부산지역 화물자동차 운전자의 소득수준에 관한 연구
- Abstract
- 본 연구는 우리나라 화물운전자의 소득에 관한 것으로 그동안 이 주제는 화물 운송 운임 등에 밀려 거의 주목을 받지 못하였을 뿐 아니라 소득규모가 정확히 파악되지 않는 등 여러 가지 문제점들이 존재해 왔었다. 이에 화물운전자 소득 보전을 위한 필요성이 증대되고 있고 화물운전자 처우에 대한 구조적 개선이 필요하다.
본 연구에서는 2017년도 부산교통문화연수원 영업용화물자동차 운전자 보수교육자를 대상으로 설문조사를 실시하여 SPSS 23.0을 활용 t-검증과 Anova분석을 이용하여 화물자동차 운전자의 소득 특성에 관한 연구를 하였다.
설문조사를 토대로 실증분석 결과 화물운전자의 순수소득은 월평균 2,362,700원으로 나타났고 얻고자하는 희망순수소득원은 4,018,800원으로 분석되어 화물운전자들의 열악한 소득 실태를 알 수 있었다. 소득에 영향을 미치는 요인은 경기침체로 인한 물동량감소, 운송회사 난립으로 인한 과다 경쟁, 법인등록운수회사나 주선업체 및 화주의 일방적 운송계약, 유류비 상승, 정부의 각종규제 및 간섭, 도로여건 순으로 조사되었다. 또한 소득개선에 필요한 요인은 지입제를 포함한 다단계 운송구조 개선, 세제 및 금융지원, 정부의 각종규제 완화, 고속도로 통행료 인하, 화물전용 터미널 건립, 화물자동차 전용도로 확충 순으로 나타났다.
화물운전자의 소득 특성을 분석하기 위해 보유차종과 고용형태, 운송형태, 화물의뢰 방법을 매출과 정부유가보조금, 순수소득, 실제 얻고자하는 순수소득 및 경력과 비교분석을 실시한 결과 특수 차량이 일반 차량보다 매출은 높았지만 순수소득은 매우 열악한 것으로 나타났다. 고용형태에서는 차주 겸 운전자가 매출과 정부 유가보조금에서 유의미한 차이가 있었지만 순수소득과 희망순수소득에서는 차이를 발견 할 수가 없었다. 다만, 운송형태에서 기업화물의 운전자가 평균 순수소득이 일반화물 운전자보다 높게 나타났다. 소득에 영향을 미치는 요인을 정부의 각종 규제 및 간섭, 경기 침체로 인한 물동량 감소, 운송회사 난립으로 인한 과다 경쟁, 법인등록 운수회사나 주선업체 및 화주의 일방적 운송계약, 도로여건, 유류비 상승을 비교 분석한 결과 소득에 영향을 미치는 주요인으로 경기 침체로 인한 물동량 감소와 운송회사 난립으로 인한 과다 경쟁이 보유차종이나 고용형태, 운송형태나 화물의뢰 방법 전반에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.
화물운전자 소득을 위해 개선해야 할 요인으로 정부의 각종규제 완화, 세제 및 금융지원, 화물전용도로 확충, 고속도로 통행료 인하, 화물전용 터미널 건립, 지입제를 포함한 다단계 운송구조 개선을 분석한 결과 지입제를 포함한 다단계 구조개선이 가장 높게 나타났으며 정부규제완화 및 전용도로 확충 등이 있었으나 일반화물과 기업화물에서는 세제 및 금융지원이 높게 나타났다.
In this study, the income of the cargo driver in Korea has been scarcely attracted attention due to other issues, and various problems such as the inaccurate scale of income have not been found. Therefore, there is a growing need for cargo driver earnings conservation and structural improvements to freight operators are needed.
In this study, we conducted a questionnaire survey of drivers and maintenance educators of Busan Transportation Culture Training Institute Busan Transportation Training Institute in 2017, and conducted a study on the income characteristics of freight driver using SPSS 23.0 using active verification and Anova analysis.
According to the results of the surveys, the net monthly income of the cargo driver is 2,362,700 won, and the desired net income is 4,018,800 won. Factors influencing income include: decrease in trade volume due to economic recession, excessive competition due to transportation company difficulties, unilateral transportation contracts of corporation registration, transportation company, shippers and shippers, rising fuel costs, government regulation and interference. In addition, factors that are necessary for income improvement include multilevel transport structure improvement including taxation, tax and financial support, easing of government regulations, reduction of highway tolls, and the expansion of roads dedicated
In order to analyze the income characteristics of the freight driver, the comparison of the vehicles, the type of employment, the mode of transportation, the cargo request method with the sales and government oil subsidies, net income, actual income and career to be obtained, Sales were high but net income was very poor. In the common form, there was a difference between the sales and the government oil price subsidies of the car owner and the driver, but there was no difference between the net income and the net income desired. However, the average net income of drivers of company cargo in transportation mode is higher than that of general cargo driver. Factors affecting income include various regulations and interventions by the government, decrease in traffic volume due to economic recession, excessive competition due to lack of transportation companies, unilateral transportation contracts of corporations, transportation companies, shippers and shippers, road conditions. As a result of analysis, it was found that the major factors affecting income were the decrease in freight volume due to the economic recession and excessive competition due to the shrinking of transportation companies affecting the types of vehicles, employment type, transportation mode and cargo.
The factors that should be improved for cargo driver's income are various deregulation of the government, taxation and finance, expansion of cargo exclusive road, highway toll reduction, construction of freight terminal, and improvement of multistage structure system. Structural improvement was the highest, while government regulations were relaxed and private roads were expanded. However, tax and financial support were higher in general cargo and corporate cargo.
- Author(s)
- 박희규
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018.2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14065
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000010490
- Affiliation
- 부경대학교 경영대학원
- Department
- 경영대학원 국제통상물류학과국제통상전공
- Advisor
- 조찬혁
- Table Of Contents
- 목차 ⅰ
표목차 ⅲ
그림목차 ⅳ
ABSTRACT ⅶ
제1장 서론 1
제1절 연구 배경 및 목적 1
제2절 연구 내용 및 방법 3
1.2.1 연구의 내용 3
1.2.2 연구의 방법 4
1.2.3 설문조사 대상 4
제3절 논문의 구성 5
제2장 이론적 배경 및 선행 연구 6
제1절 화물자동차 운전자의 임금의 특성 6
제2절 화물자동차 운행의 특징 7
2.2.1 화물자동차 7
2.2.2 화물운전자 7
2.2.3 국내 화물자동차 운송의 특징 8
2.2.4 운송형태 9
2.2.5 화물자동차 운전자의 비용 9
제3절 화물자동차 운임에 대한 선행연구 10
2.3.1 화물자동차 운송의 운송운임 결정요인 분석 10
2.3.2 선행연구의 문제점과 해결방안 11
제3장 연구모형 및 주요변인의 구성 12
제1절 연구모형 12
제2절 주요변인의 설정 12
제4장 실증분석 14
제1절 표본의 일반적인 분석 14
제2절 주요변인의 특성 분석 21
4.2.1 보유차종과 주요변인 분석 21
4.2.2 고용형태와 주요변인 분석 23
4.2.3 운송형태와 주요변인 분석 24
4.2.4 화물의뢰 방법과 주요변인 분석 26
제3절 집단별 주요 변인들의 소득관계 분석 30
4.3.1 보유차종과 주요 변인들의 소득관계 분석 30
4.3.2 고용형태와 주요 변인들의 소득관계 분석 31
4.3.3 운송형태와 주요 변인들의 소득관계 분석 32
4.3.4 화물의뢰 방법과 주요 변인들의 소득관계 분석 33
제4절 소득개선에 필요한 변인 분석 36
4.4.1 보유차종이 소득 개선에 필요한 변인 분석 36
4.4.2 고용형태가 소득 개선에 필요한 변인 분석 37
4.4.3 운송형태가 소득 개선에 필요한 변인 분석 38
4.4.4 화물의뢰 방법이 소득 개선에 필요한 변인 분석 39
제5장 결론 44
제1절 연구결과 요약 44
제2절 연구의 시사점 48
제3절 연구의 한계점과 향후 연구 방향 49
*참고문헌 50
*기타별첨 51
- Degree
- Master
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- 경영대학원 > 국제통상물류학과-국제통상전공
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