PUKYONG

베트남 지하철역사 디자인가이드라인 수립을 위한 한국 지하철 사례 연구

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Alternative Title
Cases study of South Korea subway stations for Vietnam subway stations design guidelines - focused on universal design evaluation -
Abstract
지하철은 도시 사람들을 위한 기본적인 교통수단이며 지하철역의 환경 디자인으로서 편리성과 안전성이 고려된 계획되어야 한다. 유니버설 디자인은 모든 사람이 쉽고 편리하게 사용할 수 있는 제품과 환경을 만드는 디자인이다.
본 연구의 목적은 유니버설 디자인 원리를 기준으로 한국의 지하철역의 시설을 평가하고 분석하여 향후 베트남의 지하철역 디자인 방향을 제안하는 것이다.
본 연구는 문헌연구와 사례조사, 현장조사 방법을 사용하였다. 한국의 지하철역 중 부산 3호선, 대구1호선, 서울1호선, 인천1호선을 표본대상으로 선정하였다. 그 후, 건축전문가 3인이 현장조사하고 평가 및 분석하였다.
결과적으로 한국의 4개 지하철 노선은 높은 기동성과 편리한 사용을 할 수 있도록 하였고, 쉽게 이해할 수 있도록 정보를 표기한 것으로 나타났다. 지하철역의 유니버설디자인 원칙 적용 및 편의시설 설치현황 평가를 통해 가장 큰 장점이 나타났으며 다음과 같다. 한국 지하철역 분석 결과 지하철역 입구 접근 서비스, 엘리베이터 대신 휠체어 리프트, 경사로 대신 계단, 접근 가능한 화장실, 접근 가능한 매표소와 자동 판매기, 선형블록의 돌출선 점형블록의 돌출점, 점자 사인, 음성 및 영상 정보 체계, 예약된 연결, 승객 정보 전달용이, 다국어 발표문, In/out 티켓 장비 운영, 승강장 스크린도어, 스마트 카드 발권 및 역식별 기능 등이 대표적으로 우수한 것으로 평가되었다.
본 연구의 결과를 바탕으로 결론을 도출하면 다음과 같다. 첫째, 한국의 지하철 역사에 대한 유니버설 디자인 적용은 비교적 잘되어 있다. 둘째, 한국의 유니버설 디자인 경험을 통한 지하철역 디자인을 베트남 지하철역 디자인에 적용 가능하다. 셋째, 유니버설 디자인 원리를 지하철역사 계획 단계에서 부터 고려되어야 하고 건축가와 시공 관리자들과의 소통이 필요하다. 넷째, 베트남 정부 정책에 유니버설 디자인 반영이 필요하다. 마지막으로 본 논문의 한국 지하철 역 평가는 향후 역 발전에 도움이 될 기초자료로 쓰일 수 있을 것으로 기대한다. 이를 통하여 향후 베트남의 지하철역 다음과 같은 방향으로 발전되어야 할 것으로 생각한다. 유니버설 디자인 특성과 지속 가능한 환경 친화적인 특성을 지하철 역사에 반영할 필요가 있다. 방문객에게 지하철역을 쉽게 인식시키기 위해서는 베트남 지역의 문화적 요소를 강화하고, 지역사회의 특성 및 지역의 정체성을 역과 연계한 디자인이 필요할 것이다. 베트남에서 실제 디자인을 위한 유니버설 이동라인, 유니버설 시설, 유니버설 통로, 오디오 및 시작 정보 시스템, 유니버설 사인, 역의 특징을 통해 알아볼 수 있는 사인 시스템과 같은 분야에 집중할 필요가 있다. 베트남 지하철역과 관련된 미래 지침서에 유니버설디자인 원칙 적용이 필요할 것으로 생각한다.
The subway is the basic means of transportation for people in the city, and that should be planned to consider comfortability and safety for the environmental design of the subway station. Universal Design is a design which creates products and environments that everyone can use easily and conveniently.
The purpose of this study is to evaluate subway stations facilities in South Korea by Universal Design principles to suggest subway stations design directions in Vietnam.
Literature review, case study, and site-visits were used as study methods. This study performed the case studies of Busan subway line 3, Daegu subway line 1, Seoul subway line 1, and Incheon subway line 1. Later on, the case studies were surveyed, evaluated and analyzed by 3 evaluators who have design architecture background.
The results showed that the four subway lines in South Korea appeared high mobility, easy utilization and information easilly understood. The best elements are found out through the evaluation of installation status of convenient facilities and application of Universal Design principles in subway stations. The best elements are as follows: accessible service entry gates at subway stations, elevators instead of wheelchair lifts, ramps instead of stairs, accessible restroom, accessible ticket office and vending machines, tactile warning tiles and tactile directional tiles, braille sign, audio and visual information systems, scheduled connections, good passenger information, multi-language announcements, operational equipment of ticket barrier in/ out, platform screen doors, smart card ticketing and stations identifiable.
Based on the results of this study, the conclusions are as follows: First, the Universal Design applications of South Korea’s subway station designs are very well. Second, South Korea cases for the experiences of Universal Design can be adapted in Vietnam’s subway station design. Third, Universal Design principles should be considered in the beginning stage of the planning of the subway stations, and the communications for architects and managers are essential. Fourth, Government policy needs to reflect the Universal Design. And final, the subway stations evaluation in South Korea provide an advice on how transfer station development and future expansion can reflect the users. Further, the important suggestion which the policy makers and architectural designers should keep in mind are: Need to integrate Universal Design features and environmentally sustainable features into architectural design. Need to strengthen the local cultural aspects and link the stations with local history such as the characteristics and identities of the community. Need to have the best elements that concentrate on the areas such as Universal movement lines, Universal facilities, Universal walkways, Audio and visual information system, Universal signage and Stations identifiable for a practical design at Vietnam. Need to apply Universal Design principles on the subway station guidelines which will help to develop a new designed standard in Vietnam.
Author(s)
VO HOANG KHANH
Issued Date
2018
Awarded Date
2018.2
Type
Dissertation
Keyword
Subway station Universal Design principles Facilities South Korea Vietnam
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14050
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000010839
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 건축공학과
Advisor
조영행
Table Of Contents
ABSTRACT I
LIST OF TABLES VIII
LIST OF FIGURES X
CHAPTER 1.INTRODUCTION 1
1.1.RESEARCH BACKGROUND 1
1.2.RESEARCH PURPOSE 5
1.3.RESEARCH METHODS AND SCOPES 5
1.3.1.Site visit 6
1.3.2.Interval scale 6
1.3.3.Case study 8
CHAPTER 2.LITERATURE REVIEW 11
2.1.UNIVERSAL DESIGN PRINCIPLES THEORY 11
2.1.1.Four principles of Universal Design 12
2.1.2.Seven principles of Universal Design 13
2.2.REVIEW OF PREVIOUS STUDIES 18
2.3.DEFINITION AND COMPONENT OF SUBWAY STATION FACILITIES 43
2.3.1.Definition of subway station facilities 43
2.3.2.Component of subway station facilities 46
2.4.LAWS AND GENERAL REGULATIONS OF SUBWAY STATION FACILITIES 47
2.4.1.Concerning Universal Design Acts and Regulations in South Korea 47
2.4.2.Criteria for Installation of Mobility Enhancement Facilities 47
2.5.VIETNAM’S ECONOMIC AND SOCIAL ATMOSPHERES, AND SUBWAY ENVIRONMENT CONDITIONS 49
CHAPTER 3.MAKING AN EVALUATION TOOL 51
3.1.PROCESS OF MAKING THE EVALUATION TOOL 51
3.2.PREVIOUS STUDIES ISSUES 52
3.2.1.Evaluating the application of Universal Design principles in subway stations 52
3.2.2.Universal Design principles application on the previous studies 52
3.2.3.The limitations of previous studies 54
3.3.SUGGESTING AN EVALUATION SCALE CRITERIA 55
CHAPTER 4.RESULTS OF SUBWAY STATIONS EVALUATIONS 79
4.1.GENERAL CHARACTERISTICS OF FOUR SUBWAY LINES IN SOUTH KOREA 79
4.1.1.Busan subway line 3 83
4.1.2.Daegu subway line 1 86
4.1.3.Seoul subway line 1 90
4.1.4.Incheon subway line 1 94
4.2.DATA ANALYSIS 98
4.3.RESULTS OF SOUTH KOREA’S SUBWAY STATION ENVIRONMENTS 101
4.3.1.Busan subway line 3 101
4.3.2.Daegu subway line 1 110
4.3.3.Seoul subway line 1 117
4.3.4.Incheon subway line 1 125
4.4.COMPARING FIVE FACILITIES OF FOUR SUBWAY LINES IN SOUTH KOREA 131
CHAPTER 5.CONCLUSIONS & SUGGESTIONS 137
5.1.CONCLUSIONS 137
5.2.SUGGESTIONS FOR VIETNAM SUBWAY STATIONS DESIGN DIRECTIONS 141
REFERENCES 158
APPENDICES 163
ACKNOWLEDGEMENTS 200
Degree
Doctor
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대학원 > 건축공학과
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