PUKYONG

Super-TIG를 이용한 초고장력강 박판 겹치기 이음 필릿 용접공정 개발

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Alternative Title
Development of Lap Joint Fillet Welding Process for AHSS sheet by Super-TIG
Abstract
GMAW for automotive sheet welding has a problem of gap bridging fault, burn-through, spatter, fume, arc start instability and slag. Spatters increase the risk of fire and fume increases contamination of the factory environment. When the lap joint welding is carried out in Advanced High Strength Steel(AHSS) plates, Gap bridging ability is essential because gap is inevitably generated between the upper sheet and the lower sheet.
GTAW has stable arc start characteristic without spatter, fume and slag. Therefore it is called eco-friendly welding process. In GTAW, welding current is independent of feed rate, it is also advantageous to prevent burn-through compared to GMAW. However conventional GTAW can not perform high speed welding. In this study, Super-TIG welding was used for high speed welding. Super-TIG welding uses C-type filler metal, therefore it has high deposition rate and it is suitable for high speed welding.
The purpose of this study is to develop a lap joint fillet welding process by Super-TIG at t1.4 AHSS.
As a result of this study, the lap joint could be welded at the same welding condition up to gap 2 mm in welding speed 80cm/min.
Author(s)
장경철
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
Keyword
GTAW TIG Super-TIG High speed welding Sheet welding Gap bridging ability Lap joint Advanced high strength steel AHSS
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14332
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/000002381122
Alternative Author(s)
Kyung-Chul, Jang
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 신소재시스템공학과
Advisor
조상명
Table Of Contents
Abstract
제 1 장 서 론 1
1.1 연구 배경 및 필요성 1
1.2 연구 목적 및 개요 3

제 2 장 이론적 배경 5
2.1 GTAW(Gas Tungsten Arc Welding)의 정의 5
2.1.1 GTAW의 원리 5
2.1.2 GTAW의 장단점 6
2.2 GTAW 용접기 및 재료 8
2.2.1 용접기 8
2.2.2 용접토치 11
2.2.3 전극봉 및 보호가스 12
2.3 Super-TIG 용접의 정의 14
2.3.1 GTAW 아크에 대한 관점의 전환 14
2.3.2 플라즈마 스트림 이론을 적용한 용가재 형상 변경 20
2.4 고장력 강판에서 갭 발생의 원인 21
2.5 Super-TIG 겹치기이음 필릿 용접에서의 에너지 분포 22
2.6 전극위치에 따른 아크 및 용입 형상 24

제 3 장 t1.4 겹치기이음 필릿 용접 전류 변경 실험 25
3.1 서언 25
3.2 실험 재료 및 실험 방법 25
3.2.1 실험 재료 25
3.2.2 실험 방법 27
3.3 실험 결과 및 고찰 30

제 4 장 t1.4 겹치기이음 갭 브리징에 미치는 용착단면적의 영향 31
4.1 서언 31
4.2 Gap 0mm 32
4.2.1 실험 방법 32
4.2.2 실험 결과 34
4.3 Gap 1mm 36
4.3.1 실험 재료 36
4.3.2 실험 결과 38
4.4 Gap 2mm 40
4.4.1 실험 재료 40
4.4.2 실험 결과 42
4.5 실험 결과 및 고찰 44
4.5.1 상판 용락과 젖음성 부족에 대한 고찰 44
4.5.2 용착단면적에 따른 하판 용입의 변화 46
4.5.3 갭 브리징 가능영역 48
4.5.4 AC Pulse GMAW의 갭 브리징 능력 50
4.5.5 기존 GTAW 용접의 전류영역 52

제 5 장 결론 53

참고문헌 54
Degree
Master
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대학원 > 신소재시스템공학과
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