PUKYONG

한국과 미얀마의 국제개발협력 방안에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on International Development Cooperatin Plan between Korea and Myanmar _Focusing on Vocational Education and Training (VET)
Abstract
In 2010, Myanmar entered in the democratic circle and got the attention from the international community. Meanwhile, Myanmar show its improvement of economic development and mention the needs of international cooperation for its development. However, in order to focus on Myanmar’s economic development, we need to understand the connection between the people and its education system, which are the driving force and components of its economic development. At present, training and vocational education are indispensable in Myanmar. Therefore, training and vocational education should be accompanied with the standard education system of Myanmar to promote its human resources.
The experience of aids and related researches are rare in the training and vocational education sector in Myanmar. This research is a basic study and has been analyzed on the training and vocational education in Myanmar. It provides basis directions on the related sector and points out the areas of necessary cooperation in this sector. To motivate the importance of Myanmar's development cooperation with Korea, this paper is researched on the vocational education and training system of Korea, analyzing in the case of Vietnam supported by Korea, and the analysis of Korea's assistance to Myanmar. This research also accomplished by making survey and questionnaires applied to Myanmar people who are educated in the technical training system of Korea.
Therefore, this research provides the necessary key points of cooperation for the development of training and vocational education in Myanmar and ways to improve building the cooperation effectively. The analysis and survey process presented in this study will be helpful as a basic data by suggesting the directions for further training and vocational education in Myanmar.
Author(s)
A ME KYAW WIN
Issued Date
2018
Awarded Date
2018.2
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14227
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000010808
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 국제지역학과
Advisor
최호림
Table Of Contents
제 1 장 서론 ‧ 1
제 1 절 연구의 배경 및 목적 1
제 2 절 연구방법과 내용 6
제 3 절 이론적 배경 8
1. 직업교육훈련 개념과 이론 8
2. 국제개발협력과 지속 가능한 개발목표(SDGs) 12
제 2 장 한국의 직업교육훈련과 베트남 국제개발협력 사례 16
제 1 절 한국의 직업교육훈련(VET) 현황 16
1. 고용보험 적용에 따른 직업교육훈련의 변화 16
2. 한국의 직업교육훈련 구조 23
제 2 절 한국의 베트남 직업교육훈련분야 개발협력사례 28
1. 한국의 베트남 개발협력 사례 28
2. 한국의 베트남 직업교육분야 개발협력 31
제 3 절 소결 : 한국 직업교육훈련의 변화와 베트남 개발협력의 변화요인 36

제 3 장 미얀마 직업교육훈련분야 현황과 문제점 39
제 1 절 미얀마 정치변동과 경제현황 39
1. 미얀마 정치적 변동 39
2. 미얀마 산업과 경제적 구조 40
제 2 절 미얀마 직업교육훈련(VET)의 현황과 문제점 44
1. 미얀마 직업교육훈련의 역사적 배경 44
2. 미얀마 직업교육훈련의 법 제정과 최근 운영현황 46
3. 미얀마 (2016-21년)직업교육훈련 47
제 3 절 소결 : 미얀마 직업교육훈련의 문제점 53

제 4 장 국제개발협력을 통한 미얀마 직업훈련의 개선 55
제 1 절 한국의 따가야 직업교육훈련 사업 55
1. 운영상태 후기 및 문제점 57
제 2 절 산업연수생 조사를 통한 직업교육훈련센터 수요분석 58
1. 조사개요 58
2. 조사내용 60
제 3 절 소결 : 한국과 국제개발협력을 통해 필요한 개선방안 69

제 5 장 요약 및 결론 72

참고문헌 76

[부록] 82
설문지 82
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 국제지역학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.