신제품 실패에 따른 기업의 대응유형전략이 소비자의 부정적 구전에 미치는 영향
- Alternative Title
- The Effects of a Company's Response Type Strategy due to New Product Failure on Consumers’Negative WOMs : The Moderating Roles of both Cause-related Marketing Activity and Message Strategy
- Abstract
- The purpose of this study is to investigate consumers’ negative WOMs due to the crisis response strategy that companies perform in crisis situations due to the failure of new products. To do this, the crisis scenarios and response strategies were manipulated using a virtual laptop company, and then an experiment was performed.
In this experimental study, a 2(a company that has been engaged in caused-
related marketing active vs. has not been)✕2(apology vs. denial)✕2(concrete vs. abstract) between-subject factorial design for analysis of variance was done focusing on 360 college and graduate students.
The results of this experimental design are as follows. First, according to the response type strategies, it is found that apologizing rather than denying for the crisis response mitigates the negative WOMs more.
Second, it is found that the companies that have engaged in cause-related marketing activities before the crisis caused by new product failure mitigate consumers' negative WOMs more than those which have not.
Third, it is shown that the message strategy of the firm does not affect consumers' negative WOMs.
Fourth, the interaction between the response type strategy and the cause-related marketing activities are found to exist, but the interaction between the response type strategy and the message strategy does not appear.
Finally, we provide the theoretical and practical implications of our findings and suggest the limitation of the research and future directions.
- Author(s)
- 윤희경
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018.2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 신제품 실패위기 대응유형전략 메시지전략 공익연계 마케팅 활동 부정적 구전
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14097
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000010650
- Alternative Author(s)
- Yun Hui Kyung
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 배상욱
- Table Of Contents
- 제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 배경 및 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 5
제 2 절 연구의 구성 6
제 2 장 이론적 배경 7
제 1 절 기업 위기의 개념 7
제 2 절 기업 위기의 유형 9
제 3 절 위기 대응전략 12
1. 위기 대응전략의 개념 및 필요성 12
2. 위기 대응유형전략 13
1) 사과전략 14
2) 부인전략 15
제 4 절 공익연계 마케팅 활동 16
제 5 절 메시지전략 18
1. 추상적 메시지 20
2. 구체적 메시지 20
제 6 절 부정적 구전 22
제 3 장 연구모형 및 연구가설 25
제 1 절 연구모형의 설계 25
제 2 절 연구가설의 설정 26
제 4 장 실험 31
제 1 절 실험목적 31
제 2 절 실험방법 32
1. 실험대상 및 실험설계 32
2. 실험절차 32
3. 실험자극물 선정 33
4. 변수의 조작적 정의 및 측정 34
1) 실험변수 조작 및 변수 측정 34
2) 종속변수 측정 37
제 5 장 실증분석 38
제 1 절 표본의 특성 38
제 2 절 실험변수 조작 검증 39
제 3 절 신뢰성 및 타당성 분석 40
제 4 절 가설검증 41
제 6 장 결론 46
제 1 절 연구결과의 요약 및 시사점 46
제 2 절 연구의 한계점 및 향후 연구 49
참 고 문 헌 51
설 문 지 60
- Degree
- Master
-
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- 경영대학원 > 경영학과
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