유하고 있다. 전세계 SNS 네트워크의 열풍에 맞춰 중한 양국의 인터넷도 예외없이SNS 소셜네트워크 사업에 동참했다. 중국 소셜 네트워크는 처음 몇 년 동안 발전이 더디다가 2008년 카이신왕(开心网) 등의 소셜 네트워크가 급부상하여 중국 국내 소셜 네트워크 시장의 신속한 발전을 가져왔다. 소셜 네트워크는 점진적으로 문화를 주도하게 되었고 심지어는 사람들의 생활방식을 변화시켰다.
소셜 네트워크의 응용은 대인관계의 형성, 유지 및 발전에서 발휘되는 더욱 중요한 기능 외에도 현재 소셜 네트워크 매체의 중요성에 있어서도 두드러지게 나타난다. 네티즌은 시나 웨이보 등 사회화 매체를 이용하여 권익 보호의 의식을 강화 시키고, 일반 대중은 뉴스 사건을 전파하고 추진하는 주력가가 되었다. 그 상업적 가치에서이든 여가의 가치에서이든 소셜 네트워크의 가치는 갈수록 부각되고 있다. 그러므로 시나 웨이보 소셜 네트워크가 가지는 중요한 의의에 대해 연구하고자 한다.

사용자의 수의 축적과 눈덩이처럼 불어나는 계속적인 발전에 따라 소셜 네트워크의 응용은 대중화가 되었다. 또, 소셜 네트워크의 인터넷 응용의 풍부함과 인터넷 매체를 포함한 네트워크 유포의 구도에 있어서도 한층 더 다원화 되고 복잡화 됨과 동시에 사회 및 문화 발전에도 새로운 영향을 주었다. 기업은 어떻게 사용자의 심리를 파악하고 시장 잠재력을 끌어내어 적합한 수익 모델을 선택하므로 개념과 유량을 신속하게 수입으로 전환 시킬 것인지가 당면해 있는 업계의 최대 관심사가 되었다.

본 논문은 웨이보 광고 수용도에 영향을 미치는 영향 요소들을 찾아서 몇 가지 영향 요소와 웨이보 사용자의 광고태도와 후속 행위 간의 상관관계를 연구하고, 상술한 연구에 기초해서 중국 소셜 네트워크 광고 발전과 전파의 상관성을 제안하여 소셜 네트워크의 운영 기준과 광고주에게 참고 자료가 되도록 하려고 한다.
The Social Network Sites (SNS) which first appeared in the United States America, have become universally popular within a few years. The most popular SNS platforms in the USA are Facebook and Twitter, which now boasts of hundreds of millions users who register from all around the world.
The whole world now swims with the tide of SNS, and China and Korea are no exceptions. Chinese SNS market developed slowly at the beginning. It took the upsurge in popularity of SNS platforms like Kaixin001.com in 2008 for the Chinese domestic SNS market to become a hit.
Following that breakthrough, the SNS has gradually become a part of mainstream culture, even changing people's lifestyles, and having a new influence on the development of society and culture. SNS also enrich the connotation of the media and web applications, and enable a pattern of network communication becoming more diversified and complex.
With the snowballing development of SNS and accumulation of users, social apps have become universally popular. The social media mobile apps not only stand out in terms of establishing, maintaining and developing interpersonal relationship, they also play crucial roles in current social media interactions.
In China, microblogging platforms have strengthened netizens awareness on safeguarding their rights. They have enabled common people to become the main force in propagating and promoting news events. Importantly, the value of SNS has become prominent in commerce and recreation. It is for this reason a study of commercial value of Sina microblogging has an essential significance.
For entrepreneurs who need to grasp the consumer mentality, be able to appropriate profit-making model, and transfer concepts and flow into money, the trends in the SNS industry have become of crucial concern. This is what informs this study.
By selecting major factors influencing the acceptability of microblog advertising, the paper studies the correlativity between these factors and users' attitudes and reactions towards the advertisements on Sina microblogging, SNS sites. Based on the outcome of this study, recommendations are made which shall be suitable and helpful for domestic SNS' development and propagation, as well as offer useful reference points for SNS platforms and advertisers using the platforms.
Author(s)
ZHANG YANAN
Issued Date
2018
Awarded Date
2018.2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/13945
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000010710
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 신문방송학과
Advisor
김용호
Table Of Contents
1.서론 1
1.1.연구 배경 1
1.2.연구 목적 2
1.3.연구 구성 4
2.이론적 배경 6
2.1.SNS의 이해 6
2.1.1.SNS의 정의 및 특징 6
2.1.2.전세계 SNS 광고의 발전 현황 8
2.1.3.중국SNS의 시장 특성 및 주요 서비스 9

2.2.웨이브 및 웨이브 광고의 이해 10
2.2.1.웨이보에 관한 정보 10
2.2.2.웨이보와 소셜 네트워크의 차이점 12
2.2.3.웨이브 광고의 정의 및 특성 14
2.2.4.웨이브 광고의 유형 15
2.3.웨이브 광고 수용도의 영향요소 18
2.3.1.SNS광고의 수용의도에 관한 선행연구 18
2.3.2.웨이브 광고에 관한 선행연구 21
2.3.3.주요 개념의 설명 25
2.3.4.연구모형 및 연구가설 30
3.조작적정의 및 연구방법 33
3.1.개념 및 조작적 정의 33
3.2.연구 방법 36
3.3.연구대상 및 자료 수집 37
3.4.설문의 배포와 수집 및 구성 39
3.5.설문 내용 40
3.6.자료의 분석 방법 45
4.연구 분석 결과 47
4.1.인구통계학적 특성 분석 47
4.2.타당도 검증 49
4.3.신뢰도 분석 51
4.4.상관관계 분석 52
4.5.연구문제 검증 56
5.논의 및 결론 64
5.1.요약 및 결론 64
5.2.연구의 한계점 69
5.3.웨이브광고 발전에 대한 제안 71
참고문헌 73
설문지 82
Degree
Master
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대학원 > 신문방송학과
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