온라인 쇼핑몰의 관계마케팅전략이 고객만족을 매개로 관계지속의도에 미치는 영향
- Alternative Title
- The Effects of the Relationship Marketing Strategy of Online Shopping Mall on Relationship Continuity Intention via Customer Satisfaction : The Moderating Effect of Switching Cost
- Abstract
- In this study, we analyzed the effects of preferential treatment benefits, personalization, and communication, which are the relationship marketing factors of online shopping mall, on the relationship continuity intention through customer satisfaction and the control effect of switching cost on customer satisfaction and relationship continuity intention.
The results of the analysis are as follows.
First, the preferential treatment benefits and communication of the relationship marketing strategy factors showed a positive (+) influence on the customer satisfaction, but the personalization did not have a significant effect on the customer satisfaction. Especially, the preferential treatment benefits of the relationship marketing strategy factor has the biggest influence on customer satisfaction.
Second, customer satisfaction due to the relationship marketing strategy of online shopping mall affects positively (+) on relationship continuity intention.
Third, the switching cost does not have a moderating effect on the relationship between customer satisfaction and relationship continuity intention.
Fourth, based on these results, we discussed the theoretical and practical implications of this study, limitations of research and future directions.
- Author(s)
- 정희선
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018.2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- online relationship marketing strategy preferential treatment personalization communication customer satisfaction switching cost relationship continuity intention
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14127
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000010646
- Alternative Author(s)
- Jeong, Hee Seon
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 배상욱
- Table Of Contents
- 제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구 배경 및 목적 1
제 2 절 연구의 구성 5
제 2 장 이론적 배경 6
제 1 절 관계마케팅전략에 관한 연구 6
1. 관계마케팅 전략의 개념 및 특성 6
2. 관계마케팅의 구성요소 10
1) 특별대우 혜택 10
2) 개인화 11
3) 커뮤니케이션 13
제 2 절 고객만족에 관한 연구 15
제 3 절 전환비용에 관한 연구 19
제 4 절 관계지속의도에 관한 연구 20
제 3 장 실증연구 22
제 1 절 연구모형 및 가설설정 22
1. 연구모형 22
2. 가설의 설정 23
1) 관계마케팅 전략과 고객만족과의 관계 23
2) 고객만족과 관계지속의도와의 관계 25
3) 고객만족과 관계지속의도 간에 전환비용의 조절효과 27
제 2 절 변수의 조작적 정의 및 측정항목 29
제 3 절 조사 대상 및 자료수집 방법 33
제 4 장 실증분석 34
제 1 절 표본특성 34
제 2 절 신뢰성 및 타당성 검증 36
제 3 절 연구가설 검증 39
제 5 장 결 론 44
제 1 절 연구결과의 요약 및 시사점 44
제 2 절 연구의 한계 및 향후 연구방향 47
참 고 문 헌 49
설 문 지 62
- Degree
- Master
-
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- 경영대학원 > 경영학과
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