PUKYONG

한-캐나다 FTA의 원산지교차누적 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effect of Cross-Cumulation of Origin of Korea-Canada FTA on Import of Auto Parts
Abstract
우리나라는 2017년 기준 15개의 FTA를 발효 중이다. 하지만 서로 상이하고 엄격한 원산지결정기준 때문에 그 수혜를 누리기가 어렵다. 또 여러국가들이 생산에 참여하는 산업구조의 변화 때문에 원산지결정기준의 충족이 점점 더 어려워지고 있다. 원산지결정기준은 FTA 협정 국가들의 생산품이 관세 혹은 비관세 혜택을 부여받기 위하여 충족해야하는 기준을 말한다. 누적기준은 원산지결정기준을 완화 할 수 있는 기준 중 하나로, 특정 조건들을 충족했을 때, 비원산지재료도 원산지재료로 인정해주는 규정이다. 누적기준은 일반적으로 양자, 유사, 완전누적으로 나뉜다. 한-캐나다 FTA에서는 기존에 있던 누적형태가 아닌 새로운 누적기준을 적용하였다. 원산지결정기준의 확장과 편리함을 위해 캐나다에서 사용 중인 교차누적은 합의된 협정 간 누적기준으로, 제3국가의 원재료나 중간재에 원산지자격을 부여한다. 하지만 통일된 원산지결정기준을 요구하지 않는 다는 점이 가장 큰 특징이다.
우리나라는 자동차 품목에서 이 교차누적을 적용하고 있다. 한 캐나다 FTA를 통해 수출되는 제8701호에서 제8706호에 투입된 미국산 84, 85, 87, 94류는 원산지 인증을 받을 수 있는 것이다. 이 논문에서는 교차누적의 대상 품목인 84, 85, 87, 94류의 對미수입액의 변화를 통해 교차누적의 실효성을 알아보았다. 분석대상은 각 류에서 자동차 부품으로 지정된 품목만 선택하여 분석하였다. 이에 분석대상 품목 35품목 중 25품목에서 유의한 변화가 나타났다. 2015년 1월 기준으로 수입액이 큰 폭으로 증가하였거나, 변화율이 전보다 상승한 것으로 나타났다.
캐나다는 우리나라의 주요 자동차 수출국 중 하나로 관세가 폐지된 2017년부터 더욱더 성장이 기대되는 시장 중 하나이다. 교차누적의 도입으로 우리나라 자동차 수출기업들의 FTA활용에 편리함을 가져다 줄 것으로 기대된다. 이 연구의 한계로는 한정된 품목만 분석했다는 점, 시계열이 짧다는 점, 증가된 미국산 자동차 부품의 증가가 캐나다 수출 자동차 완제품에 얼마나 투입되었는지 알 수 없다는 점을 들 수 있다.
In 2017, Korea has 15 FTAs in force. However, it is difficult to enjoy the benefits of each other, due to strict Rules of Origin. It is becoming increasingly difficult for some countries to meet the Rules of Origin due to changes in the industrial structure involved in production. Rules of Origin are criteria that the exporters of the FTA agreement country must meet in order to receive tariffs and non-tariff benefits. The cumulative standard is one of the criteria for relaxing the criteria for determining origin and is a provision that allows non-origin materials as origins when satisfying certain conditions. Cumulative standards are generally categorized as bilateral, diagonal, full cumulation. In Korea-Canada FTA, new cumulative standards were applied. For expansion and convenience of Rules of Origin, the cumulative crossover used in Canada gives the origin qualification of the third country's raw materials and intermediate goods on the cumulative basis during the agreed agreement. However, it is the greatest feature that it does not require a unified standard of Rules of Origin.
Korea is applying cross accumulation in automobile items. it benefits U.S. origins intermediate goods ,HS code chapter of 84, 85, 87 ,and 94 which obtained into HS code heading from 8701 into 8706. In this paper, the effectiveness of crossover cumulative was investigated through the change of the import value of 84, 85, 87, 94 which are target items for cross cumulation. For the analysis target, only items designated for automobile parts from each flow were selected and analyzed. Significant changes appeared in 14 of the 35 items analyzed. It was found that the import amount increased significantly as of January 2015 or the rate of change rose more than before.
Canada is one of the major car exporting countries in Korea, one of the markets where further growth is expected from 2017, when tariffs were abolished. With the introduction of cross accumulation, it is expected that Korea's automobile export companies will bring convenience of using FTAs. The utility enjoyed by exporting companies of automobiles in Japan by application of cross accumulation means that the limits of research include only limited items analyzed, the time series are short, the increase in increased US auto parts Is not able to know how it was put into Canadian export car finished goods.
Author(s)
김규림
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
Keyword
FTA 누적 누적기준
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/14478
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/000002381550
Alternative Author(s)
Kyurim Kim
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 국제통상물류학과
Advisor
나희량
Table Of Contents
제Ⅰ장 서론

제1절 연구의 배경과 연구목적 1
제2절 연구의 내용 및 방법 4

제Ⅱ장 문헌연구 및 누적기준 개관

제1절 기존문헌 연구 5
제2절 FTA 원산지결정기준 8
2.2.1 원산지결정기준 8
2.2.2 누적기준 9
제3절 캐나다 FTA 교차누적 12
2.3.1 한-캐나다 FTA 교차누적 13

제Ⅲ장 우리나라 자동차 및 자동차 부품 수출입 현황

제1절 자동차 수출 현황 18
제2절 자동차부품 對미 수입 현황 20
제Ⅳ장 연구모형 및 실증분석

제1절 연구모형 23
4.1.1 변수 및 품목 설명 24
4.1.2 가설 설정 28

제2절 실증분석 31
4.2.1 결과 31

제Ⅴ장 결 론 40
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.