초록반 유아들의 산책에 나타난 놀이의 의미
- Alternative Title
- The Meanings of Children’s Play in the Walking Activities: Deleuzian Perspective
- Abstract
- The purpose of the research is to explore the meanings of play during the young children's walking activities on the Deleuze’s philosophical perspective.
The participant were 26 children of four-year olds in the Haneul kindergarten and they did participate to the 20 walking activities. The researcher who was a teacher of the children collected the data through the participative observation and video documentation of the children’s play. The thematic analysis on the children’s play was performed and the meanings was interpreted with the philosophical concepts of Gilles Deleuze.
The results of the analysis were as follows. The children’s play in the walking activities implied the meanings of five themes including the differentiation of the repeated play, play with affection of body, constant becoming-play, connecting play with rhizomatic encounter, and play as a moving experimentation.
- Author(s)
- 반미령
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018.2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 유아 산책 자유놀이
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14198
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000011505
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 아동심리및상담전공
- Advisor
- 이경화
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 5
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 유아의 놀이 6
2. 유아의 산책 9
3. Deleuze의 철학과 유아교육 13
가. Deleuze의 철학적 개념 14
나. Deleuze의 철학과 유아교육의 접목 23
Ⅲ. 연구방법 26
1. 연구 동기 26
2. 연구 참여자 27
3. 연구 현장 29
4. 자료수집 및 분석 30
가. 자료수집 30
나. 자료분석 31
다. 윤리적 고려 32
Ⅳ. 초록반 유아들의 산책에 나타난 놀이의 의미 33
1. 차이를 만드는 반복놀이 33
2. 몸의 감응을 일으키는 놀이 41
3. 끊임없는 되기의 놀이 52
4. 리좀적 접속을 통해 관계를 맺는 놀이 62
5. 운동하는 실험의 놀이 78
Ⅴ. 논의 및 결론 113
1. 요약 및 논의 113
2. 결론 및 제언 116
참고문헌 119
부록-연구동의서 125
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 아동심리및상담전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.