동화구연 프로그램 참여 동기가 노인의 자아존중감 및 삶의 만족도에 미치는 영향
- Alternative Title
- THE INFLUENCE OF STORY TELLING PROGRAM PARTICIPATION MOTIVATION
- Abstract
- 본 연구는 동화구연프로그램에 참여하는 노인들의 참여 동기를 파악하고 자아 존중감과 삶의 만족도에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 특히, 본 연구에서는 다양한 인구통계학적 배경변인을 통해 관련 정보를 획득하고 분석함으로서 보다 풍부한 연구 결과를 도출할 것으로 기대된다. 본 연구는 한국 사회에서 급박한 현안으로 대두되고 있는 노인 문제에 대한 다양한 담론에 기초자료를 제공한다는 측면에서 의미가 있다.
연구대상은 한국국학진흥원(이야기 할머니 대상)과 부산광역시 내의 복지관, 지자체 평생학습관, 평생교육원, 문화센터 등에서 동화구연프로그램에 참여하고 있는 60세 이상의 노인 214명이며, 총 224부의 설문지를 배부하여 224부를 회수하였고 부정확한 응답을 한 설문지 9부와 남성응답자 1부를 제외한 총 214부를 대상으로 분석하였다. 설문지의 구성은 크게 동화구연프로그램 참여 동기 실태 조사 설문지, 자아존중감 척도 설문지, 삶의 만족도 척도 설문지로 구성되었으며, 설문지 문항구성은 총 45문항으로 본 연구에서 사용된 척도는 모두 순서형인 Likert Scale 5점 척도를 사용하였다. 문항분류는 응답자의 일반적 배경을 묻는 8문항, 참여 동기를 묻는 15문항, 자아존중감을 묻는 10문항, 삶의 만족도를 알기위한 12문항으로 구성하였다.
주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따른 참여 동기는 통계적으로 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 인구사회학적 특성에 따른 자아존중감은 집단 간 차이가 있는 것으로 나타났는데, 학력에서는 전문대졸 이상이 중학교졸업 이하보다 높게 나타났으며, 외부활동량에서는 활동이 많은 편이 적은 편보다 자아존중감이 높게 나타났다. 교육 참여 횟수에서도 1∼2회나 3∼4회 보다 5회 이상 참여가 자아존중감이 높은 것으로 나타났다. 하지만 연령, 월소득, 결혼상태, 동거 대상에서는 집단 간 차이가 나타나지 않았다. 또한 인구사회학적 특성에 따른 삶의 만족도를 살펴보면 집단 간 차이가 있는 것으로 나타났는데 연령에서는 70세 이상이 60∼64세와 65∼69세보다 삶의 만족도가 높은 것으로 나타났으며 교육 참여 횟수에서는 5회 이상이 1∼2회나 3∼4회보다 삶의 만족도가 높은 것으로 나타났다. 그러나 학력, 월소득, 결혼상태, 동거대상, 외부활동량에 따른 삶의 만족도 차이는 통계적으로 차이가 없는 것으로 나타났다.
둘째, 동화구연프로그램에 참여하는 노인들은 참여 동기, 자아존중감, 삶의 만족도 간에 정적 상관관계를 보이고 있으며 참여 동기는 자아존중감과 정적 상관관계를 보이고, 참여 동기는 삶의 만족도와도 정적 상관관계를 보이고 있다. 또한 자아존중감은 삶의 만족도와 매우 높은 정적 상관관계를 보인 것으로 나타났다. 이것으로 자아존중감이 높을수록 삶의 만족도가 높아진다는 것을 예측할 수 있다.
셋째, 참여 동기가 자아존중감에 미치는 영향을 보면 학습지향성 동기가 높을수록 자아존중감이 높아졌다. 그러나 활동지향성 동기와 목표지향성 동기는 자아존중감에 아무런 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
넷째, 참여 동기가 삶의 만족도에 끼치는 영향을 보면 활동지향성 동기와 학습지향성 동기가 높을수록 삶의 만족도가 높아졌다. 그러나 목표지향성 동기는 삶의 만족도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
우리나라는 이미 노령화 사회로 진입했으며 의학 및 건강관련 과학 기술의 발전에 힘입어 그 속도는 더 빨라질 전망이다. 그렇기 때문에 노인 복지의 문제는 먼 미래의 문제가 아닌 지금 당장 해결해야 하는 선결 과제인 것이다. 하지만 극히 제한된 복지관련 재원을 노인 문제에 모두 투입하기는 어렵다. 그렇다면 적절한 배분과 함께 실효적인 투입 방안을 고민해야 할 필요가 있다. 동화구연프로그램과 같이 노인이 직접 참여하고, 배우고, 실행하는 교육기회는 이러한 관점에서 하나의 대안이 될 수 있다는 점을 본 연구는 보여주고 있다.
In this research, we grasp the participation motivation of the elderly participating in the fairy-tale storytelling program and look at the influence on self-esteem and the satisfaction of their lives. In particular, in this research, it is expected that more relevant research results can be derived by acquiring and analyzing related information via various demographic background factors. This research is meaningful in providing basic materials for various discourses of the problems of elderly people emerging as a pressing issue in Korean society.
The subjects of this study were 214 elderly people aged 60 or older who participated in the fairy-tale storytelling program at the Korean Studies Advancement Center(for the storytelling grandmother), the welfare center in the Busan Metropolitan City, the municipal lifelong learning hall, the Lifelong Learning Center, and the Cultural Center. A total of 224 questionnaires were distributed. A total of 214 copies of the questionnaires were collected, excluding 9 incorrect responses and 1 male respondent’s one. The composition of the questionnaire consists of a questionnaire survey on the actual situation of motivation for participation in the fairy-tale storytelling program, a self-esteem scale questionnaire, a life satisfaction scale questionnaire. The questionnaire consists of 45 questions in total, and the Likert Scale 5 point scale was used.
The main results of the survey are as follows. Firstly, it was found that the motivation for participation according to social demographic characteristics did not differ statistically. However, on self-esteem according to social demographic characteristics, there was a difference between groups. In academic qualifications college graduates or those with higher grades appeared to have higher self-esteem than junior high school graduates or those with lower grades, and self-esteem was higher in the group doing more activity than in the group with less activity. In the number of participation in the education program, self-esteem was found to be higher in the group with more than 5 times than the group with once or twice or 3-4 times. However, age, monthly income, marital status, and living partner did not show differences among groups. In addition, life satisfaction according to social demographic characteristics was found to be different between groups. In the age group, the satisfaction level of life was higher in the 70 years and older group than the 60 ~ 64 and 65 ~ 69 years old groups. In the number of participation of education program, the group with more than 5 times of participation showed higher level of life satisfaction than the group with one or two or three or four times. However, there was no statistically significant difference in life satisfaction according to education, monthly income, marital status, living together, and external activity.
Secondly, the elderly participating in the fairy-tale storytelling program showed a positive correlation between participation motivation, self - esteem, and life satisfaction. Participation motive showed a positive correlation with self-esteem. Participation motive showed a positive correlation with life satisfaction as well. Also, self-esteem showed a very high positive correlation with life satisfaction. This suggests that the higher the self-esteem, the higher the satisfaction of life.
Thirdly, the effect of participation motivation on self-esteem showed that self-esteem increased with higher learning motivation. However, activity- oriented motivation and goal - oriented motivation had no effect on self – esteem.
Fourthly, the effect of participation motivation on the satisfaction of life increased as the activity-oriented motivation and learning-oriented motivation were higher. However, goal-orientated motivation did not affect life satisfaction.
Korea has already entered an aging society and its speed will be accelerated by the development of medical science and health-related science and technology. Therefore, the problem of the welfare of the elderly is not a matter of the distant future, but a precondition to be solved right now. However, it is difficult to put the limited resources of welfare into the problem of the elderly. Then appropriate allocation and effective ways of investment need to be considered. This study shows that education opportunities for elderly people to participate, learn, and practice like the fairy- tale storytelling program can be an alternative from this viewpoint.
- Author(s)
- 공경자
- Issued Date
- 2017
- Awarded Date
- 2017. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 동화구연 노인 참여 동기 자아존중감 삶의 만족도
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14385
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/000002380158
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 평생교육·인적자원개발전공
- Advisor
- 주동범
- Table Of Contents
- 목 차
국문초록
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 5
3. 용어의 정의 5
가. 노인 5
나. 동화구연 프로그램 6
다. 자아존중감 6
라. 삶의 만족도 6
4. 연구의 제한점 7
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 노인의 개념과 특성 8
가. 노인의 개념 8
나. 노인의 특성 9
2. 노인의 자아존중감 및 삶의 만족도 10
가. 노인의 자아존중감 10
나. 노인의 삶의 만족도 11
3. 동화구연의 개념과 교육적 의의 13
가. 동화구연의 개념 13
나. 동화구연의 교육적 의의 15
4. 동화구연과 자아존중감 및 삶의 만족도와의 관계 16
가. 동화구연과 자아존중감의 관계 16
나. 동화구연과 삶의 만족도와의 관계 17
Ⅲ. 연구방법 19
1. 연구대상 19
2. 측정도구 21
가. 참여 동기 척도 21
나. 자아존중감 22
다. 삶의 만족도 23
3. 자료수집방법 24
4. 자료 분석 25
Ⅳ. 연구결과 27
1. 변인의 기술통계 27
2. 인구사회학적 특성별 변인의 차이 검증 28
가. 인구사회학적 특성에 따른 참여 동기의 차이 28
나. 인구사회학적 특성에 따른 자아존중감의 차이 31
다. 인구사회학적 특성에 따른 삶의 만족도 차이 35
3. 참여 동기, 자아존중감, 삶의 만족도 간의 관계 39
4. 참여 동기가 자아존중감에 미치는 영향 41
5. 참여 동기가 삶의 만족도에 미치는 영향 42
Ⅴ. 논의 및 결론 43
참고문헌 49
Abstract 55
부록
설문지 58
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 평생교육인적자원개발전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.