PUKYONG

대학수학 기초학력 부진학생들의 수학 태도와 수학 성취도에 관한 연구

Metadata Downloads
Abstract
This study investigates the change of achievement and attitudes toward mathematics for 138 college freshmen who are required in basic academic class. The main results are summarized as follows:
First, the number of students for 67(48.6%) and 71(51.4%) are positive and negative attitudes toward mathematics respectively.
Second, in terms of achievement there is no statistically significant changes in both positive and negative attitude groups.
Finally, we additionally analyze 138 samples based on the classified group into upper, middle, and lower levels respectively. The results reveal that students who are below upper middle level with positive attitudes toward mathematics show significantly higher achievement in mathematics than students with negative attitudes, while there is no significant difference in the achievement both positive and negative attitudes groups.
The results of this study are based on similar teaching method. In future research, it is necessary to investigate teaching methods for students who are lack in basic academic background, based on the analysis of changes in the affective and cognitive domains by applying various teaching and learning methods.
Author(s)
김근영
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
Keyword
수학 태도와 수학 성취도
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14382
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/000002379600
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등수학교육전공
Advisor
서종진
Table Of Contents
표 목차 ii
그림 목차 ⅲ
Abstract(in English) ⅳ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 3
3. 용어의 정의 3
4. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행 연구 5
1. 정의적 영역 5
2. 수학에 대한 태도 11
3. 선행 연구 17
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 22
1. 연구 대상 22
2. 연구 도구 22
3. 자료 수집 및 분석 29
Ⅳ. 연구 결과 분석 30
1. 수학에 대한 태도와 수학 성취도 30
2. 수학에 대한 태도의 집단 간의 수학 성취도 변화 1 32
3. 수학에 대한 태도의 집단 간의 수학 성취도 변화 2 38
Ⅴ. 요약 및 제언 44
참고문헌 46
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.