학력 부진학생들의 수학 태도에 따른 대학수학 성취도에 관한 연구
- Alternative Title
- A study on college mathematics achievement according to mathematics attitude of low achievement students
- Abstract
- In this thesis, we surveyed the differences of the scholastic achievement between students with a positive attitude toward mathematics and students with a negative attitude toward mathematics. This study has been subjected the 316 students who are unable to reach an elementary scholastic level. Also we surveyed the correlations between problem types and differentiation problems.
As a result, students with a positive attitude toward mathematics are achieved higher than the students with a negative attitude toward mathematics. This brings up that we need to teach the students to change their negative attitude to the positive attitude. Additionally it is necessary to lead the students to improve their problem-solving ability of descriptive problems.
- Author(s)
- 김필선
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018.2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 학력 부진학생들 수학 태도 대학수학 성취도
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14226
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000011517
- Alternative Author(s)
- Kim Pil Seon
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 초등수학교육전공
- Advisor
- 서종진
- Table Of Contents
- 표 목차 ⅱ
그림 목차 ⅱ
Abstract(in English) ⅲ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 2
3. 용어의 정의 2
4. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행 연구 4
1. 태도의 개념 및 특징 4
2. 수학태도와 성취도 9
3. 선행연구 14
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 17
1. 연구 대상 17
2. 연구 도구 17
3. 자료 수집 및 절차 19
Ⅳ. 연구 결과 분석 및 결과 20
1. 수학에 대한 태도와 수학성취도 20
2. 수학에 대한 태도에 따른 수학성취도 차이 22
3. 단답형, 서술형, 미적분 문항들 간의 상관관계 25
Ⅴ. 요약 및 제언 28
참고문헌 30
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 초등수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.