보육교사의 심리적 소진이 교사의 정신건강 및 교사-유아 상호작용에 미치는 영향
- Alternative Title
- Influence of psychological burnout mental health of child-care teachers and teacher-preschooler interaction.
- Abstract
- 본 연구는 보육교사의 심리적 소진이 교사의 정신건강 및 교사-영유아의 상호작용에 미치는 영향을 밝히는 것을 목적으로 하였다. 이의 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 보육교사의 심리적 소진이 교사의 정신건강에 미치는 영향은 무엇인가?
2. 보육교사의 심리적 소진이 교사-유아의 상호작용에 미치는 영향은 무엇인가?
이와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 경남 거제시에서 근무하고 있는 250명의 보육교사를 연구대상으로 선정하였으며, 사용된 연구도구는 심리적 소진 척도-김정휘(1992)가 번안한 MBI, 정신건강 척도-한국정보화진흥원(2011)에서 개발한 성인용 정신건강문제 진단 척도, 상호작용의 척도-이정숙(2003)에 의해 수정, 보안된 교사의 자기보고식 평정척도를 사용하였다.
변인들간의 상관관계를 살펴보기 위하여 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 심리적 소진과 정신건강 간의 상관관계는 모든 요인에서 유의미한 정적상관관계를 나타냈으며, 심리적 소진과 교사-유아 상호작용의 관계에서는 유의미한 부적상관관계가 나타났다.
둘째, 심리적 소진이 정신건강에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 소진의 하위변인을 독립변인으로, 정신건강의 하위요인을 종속변인으로 설정하였다. 심리적 소진 하위요인과 정신건강의 하위요인의 관계를 보았을 때, 교사의 불안에 영향을 미치는 하위요인은 정서적 고갈과 개인적 성취감 결여로써 정적 예측변인으로 나타났으며, 이는 정서적 고갈과 개인적 성취감 결여가 높을수록 불안도 높은 것으로 해석 할 수 있으며, 비인간화는 유의미하지 않는 것으로 나타났다. 우울과 충동성, 공격성에 영향을 미치는 하위요인은 비인간화, 정서적 고갈, 개인적 성취감결여로 심리적 소진의 모든 하위요인이 유의미한 정적예측변인으로 확인되었다. 이는 비인간화, 정서적 고갈, 개인적 성취감 결여를 많이 경험할수록 우울, 충동성, 공격성도 높아지는 것을 나타낸다.
셋째, 심리적 소진이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 살펴보기 위해 심리적 소진의 하위변인을 독립변인으로, 교사-유아 상호작용의 하위요인을 종속변인으로 설정하였다. 상호작용의 하위변인인 정서적 상호작용, 언어적 상호작용, 행동적 상호작용에 유의미한 영향을 미치는 심리적 소진의 하위요인으로는 비인간화 , 개인적 성취감 결여로 나타났으며 이는 유의미한 부적예측변인으로 확인되었다. 정서적 고갈은 유의미하지 않는 변인이며, 비인간화와 개인적 성취감결여가 높을수록 교사가 유아에게 제공하는 상호작용은 낮아지는 것으로 해석 할 수 있다.
This study aims to explore the influence of teacher’s burnout to their mental health. At the same time, the study explores the effect of burnout to teacher-child interaction.
The participants were 250 teachers working in child care centers located in Geoje-city. To examine the relationship among the teacher’s burnout, teacher’s mental health and teacher-child interaction, the study sampled 214 questionnaire out of 250. For the analysis of collected data, SPSS 22.0 was used.
The process of the study as follows; First, to inquire into socio-demographic characteristics of research subjects, frequency analysis was conducted to compute frequency and percentage. For examining the reliability of measurement tool, Cronbach's alpha coefficient value was computed as internal consistency reliability. Second, to figure out the correlation among teacher’s burnout, their mental health, and teacher-child interaction, Pearson product-moment correlation coefficient was calculated. Third, .to examine the influence of teacher’s burnout to their mental health and teacher-child interaction, multiple regression analysis was conducted.
The result of the study as follows:
First, in examining the effect of burnout to teacher’s mental health, the emotional exhaustion and the reduction of personal accomplishment showed significant influence on their anxiety. This means that as teacher’s emotional exhaustion and their reduction of personal accomplishment grows, the anxiety grow gradually. And the factors influence on teacher’s depression, impulse and aggression were the emotional exhaustion, the reduction of personal accomplishment and the dehumanization.
Second, in examining the effect of burnout to teacher-child linguistic interaction and behavioral interaction, the dehumanization and the reduction of personal accomplishment showed significant negative influence. The emotional exhaustion showed no significant influence. The result means that as teacher’s dehumanization and their reduction of personal accomplishment grows, the interaction between teacher and child gets negative effect.
In regarding these results, as child care teachers experience the higher emotional exhaustion, they cannot voluntarily devote on their job and they cannot offer proper communication to children. The study can be assessed as it investigated the relationship between teacher’s burn out and teacher-child interaction, and the influence of burnout to it.
- Author(s)
- 김민지
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018.2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 보육교사 심리적 소진
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14059
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000011504
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 아동심리및상담전공
- Advisor
- 이희영
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 9
3. 용어정의 10
Ⅱ. 이론적 배경
1. 심리적 소진 11
1) 심리적 소진 개념 11
2) 심리적 소진 관련변인 13
2. 정신건강 15
1) 정신건강의 개념 15
2) 교사의 정신건강 17
3) 심리적 소진과 정신건강 20
3. 교사-유아 상호작용 22
1) 상호작용의 개념 22
2) 교사-유아 상호작용 24
3) 심리적 소진과 교사-유아 상호작용 26
Ⅲ. 연구 방법
1. 연구대상 29
2. 연구도구 31
3. 연구절차 34
4. 자료분석 34
Ⅳ. 연구 결과
1. 교사의 심리적 소진, 정신건강, 교사-유아 상호작용 간의 상관관계 35
2. 교사의 심리적 소진이 교사의 정신건강에 미치는 상대적 영향 검증 36
3. 교사의 심리적 소진이 교사-유아 간의 상호작용에 미치는 영향검증 40
Ⅴ. 논의 및 결론
1. 논의 43
2. 결론 및 제언 46
참고문헌 49
부 록 60
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 아동심리및상담전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.