대학수학 기초학력 부진학생들의 수학 태도와 수학 성취도에 관한 연구
- Abstract
- This study investigates the change of achievement and attitudes toward mathematics for 138 college freshmen who are required in basic academic class. The main results are summarized as follows:
First, the number of students for 67(48.6%) and 71(51.4%) are positive and negative attitudes toward mathematics respectively.
Second, in terms of achievement there is no statistically significant changes in both positive and negative attitude groups.
Finally, we additionally analyze 138 samples based on the classified group into upper, middle, and lower levels respectively. The results reveal that students who are below upper middle level with positive attitudes toward mathematics show significantly higher achievement in mathematics than students with negative attitudes, while there is no significant difference in the achievement both positive and negative attitudes groups.
The results of this study are based on similar teaching method. In future research, it is necessary to investigate teaching methods for students who are lack in basic academic background, based on the analysis of changes in the affective and cognitive domains by applying various teaching and learning methods.
- Author(s)
- 김근영
- Issued Date
- 2017
- Awarded Date
- 2017. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 수학 태도와 수학 성취도
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14382
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/000002379600
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 초등수학교육전공
- Advisor
- 서종진
- Table Of Contents
- 표 목차 ii
그림 목차 ⅲ
Abstract(in English) ⅳ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 3
3. 용어의 정의 3
4. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행 연구 5
1. 정의적 영역 5
2. 수학에 대한 태도 11
3. 선행 연구 17
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 22
1. 연구 대상 22
2. 연구 도구 22
3. 자료 수집 및 분석 29
Ⅳ. 연구 결과 분석 30
1. 수학에 대한 태도와 수학 성취도 30
2. 수학에 대한 태도의 집단 간의 수학 성취도 변화 1 32
3. 수학에 대한 태도의 집단 간의 수학 성취도 변화 2 38
Ⅴ. 요약 및 제언 44
참고문헌 46
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 초등수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.