방과 후 영어 수업이 중학생의 영어 문법 학습의 인식에 미치는 영향
- Abstract
- The purpose of this study is to examine the effects of after-school English classes on English grammar learning of middle school students, and also to find out their perceptions on English grammar between elementary school students and high school students. For the research method, this study conducted the interest and achievement of pre-class and post-class students (experimental group) and non-attendance students (control group). The participants were 95 students from a local middle school in Busan; 43 from the first grade and 52 from the second grade. The study was conducted from September to December 2016 for the period of three months.
The findings from this study were as follows: First, English grammar learning was considered the most important to improve students' reading from the result of the students’ questionnaire survey due to the necessity for grammar learning. Moreover, the middle school students not only realized the importance of English grammar through the after-school English classes, but also understood that English grammar was the basis of learning another language. Second, the systematic understanding of English grammar through the after-school classes was considered to be interesting and helpful. Also, students felt that they could improve the structure and understanding of sentences by learning English grammar, which affected students' positive perceptions.
Based on the results above, the following suggestions were made: First, English teachers must teach students a solid grammar of English and give them a foundation knowledge as reading and listening to English is closely related to their academic English tests as well as speaking and writing in English are based on English grammar. Second, in order to solve the problem of the prevailing private education in Korea, it is expected that more consolidated public education might have to be expanded if the after-school English class is set up in the school itself and the English teachers in the school encourage students to take advantage of the after-school classes rather than the private education outside of the school.
본 연구의 목적은 방과 후 영어 수업을 통하여 중학생 영어 문법에 대한 인식 비교 연구를 함으로써 재미와 기초를 중심으로 영어 공부를 하는 초등학생과 단지 입시를 목표로 영어 공부를 하는 고등학생 사이에 있는 교량적 역할을 하는 중학생들이 문법에 대한 인식이 어떠한지, 또한 문법 중심 수업을 불가피한 현실 속에서 더 학습자 지향적인 문법을 하기 위해 학생들의 의견을 얻고자 하며, 방과 후 수업을 수강하는 학생들(실험반)과 미 수강하는 학습자(통제반)의 수업 전과 후 문법에 대한 흥미와 성취도 조사까지 하여 얼마나 방과 후 수업이 학생들에게 긍정적인 영향을 미쳤는지도 조사를 하여 추후 연구에 도움이 되도록 한다.
연구의 대상은 부산에 소재한 남자 중학교(나 급지)에서 실시한 방과 후 영어 수업 수강자 실험군(50명)과 미수강자 통제군(45명)으로 구성되어 있는데 총 95명으로 1학년 43명과 2학년 52명으로 구성되어 있다.
본 연구의 연구 문제와 그에 따른 연구 결과는 다음과 같다.
연구 문제 1: 중학교 학습자는 영어 문법 학습의 중요성을 어떻게 인식하고 있는가?
첫째, 중학교 학습자의 영어 문법 학습의 필요성의 설문 문항을 살펴본 결과로 중학교 1학년, 2학년 영어 수업에서 가장 많이 차지하는 읽기 부분에 가장 먼저 향상됨으로서 영어 문법의 학습의 중요성을 인지하고 있음을 알게 되었다.
둘째, 중학생들은 방과 후 학교 영어 수업을 통해 영어 문법의 중요성을 인식하여 시험을 대비할 수 있을 뿐만 아니라 영어라는 또 다른 언어의 토대 또한 영어 문법이라는 것으로 인식이 확대되었음을 알 수 있었다.
연구 문제 2: 방과 후 수업을 통해 중학생의 문법학습에 대한 흥미도와 성취도가 향상할 수 있는가?
첫째, 방과 후 수업을 통해 영어 문법을 체계적으로 알아가는 것이 영어 학습이 흥미롭고 도움이 된다고 여겨져 방과 후 수업이 학생들에게 영어 문법 학습의 흥미를 향상 시켰다고 볼 수 있다.
둘째, 방과 후 수업을 통해서 중학생들은 영어 문법을 배움으로서 문장의 구조와 이해력을 높일 수 있다고 알게 되어 학생들에게 긍정적인 인식 변화의 영향을 미쳤다.
연구의 결과를 바탕으로 앞으로 방과 후 영어 수업과 영어 문법 교육이 나아갈 방향에 대해 다음과 같이 제언하고자 한다.
첫째, 현장에 있는 영어선생님들은 탄탄한 영어 문법을 학생들에게 교수하여 그 기초로 하여금 시험과 관련되어 있는 영어 읽기와 영어 듣기 더 나아가 영어의 말하기와 쓰기까지 영어의 4기능이 영어 문법에서 기반이 됨을 학생들에게 강조하기를 바란다.
둘째, 사교육을 해소하는 방안으로 방과 후 학교 영어 수업을 학교에서 자체적으로 프로그램 개설을 하고 또한 학교에서 선생님들이 학생들에게 사교육보다 방과 후 수업의 장점을 알려 참여하도록 권고 한다면 더욱더 적극적인 공교육의 확대가 될 것이다.
- Author(s)
- 김도원
- Issued Date
- 2017
- Awarded Date
- 2017. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 영어 문법 학습 인식
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14392
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/000002381024
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 영어교육전공
- Advisor
- 박매란
- Table Of Contents
- Abstract v
Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 과제 3
1.3 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
2.1 영어 문법 교육의 세계적 동향 5
가. 형태중심 접근법 6
나. 의미중심 접근법 6
다. 형태초점 접근법 7
2.2 한국의 영어 문법 교육 동향 8
2.3 선행연구 11
가. 영어 문법의 중요성 찬성 연구들 11
나. 의사소통중심 교수법의 중요성 찬성 연구들 14
Ⅲ. 연구 방법 17
3.1 연구 대상 및 인적사항 17
3.2 연구 도구 18
3.3 방과 후 수업 영어 문법 지도의 실제 20
3.4 자료 분석 방법 23
3.5 사전 설문지 분석 결과 24
가. 영어 문법 학습을 위한 사교육 경험과 이유 24
나. 영어 문법 학습 실태 26
Ⅳ. 결과 분석 및 논의 32
4.1 영어 문법 학습에 대한 인식 32
4.2 방과 후 수업 후 실험군의 전 후 인식 변화 35
가. 필요성 인식의 차이 35
나. 효용성 인식의 차이 38
다. 흥미도 인식의 차이 42
4.3 실험군과 통제군의 인식 차이 비교 47
가. 필요성 인식차이 비교 47
나. 효용성 인식차이 비교 51
다. 흥미도 인식차이 비교 54
Ⅴ. 결론 및 제언 59
5.1 결론 59
5.2 제언 61
참고 문헌 62
부록 67
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 영어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.